Down to earth: Offline aquaria verkopen doe je zó
In eerdere postings op Marketingfacts (zie de aankondiging van de samenwerking) behandelden we targetingmogelijkheden voor MijnGemak, bespraken we 6 stellingen over behavioural targeting, gingen we dieper in op consumer insights die bij Marktplaats in de automotive omgeving komen bovendrijven en behandelde ik de case van Vrij Uit. Sommige trajecten die we uitvoeren voor klanten zijn ingewikkeld en technisch inspannend. Maar af en toe is een ‘straight forward aanpak’ de juiste route. Zo ook voor Pets Place, een case die ik hier graag wil behandelen. Via de inzet van online advertising wilden we zich oriënterende klanten (naar aquaria) stimuleren om naar de fysieke winkels van Pets Place te komen. Dat is aardig gelukt. Ook voor het verkopen van meer aquaria in dierenwinkels kun je online slimme dingen doen…
Achtergrond en doelstelling
Pets Place telt rond de tweehonderd dierenwinkels in Nederland en biedt een compleet assortiment diervoeding en dierbenodigdheden, waaronder aquaria. Consumenten oriënteren zich steeds vaker online, voordat ze een kostbaar product als een aquarium aanschaffen (zie zeker ook de Multichannel Monitor 2010, onderzoek van Thuiswinkel.org en HBD, uitgevoerd door Blauw Research). Voor Pets Place is het dus heel belangrijk om ook online zichtbaar te zijn. Om consumenten in de oriëntatiefase te stimuleren om naar één van de acht Pets Place XL winkels te komen, hebben we voor Pets Place een display-campagne opgezet. Daarbij zijn de volgende doelstellingen geformuleerd:
- De doelgroep van Pets Place informeren over de aquarium actie;
- Aantrekken van nieuwe klanten van Pets Place XL winkels;
- Verhogen van het aantal verkochte aquaria en aquariabenodigdheden.
De doelgroep voor deze campagne waren mensen die zich (online) oriënteren in het kopen van aquariumvissen en/of aquariumbenodigdheden.
Aanpak
Kijkend naar doelstelling en doelgroep lag het voor Pets Place voor de hand om op Marktplaats te adverteren in de productgroep ‘Dieren & Toebehoren’ binnen de rubrieken ‘Vissen en Aquariumvissen’ en ‘ Vissen en Aquariumbenodigdheden’. Dit zijn de twee meest relevante rubrieken van de ongeveer 1550 rubrieken die we bij Marktplaats hanteren; de productgroep ‘Dieren & Toebehoren’ heeft een uniek bereik van meer dan een miljoen unieke bezoekers per maand.
Beeld hierboven en hieronder: Aquaria-actie bij Pets Place, display uiting.
Campagne: Aanpak en middelen
De campagne werd ingezet om aquaria te promoten die voor een tamelijk scherpe prijs aangeboden werden in de acht fysieke Pets Place XL-winkels. Wanneer Marktplaats-bezoekers op de banner klikten, kwamen ze op een landingspagina van Pets Place waar verschillende aquaria getoond werden met bijbehorende prijs en een opsomming van de vestigingen waar de actie geldt. De campagne werd gedurende vier maanden landelijk online ingezet. Het leverde een stijging op van 63% nieuwe klanten. Andere resultaten:
- +22% meer traffic naar de website www.petsplace.nl;
- +16% hogere time spent op de website www.petsplace.nl;
- +743% omzetstijging 1e kwartaal 2010 versus omzet 1e kwartaal 2009;
Rocketscience?
Om succesvol te zijn met online advertising moet je slim omgaan met de beschikbare middelen waaronder targeting. Soms kun je succesvol zijn met technische hoogstandjes, soms kun je door laagdrempelige creatie te serveren aan een geïnteresseerd publiek, heel veel bereiken. Wij denken met deze straight forward case effectief te zijn geweest en zijn erg benieuwd naar wat jullie ervan vinden. Suggesties zijn meer dan welkom, vragen natuurlijk ook!
En wat heeft het gekost? De stijgingen die je laat zien zijn vrij logisch en niet zo spannend, maar hoe zit het met je ROI?
Zijn die 63% meer klanten allemaal getracked via deze campagne?
Ik vind het eigenlijk een beetje een wij van WC eend adviseren WC eend artikel… Wat namelijk volledig ontbreekt in dit artikel is hoe marktplaatst presteert ten opzichte van concurrerende sites (ik noem even snel aquarium.startpagina.nl al ben ik zelf niet thuis in de wereld van aquaria en vissenkommen) of ten opzichte van een (ouderwedse) printcampagne binnen een blad voor de doelgroep.
Ik denk dat iedereen wel snapt dat als je een banner van een dierenspeciaalzaak in de rubriek van de doelgroep plaatst dat dit veel aandacht opleverde.
Vragen die ik nog heb na het lezen van dit artikel zijn,
Hoe vaak is de banner daadwerkelijk vertoond en wat was de CTR?
63% meer klanten van hoeveel? (Zelfde vraag geld voor de andere genoemde stijgingen)
Wat ik bedoel met deze vragen is, zijn ze van 100 naar 163 klanten gegaan? of van 1000 naar 1630? en waren daar 1k, 10k of 100k clicks op de landingspagina voor nodig? en hoeveel vertoningen van de banner waren er voor nodig om die clicks te realiseren?
Daarnaast is de vraag van Tim ook relevant, Wat was de kosten constructie voor deze klant CPM, CPC, CPS of iets anders? en wat was zijn ROI die hij bij marktplaats haalde?
Na de campagneperiode is het geïnvesteerde bedrag bijna 7 keer terug verdiend.
Er is verder geen andere media ingezet alleen op de eigen website van Pets Place is de aanbieding ook gecommuniceerd.
Helaas mag ik alleen indexcijfers delen en kan ik geen absolute stijgingen noemen. De campagne is ingekocht op basis van CPM. Het klopt inderdaad dat het een voor de hand liggende campagne-aanpak is geweest. De case is echter een mooi voorbeeld hoe je een koopgericht publiek in de juiste context op het juiste moment succesvol kunt raken.
Ik vind het altijd erg fijn als iemand zijn kennis en/of ervaring wil delen, dus dank daarvoor.
Maar mijn naamgenoot hierboven stelt een aantal kritische vragen waar je volgens mij prima antwoord op kan geven, zonder teveel inhoudelijk te noemen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!