Actie in de twittertaxi!

4 januari 2011, 08:38

Op dit moment krijgt hij er dagelijks zo’n tien tot vijftien volgers op Twitter bij. Gaat dat zo door dan haalt hij met gemak zijn zelf opgelegde target voor dit jaar: vijfduizend volgers. De Amsterdamse taxichauffeur Dave Kuipers, goed voor 3,485 tweets, werft klanten via Twitter en weet – met een iPad achterin en binnenkort een tweede – wat engagement is. Toen ik hem via zijn website om een interviewtje verzocht, belde hij me binnen een minuut op. Een goed gevoel voor pr? Kuipers:

“Na een recensie op Recensiekoning.nl had ik in twee dagen tijd 105 bezoekers op mijn site, normaal zijn dat er 500 in een heel jaar. Op Google sta ik met ‘twittertaxi’ op een tweede plek, en ik heb nog helemaal niks gedaan.”

Met @taxiamsterdam is Kuipers sinds afgelopen zomer actief op Twitter, maar de naam legde hij al en jaar of twee geleden vast. “Taxiamsterdam is een mooie naam, die wilde ik snel claimen toen ik een beetje over Twitter hoorde. Daarna heb ik er niks meer mee gedaan. Op gegeven moment zei een klant een keer tegen me: je moet gaan bloggen, je maakt zoveel mee.” Dat doe ik nu met Twitter in 140 karakters. Maar ik wil ook gaan bloggen, binnen m’n site, Twittertaxi.com.”

Klantenwerving

Dave verstuurt al gauw twintig tweets per dag. “Ik merk wel dat ik er steeds meer tijd aan kwijt ben, ook met het antwoorden, en op andere reageren. Ik twitter veel tussendoor, als iemand van drie hoog naar beneden moet komen, probeer ik snel een tweet te doen, of na een ritje.” Hoewel het steeds meer tijd opslokt kent de taxichauffeur de waarde van social media. “Ik heb poosje een marketingopleiding gedaan, en ik begin te merken dat ik dat ook voor andere dingen kan gebruiken.” Sinds november begint hij aanvragen via Twitter binnen te krijgen voor een ritje, eind december, op oudejaarsdag, was dat opgelopen naar maar liefst vijftien tweets waarin zijn taxi werd ontboden. “Vanochtend nog bracht ik de eigenaresse van Iphoneclub naar Schiphol, zij had me gevonden via Twitter.” Er worden ook ‘offertes’ via Twitter aangevraagd. “Dat mensen vragen wat een rit kost, of een dag inhuren voor een bruiloft.”

Een blik op het account @taxiamsterdam geeft inzicht in de conversaties van Dave. Gonny van iPhoneclub twittert: “Perfecte rit van @taxiamsterdam. Superrelaxed naar Schiphol gebracht en lekker met de iPad op de achterbank gespeeld :)” Dave wordt ook steeds meer als vraagbank gebruikt en beantwoordt vragen en klachten als: “@Taxiamsterdam klopt toch niet dat de voorste id rij de rit weigert en je wegstuurt?” Ook op die manier werft hij nieuwe klanten. Kuipers maakt het soms ook persoonlijk, iets dat in wetten van social media staat beschreven maar dat hij van nature heeft opgepikt. Zo twitterde hij op 31 december: “Net een vaste klant naar amc gebracht. Haar man is 63 en net gepensioneerd… Is er door in een psychose geraakt… Erg aangrijpend.”

Wifi hot spot en iPads

De foto hierboven laat zien waar het heen moet met de taxi van Kuipers: de droomtaxi met 2 iPads.

Op de achterbank van de taxi kunnen klanten spelen met de iPad die Dave daar heeft bevestigd. Binnenkort komt er een tweede bij. Hij heeft zijn telefoon gekraakt en met het flat fee internetabonnement biedt hij in zijn auto wireless internet aan via de 3G van zijn iPhone. “Twittertaxi is een Wifi hot spot. Laatst stapten twee Turkse toeristen in. Na afloop vroegen ze of ze extra moesten betalen omdat ze met de iPad hadden gespeeld. Dat was serieus! En van de week had ik een moeder in de taxi met twee kids die naar het Kerstcircus in Carré gingen. Ze waren het spel Angry Birds aan het spelen. Bij Carré vroegen ze hun moeder of ze nog even door mochten spelen. Als mensen vragen ben je taxichauffeur dan zeg ik nee, ik ben ondernemer. Het gaat veel verder dan ritjes rijden.” Dave heeft zijn zinnen gezet op een nieuwe Merdcedes s-Klasse, waarin hij een compleet mediasysteem wil laten inbouwen. “Ik probeer zo interactief mogelijk te worden qua taxivervoer.”

@tweetalondoncab

Via een tweet om en taxi verzoeken, en dan ook het vertrouwen hebben dat er snel een gaat komen. Dat kan alleen als je razendsnel reageert. Dave gebruikt Echofon pro voor de iPhone om alle tweets te monitoren. “Mijn iPhone ligt tijdens het rijden altijd onder mijn been. Als hij trilt, weet ik dat ik een bericht heb. Met Echofon houd ik zoektermen als ‘taxi amsterdam’, ‘taxi schiphol’ of ‘taxichauffeur’ automatisch in de gaten. Kan ik snel reageren.”

Maar 24/7 online zijn gaat natuurlijk niet. “Ik merk wel eens als ik wakker word, dat er een tweet is geweest met bijvoorbeeld ‘Kun je me van ’t café ophalen’. Daar baal ik dan van, ik wil altijd iedereen die een tweet stuurt kunnen antwoorden. Als ik dan zelf niet kan rijden, zorg ik ervoor dat een collega de rit aanneemt.” Hoe ga je dat dan volhouden, met de ambitie om te vertienvoudigen in aantal volgers? In Londen bestaat @tweetalondoncab al sinds de zomer van 2009. Het initiatief van twee taxichauffeurs is uitgegroeid tot een moderne taxicentrale met mensen op een kantoor die de tweets volgen en beantwoorden. Dat moet ook wel: @tweetalondoncab heeft elfduizend volgers. In Amsterdam kent TCA (@tcamsterdam) slechts twintig volgers op Twitter, dus er liggen kansen voor Dave. Maar hij heeft nog niet echt nagedacht over uitbreiding. “Ik heb eigenlijk pas sinds twee weken de knop omgegooid en ga er nu vol voor. Ik ga de website aanpakken en bloggen.”

Concurrentie vreest hij sowieso niet; taxichauffeurs zijn geen ondernemer, weet hij. “Misschien als ze het succes gaan zien. De meeste taxichauffeurs willen geen gedoe met vaste klanten en zijn onbereikbaar zodra hun dienst erop zit. Ik ben 24 uur per dag bereikbaar. Als ik ’s nachts wakker word gebeld neem ik gewoon de telefoon op en probeer wat te regelen. Voor je vaste klanten doe je gewoon een hoop.”

Robert Doggers is oprichter van Next Episode, een podcastproductiebedrijf dat zich onder andere toelegt op podcasts voor interne communicatie en educatie. Hiervoor was hij 14 jaar lang als mede-oprichter verantwoordelijk voor social content bureau Yune.

Categorie
Tags

1 Reactie

    broomstick

    En wanneer reaguur je op GS? Tijdens de ritjes of tussendoor?


    4 januari 2011 om 13:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!