Bol.com over naar eigen partnerprogramma
Het partnerprogramma van Bol.com dat nu al een aantal jaren door het Tradedoubler systeem wordt ondersteund, zal vanaf eind januari via een eigen systeem lopen. Bol.com is al een aantal maanden met behulp van een select aantal partners een in-house partnerprogramma aan het ontwikkelen. Eind januari verwacht bol.com live te gaan met dit nieuwe programma. De reden voor deze ontwikkeling? De enorme groei van het affiliate kanaal. Met deze groei is het voor bol.com een logische stap om het partnersysteem volledig in samenhang met de huidige website te integreren. Bol.com zet in op een snellere uitbetaling, duidelijkere tracking en betere promotie mogelijkheden. Ralph Remkes (manager partnerprogramma) geeft antwoord op de belangrijkste vragen:
Wanneer gaat het partner programma van Bol.com volledig over naar het nieuwe eigen systeem? En wanneer gaan de ‘nieuwe’ deuren open voor alle partners/affiliates?
“Sinds april hebben een 16-tal Partners, die een dwarsdoorsnede van het Partnerbestand vormen, al toegang tot het nieuwe Partnerprogramma. Deze groep heeft het nieuwe Partnerprogramma uitgebreid getest en ons veel feedback gegeven over verbetering en eventuele bugs. Op 6 december hebben we een soft-launch gehad waarbij we 50 Partners hebben uitgenodigd om zich als eerste in te schrijven voor het nieuwe Partnerprogramma. In de eerste weken van januari komt er nog een belangrijke update waarbij nieuwe functionaliteiten worden toegevoegd. Samen met deze update zullen weer een 100 tot 200 Partners een uitnodiging krijgen om zich in te schrijven. De planning is om eind januari het Partnerprogramma voor iedereen open te stellen. Voor ons is het belangrijk dat we onze Partners een programma bieden dat optimaal opereert. Om de performance van het Partnerprogramma te garanderen hebben we ervoor gekozen gefaseerd Partners toegang te geven.”
Waarom is er gekozen voor een ‘eigen’ programma, waarom niet een lidmaatschap bij een Affiliate netwerk?
“Het bol.com Partnerprogramma heeft de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt en daarmee is het kanaal ook steeds belangrijker geworden binnen de marketingmix. De wens om het Partnerprogramma te kunnen integreren binnen de systemen van bol.com en de wens om onafhankelijkheid te hebben in de ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten in samenhang met de ontwikkeling van onze Open API’s heeft ervoor gezorgd dat wij de keus hebben gemaakt intern te ontwikkelen.”
Wat vind jullie zelf de beste innovaties van het nieuwe systeem? Wat is het paradepaardje?
“Ik ben heel trots op twee onderdelen die we hebben kunnen realiseren. Dat is ten eerste de introductie van een tracking methode die, naar mijn weten, in Nederland nog niet word aangeboden en dat is winkelwagentracking. Op het moment dat we een consument herkennen in de winkel, dit kan direct zijn of hij logt in tijdens dezelfde sessie als de click, plaatsen we de cookie op onze servers bij de “virtuele” winkelwagen van die consument. We linken hierbij echt een specifieke consument aan de acties van een specifieke Partner. Op het moment dat dezelfde consument, op welke computer en/of browser dan ook, binnen de gestelde cookietijd de verkoop realiseert zijn we instaat de verkoop toe te wijzen aan de Partner.”
“Het tweede waar ik trots op ben is de “productlink generator”. We hebben deze ten eerste meer gebruiksvriendelijk gemaakt doordat de Partner door middel van een zoekterm zijn product kan vinden. Men hoeft dus niet meer op onze website de ISBN/EAN zoeken. Ten tweede kan de Partner zonder HTML-kennis de productlink personaliseren zodat deze beter integreert binnen hun concept. Ten slotte bevat de productlink onze klantenwaardering en prijs informatie die automatisch wordt geupdate. De eerste resultaten laten een significante stijging in conversie zien vanuit de productlink. Maar ik ben heel benieuwd om van de Partners zelf te horen wat men het beste vind aan het Partnerprogramma en op welke punten we kunnen verbeteren.”
20 januari organiseert Bol.com in Utrecht een partnerevent waarbij het nieuwe partnerprogramma verder zal worden toegelicht.
Het volledige interview met Ralph Remker is te lezen op het Affiliateblog – Bol.com interview.
Persbericht
Bol.com introduceert eigen partnerprogramma
Winkel stelt zich meer open voor externe partners
Utrecht, 11 januari 2011 – Bol.com opent op 20 januari zijn nieuwe partnerprogramma. De winkel heeft de afgelopen maanden de eerste partners uit zijn bestaande partnerprogramma uitgenodigd om over te stappen. Bol.com besloot een jaar geleden het partnerprogramma voortaan geheel in eigen beheer te nemen en heeft op basis van feedback van gebruikers een eigen omgeving ontwikkeld. Voor partners biedt dit praktische voordelen zoals verbeterde tracking, gebruiksvriendelijke promotiemiddelen en transparante rapportages. Het nieuwe partnerprogramma wordt op 20 januari tijdens het partner event van bol.com geïntroduceerd.
Bol.com startte in 1999 met affiliate marketing. Geregistreerde partners genereren verkeer naar bol.com door middel van hun eigen marketingactiviteiten, bijvoorbeeld met een advertentie op hun website. In deze marketingactiviteiten promoten de affiliate partners specifieke artikelen, productgroepen of bol.com in het algemeen. De affiliate partners krijgen een beloning als hun marketinginspanningen een directe bijdrage leveren aan verkopen op bol.com.
Bol.com heeft bewust gekozen voor het zelf ontwikkelen en beheren van een eigen affiliate programma. Nieuwe toepassingen op het internet ontwikkelen zich in een razend tempo in allerlei verschijningsvormen en worden op verschillende apparaten gepresenteerd. Daarbij zijn samenwerkingen met andere partijen voor bol.com steeds belangrijker. Zo is het assortiment van 4.5 miljoen artikelen voor de consument in de toekomst op verschillende plekken en via diverse applicaties beschikbaar. Het zelf ontwikkelen van een partnerprogramma biedt bol.com de benodigde flexibiliteit en de beheersbaarheid om met een veelheid aan partners, businessmodellen en productgroepen te kunnen werken.
De belangrijkste voordelen voor partners in het nieuwe partnerprogramma zijn:
– Introductie winkelwagentracking (minder kans op verwijderen van cookies)
– Gebruiksvriendelijke promotiemiddelen
– Transparante rapportages
– Verlenging cookietijd naar 5 dagen
– Geautomatiseerde uitbetaling
“Met de introductie en ontwikkeling van het nieuwe partnerprogramma verwachten we een positieve impuls te geven aan onze groei. Bol.com ontwikkelt steeds meer nieuwe businessmodellen en productgroepen, zoals recent tweedehands en digitaal, die allemaal een eigen karakteristiek hebben. Met het eigen partnerprogramma kunnen we hier efficiënt op inspelen. Dit zal naar verwachting resulteren in een toename van het aantal partners en van de effectiviteit van hun activiteiten”, zegt Michel Schaeffer, marketing directeur bij bol.com.
“De eerste resultaten uit de bètafase tonen al een stijging in conversie en omzet per bezoeker van tientallen procenten. En voor bol.com is dit slechts het begin. We willen de komende tijd nog meer verbeteringen doorvoeren. Dit programma is een eerste stap in onze strategie om de winkel meer open te stellen voor externe partijen”, vervolgt Schaeffer.
Het nieuwe partnerprogramma wordt tijdens het partner event van bol.com op 20 januari geïntroduceerd. Op deze dag geven experts onder andere inzicht in het verbeteren van de vindbaarheid van website(s), het trekken van meer relevante bezoekers en het verhogen van de conversie. Daarnaast krijgen bezoekers inzicht in het behalen van een hoge return-on-investment door de juiste inzet van social media. Het event vindt plaats in Utrecht. Kijk voor meer informatie op: