6 praktische Google Analytics rapporten en segmenten
Google Analytics. Een prachtig programma. Hoeveel bezoekers heb ik, waar komen mijn bezoekers vandaan, hoeveel pagina’s hebben ze bezocht. Allemaal leuke statistieken, nietwaar? Maar wat kun je met deze gegevens? Niks. Noppes. Nada. Nee, wie echt praktische gegevens uit Google Analytics wil halen zal toch echt een stap verder moet gaan. Want de meeste standaard rapporten betekenen op zichzelf niet zoveel. Gelukkig zijn er Analytics evangelisten die wel weten waar het om draait, en die dan ook nog eens rapporten ontwikkelen die wij met één klik kunnen downloaden en gebruiken.
Avinash Kaushik
Avinash Kaushik, Google Analytics specialist bij uitstek (lees vooral zijn blog Occam’s Razor en bekijk de serie Web Analytics TV op Youtube) heeft onlangs 6 zeer praktische rapporten én segmenten gemaakt die je gratis kunt downloaden en gebruiken in je Google Analytics account. Voor degene die rustig de uitgebreide uitleg bij al deze rapporten/segmenten wil bekijken (aanrader!) bekijk dan deze twee artikelen:
- 3 Awesome, Downloadable, Custom Web Analytics Reports
- 3 Advanced Web Analytics Visitor Segments: Non-Flirts, Social, Long Tail
Hieronder volgt een ultrakorte samenvatting van de 6 rapporten + de directe downloadlinks.
3 Google Analytics rapporten
1. Pagina efficiëntie
Een snel overzicht van hoe efficiënt bepaalde pagina’s van je website zijn. Zeer interessant voor webwinkels, omdat zo snel gezien kan worden hoe bepaalde pagina’s bijdragen aan de omzet. Download rapport.
2. Acquisitie via verschillende verkeersbronnen
In één oogopslag zien hoe efficiënt elke verkeersbron is, dus wat ze opleveren en eventueel kosten. Download rapport
3. Prestatierapport betaald zoekverkeer
Zeer uitgebreid rapport voor wat betreft het betaald zoekverkeer, met aparte rapporten voor campagnemanagers, managers en directeur(en). Download rapport
3 Google Analytics segmenten
Met segmenten kunnen we snel bepaalde groepen op onze website identificeren. Segmenten zijn ontzettend belangrijk, omdat een globaal rapport (over alle bezoekers) weinig zegt.
1. Non Flirts, Potential Lovers
Belangrijk om te weten is welke bezoekers daadwerkelijk interesse hebben in onze website, en welke niet. Daarvoor kunnen we dit segment gebruiken. Op deze manier kun je snel zien welke verkeersbronnen voor de Lovers van onze website zorgen en zeker zo belangrijk, welke niet… Download segment
2. Social Media
Social media is hot. Toch? Maar wat doen die bezoekers nu eigenlijk op onze website? Met dit segment kom je er snel achter. Download segment
3. Longtail zoekverkeer
Het is natuurlijk ook interessant om te meten wat bezoekers doen die via longtail zoekwoorden zijn binnengekomen. En in het kader van zoekmachine optimalisatie, of je longtailstrategie zijn vruchten afwerpt. Daarvoor kunnen we het laatste segment gebruiken. Download segment
Conclusie
Deze rapporten en segmenten zijn een goed begin en ik wil je aanraden om ze zeker eens te bekijken en/of door te sturen naar het webanalytics team van je bedrijf. Dergelijke rapporten en segmenten zijn overigens de eerste stap, er zal uiteindelijk ook nog actie ondernomen moeten worden op de resultaten, maar dat is voer voor andere artikelen…
PS: Om de rapporten te downloaden en direct te implementeren moet je wel ingelogd zijn in je Google Analytics account.
PPS: Dit is mijn eerste artikel hier op M!. Ik ben daarom ook erg benieuwd naar jullie feedback. Degene die mij kennen weten dat ik over het algemeen vrij praktische artikelen schrijf, en ik ben erg benieuwd of dat M! lezers hier op zitten te wachten. Zo niet zal ik mijn schrijfstijl voor M! iets aan moeten passen!
Handig artikel, ben er meteen mee aan de slag gegaan, niets veranderen aan je stijl!
Goed artikel, alleen jammer dat de links van de rapporten alleen werken voor je 1e account in GA. Ik wil het rapport toepassen op een andere website, maar dat lukt helaas niet. Iemand suggesties?
@Oli4b
Dank je!
@rmfloris
De workaround is dat je die rapporten inderdaad in je eerste account moet inladen. Daarna ga je naar het profiel waar je de rapporten/segmenten wil toevoegen en keis je “aangepaste rapporten importeren uit andere profielen”.
@rmfloris
De bovenstaande uitleg was voor de rapporten. Voor de segmenten moet je naar het geimporteerde segment gaan, kiezen voor bewerken en dan onderaan bij zichtbaar in andere profielen selecteren.
Succes!
@rmfloris en dat werkt bij mij dus ook niet, en als ik terug ga naar het eerste account is het segment ook weer verwijderd. Alleen bij het eerste segment kon ik het doorzetten naar andere profielen.
Interessant en bruikbaar artikel! Een mooi debuut lijkt me 😉
Prima schrijfstijl, ‘cut to the chase’ daar hou ik wel van.
Bedankt voor je artikel!
@Frank & Anton
Bedankt!
Leuk artikel Karel, dat mogen er meer worden 🙂
Kun je voor mij ophelderen hoe je bij segment met de “bron bevat social media” alles doet afvangen?
Ik ging ervanuit dat je de socialmedia per platform dient in te vullen
Super relaxed artikel, en inderdaad lekker kort en bondig, geen onnodige randinformatie! En naast dat alles ook nog eens goede content!
Prima, helder artikel.
Ik ben een Analytics fan.
Mirjam
Karel,
De links naar de rapporten doen het helaas niet meer. IN analytics wordt aangegeven dat de rapporten niet meer beschikbaar zijn.
Kun jij hier iets aan doen?
Alvast bedankt!
Groeten,
Marcel Tjepkema
Helaas moet ik meegaan met Marcel. De Rapporten zijn niet meer beschikbaar. Heeft iemand deze nog ? Ik zou ze namelijk zeer graag willen bemahtigen.
Ik kan de rapporten nog steeds downloaden. Echter moet je dan wel zijn ingelogd met je oude Analytics-account.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!