91 procent Nederlandse jongeren actief op sociale media

11 januari 2011, 05:31

Maar liefst 91 procent van de Nederlandse jongeren is actief op sociale media. Hiermee behoren de Nederlandse jongeren tot de top van de Europese Unie. Alleen Poolse jongeren maken meer gebruik van sociale media (94 procent), aldus de laatste cijfers van het CBS over 2010. De lijst wordt afgesloten door Roemenië en Ierland. Wat opvalt is dat traditioneel sociale landen als Italië en Spanje relatief slecht scoren op de lijst. Portugal daarentegen kent wel een groot percentage jongeren die actief zijn op sociale media.

Het onderzoek roept bij mij de vraag op: wat is actief? Ik kan me namelijk voorstellen dat er inderdaad een groot deel van de jongeren is aangemeld op sociale netwerken, maar in hoeverre zij daar ook actief op zijn is een tweede. Helaas kon ik hiervan geen uitleg hiervan vinden bij het CBS. Ook worden de begrippen sociale media en sociale netwerken door elkaar gebruikt.

Het aantal jonge internetters van 16 tot 25 jaar die gebruik maken van sociale netwerken om informatie uit te wisselen stijgt nog steeds. Dit kan zijn in de vorm van berichten of nieuwtjes op een chatsite, het deelnemen aan een nieuwsgroep of een online discussieforum, het lezen van weblogs of blogs of het direct uitwisselen van tekstberichtjes.

Het gebruik van sociale media neemt af met de leeftijd. In de leeftijdsgroep 25 tot 55 jaar bedraagt het aandeel actieven op sociale netwerken in Nederland 54 procent en bij de leeftijdsgroep van 55 tot 75 jaar iets meer dan 30 procent. Tussen hoogopgeleiden, middelbaar opgeleiden en lager opgeleiden bestaat vrijwel geen verschil. Bij jongeren komt het uitwisselen van tekstberichten het meest voor (78 procent). Het lezen van weblogs of blogs is bij 25- tot 55-jarigen (34 procent) en 55-plussers (18 procent) het meest favoriet.

Een ander opvallende conclusie is dat in Nederland mannen vaker dan vrouwen actief zijn op sociale netwerken. In een vergelijking van internationaal en Nederlands onderzoek naar de gebruikers van Twitter kwam ook naar voren dat in Nederland, in tegenstelling tot internationaal, meer mannen dan vrouwen actief zijn. Daarmee lijkt Nederland te breken met de algemene trend dat vrouwen actiever zijn op sociale media. Ook sociale media als Facebook, MySpace, Flickr en Classmates kennen meer vrouwelijke gebruikers (zie hier en hier).

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

3 Reacties

    hans belletjes

    nou top!


    20 november 2014 om 12:34
    hans belletjes

    helemaal dolletjes!


    20 november 2014 om 12:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!