Facebook bindt serieus de strijd aan met LinkedIn: Branchout

13 januari 2011, 12:13

Wat krijg je als een groep ervaren internetondernemers, met jaren ervaring in social networking en online banensites samenvoegt? Stop er een zak met geld, een aantal topontwikkelaars bij en je hebt Branchout. Branchout is officieel geen onderdeel van Facebook, maar het komt Facebook wel heel goed uit dat Branchout er is. Zoals we allemaal ondertussen weten gaat LinkedIn dit jaar naar de beurs. Facebook blijft geld binnen halen van investeerders en zal zeker ook binnenkort (waarschijnlijk ergens in 2012) naar de beurs gaan. Facebook is enorm populair en kent weinig concurrentie in haar veld. Behalve richting de zakelijke markt waar ze sinds de restyling ook aan schuren. Daar is LinkedIn een geduchte concurrent, maar zijn zij wel concurrenten?

In mijn ogen en zo ziet LinkedIn dat zelf ook, richt LinkedIn zich puur op de zakelijke gebruikers. Facebook zie ik meer als een privé Social Network. Vanochtend kwam ik in aanraking met Branchout. Een Facebook-app waarmee je je linkedin profiel heel mooi kunt kopieren naar Facebook. Uiteraard heb ik meteen de vijf simpele stappen doorlopen uit nieuwsgierigheid. Dit is hoe het werkt:

1. Ga naar de Branchout pagina

2. Kies voor Import Profile

3. Geef Branchout toegang tot de LinkedIn Api met jouw gegevens

4. De import start, pas je gegevens aan

5. En klaar is Clara

Zo simpel is het dus. Je kunt nu je privé contacten lastig vallen met je zakelijke achtergrond en doelstellingen.

Is dit een goede ontwikkeling?

Ik denk het niet. Misschien ben ik wel heel conservatief, maar ik wil toch mijn zakelijk en privé een beetje gescheiden houden. Ook al is dat misschien niet meer van deze tijd.Maar toch wil ik mijn privé feestfoto’s op Facebook, niet delen met al mijn zakelijke contacten. Wordt de volgende stap dat je op LinkedIn meerdere foto’s kunt gaan delen? Ik mag hopen van niet. Wat vinden jullie, moet je deze twee netwerken gescheiden houden? Of is dat helemaal geen haalbare kaart?

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing mbv AI.. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

25 Reacties

    hidde tuinstra

    Ik denk een logische stap van Facebook, maar ik zit er persoonlijk ook niet zo op te wachten.

    Ik hou het liefste inderdaad Facebook en Linkedin gescheiden. Mijn twitter is (hopelijk) wel een gezonde mix van privé en zakelijk en daar laat ik het liever bij.

    Uit dezelfde nieuwsgierigheid als jij heb ik de stappen doorlopen, maar echt super enthousiast ben ik niet.


    13 januari 2011 om 12:25
    Han Tuttel

    Ook ik houd prive en zakelijk liever gescheiden, maar vind het prima dat de optie er wel is om het eenvoudige te ‘combineren’.


    13 januari 2011 om 12:33
    Hans

    Ik vind het op het eerste gezicht wel een goede ontwikkeling. Al is elk extra netwerk er ook weer één die je bij moet houden. Ik heb ook altijd gedacht dat ik zakelijk en privé gescheiden moest houden maar ben daar een beetje vanaf gestapt. Als zzp’er ben ik gewoon mijn bedrijf en mensen mogen me dan ook als zodanig kennen. Gewoon Hans dus. Een persoonlijk gezicht laten zien als zzp’er is niet verkeerd denk ik. Ook mijn feestfoto’s zijn dus gewoon vrij te vinden op internet. En de dingen die ik liever niet deel met de wereld zet ik er gewoon niet op.

    Ik zal eens gaan kijken naar de Brancheout.


    13 januari 2011 om 12:58
    CoachSander

    ‘k Ga het wel uitproberen, hoewel ik om dezelfde redenen als jij twijfel. Anderzijds ben ik ook mijn eigen ‘merk’, en hoort daar niet juist ook dat deel privé bij dat je personal brand een extra verdieping en achtergrond geeft? ‘k Ben er nog niet uit…


    13 januari 2011 om 13:00
    mark de wit

    Ik zal er ook geen gebruik van maken en houd de boel liever gescheiden. Erger me nu al soms aan de “zakelijke spam” die je op Facebook binnenkrijgt.

    Bovendien wordt Facebook in mijn ogen dan wel erg machtig gezien de data waarover ze beschikken en ze nemen het niet zo nauw met de privacy heb ik onlangs ervaren.

    Ben het eens met Hidde in zijn analyse. Helaas zorgt de koppeling van Twitter & LinkedIn dat er de nodige “Twitter crap” wordt doorgepost op LinkedIn. Bij een verdere integratie van Facebook en LinkedIn vrees ik de gevolgen van een “sociale porno tsunami”.


    13 januari 2011 om 13:07
    Anders

    Het is een mooie ontwikkeling die ongetwijfeld voet aan de grond zal krijgen. Uit professionele interesse heb ik een profiel aangemaakt en zal ik de ontwikkelingen volgen als deelnemer. Ook ik heb echter geen behoefte in het mixen van zakelijk en privé. Wat ik deel met mijn familie en vrienden hoef ik niet te delen met mijn zakelijke netwerk – zelfs niet als ZZP’er. In de eerste plaats omdat ik vind dat het ze niets aan gaat, in de tweede plaats omdat ik het mijn vriendschapsrelaties in sociale netwerken zou eroderen als ik overal bij zou moeten nadenken of het zakelijk wel zo verstandig is om iets te publiceren. Voor publiek en/of zakelijk delen of profileren heb ik al genoeg aan een blog, Twitter en LinkedIn, dus op Facebook voor mij geen zakelijke polonaise.


    13 januari 2011 om 13:39
    Jadran

    Schoenmaker blijf bij je leest. Linkedin blijft bij mij dus zakelijk en Facebook privé. Wel weer leuke ontwikkelingen om in de gaten te houden.


    13 januari 2011 om 13:43
    Oli4b

    Ik kom niet verder dan dat ik steeds brandhout lees, zakelijke info op mijn besloten fb profiel kan ik nog wel hebben, maar andersom zeker niet, geen FB spul op mijn linkedinpage. Dat twitteren naar linkedin zonder hastag #in zou verboden moeten worden.


    13 januari 2011 om 13:44
    Inge van dreumel

    Ik zie er niet direct de voordelen van. Ik geloof er in dat de kracht van ieder kanaal is, dat ze zich uniek neerzetten. Linkedin puur zakelijk en facebook wat meer persoonlijk. Privé houden hoeft wat mij betreft niet. Alles wat ik publiek online zet, mag ook door iedereen gezien worden.


    13 januari 2011 om 14:12
    hidde tuinstra

    @ mark de wit

    Het moet inderdaad maar snel eens afgelopen zijn met het klakkeloos doorplaatsen van tweets naar Facebook en Linkedin!!! Daar krijg ik nu echt een punthoofd van!

    Er zijn zat tooltjes voor waarmee je selectief een tweet kan doorplaatsen naar je Facebook of Linkedin mocht dit nodig zijn.

    maar goed, daar gaat het hier nu niet over!

    Verder kan ik me ook heel goed voorstellen dat bijvoorbeeld ZZP-ers meer een ‘merk’ zijn (of zichzelf zo willen profileren) en dat zij een vagere grens hebben tussen werk en prive. Wellicht is zoiets voor hun juist weer een uitkomst.

    Ach voor Facebook is het weer een stapje verder naar world domination 🙂

    We zullen zien….


    13 januari 2011 om 14:33
    Petra de Boevere

    Scheiden van privé en zakelijk is een emotionele keuze. Dat kon vroeger makkelijk omdat je je in andere fysieke ruimtes bevond met je privécontacten dan met je zakelijke contacten. Je moet je denk ik altijd realiseren dat wat je op internet (openbaar) deelt, je ook met iedereen deelt. Scheiden is dus onzin. Je zakelijke contactedn kunnen ook je FB pagina vinden en je privécontacten je LinkedInprofiel.

    Leuke van Branchout zijn ook wel de te verdienen badges. Ik heb al zilver! Werken kan ook leuk zijn:-)


    13 januari 2011 om 14:39
    jelleboute

    Ik sluit me aan bij het argument van privé en zakelijk gescheiden houden. Blijkbaar ben je niet de enige die zo conservatief is Jan Willem. Wat dat betreft ben ik blij dat ik jouw Branchout experiment even door heb kunnen nemen, nu hoef ik het zelf niet te testen om er over mee te kunnen praten.

    Ik gebruik mijn Facebook dus vooral privé. Vanuit een personal branding perspectief ben ik hier wel enigszins voorzichtig mee, foto’s van diep in de nacht zal ik ook niet zo snel op Facebook plaatsen. Als consultant wordt je regelmatig door wieowie.nl of Google gehaald en dan zullen ze ook bij je Facebook uitkomen.


    13 januari 2011 om 14:56
    Anders

    @Petra – ik ben het volstrekt met je oneens. Voor veel mensen is het gescheiden houden van zakelijk en privé niet alleen een emotionele, maar ook (of juist) rationele keuze. Veel mensen willen bewust niet dat zakelijke partners hen in zwembroek op het strand zien, of meelezen met de gesprekken die ze met hun vrienden voeren.

    En dat opdrachtgevers via Google, 123people etc toch wel bij je Hyves of Facebook uitkomen doet daar niets aan af. De default privacy settings zijn (inmiddels) al zodanig dat ze nauwelijks toegang hebben tot je foto’s of berichten, en het is niet voor niets dat daar de laatste tijd zoveel om te doen is geweest.


    13 januari 2011 om 15:10
    menno

    Voor mij is brancheout misschien wel een optie..

    Aan ‘persoonlijke branding’ doe ik niet en ik heb daarom ook geen hyves of FB.

    Maar gezien de recente ontwikkelingen rond FB leek het er op dat ik toch maar aan een FB profiel moest beginnen. Brancheout lijkt mij nu de mogelijkheid te geven om op een zakelijke manier op FB te gaan gebruiken.


    13 januari 2011 om 19:19
    venturo

    Ach ja, doe is 10% redemptie op een half miljard Facebookers en ze zitten al over de helft van wereldwijd Linkedin (90 mio zeggen ze zelf) gebruikers. Massa is altijd kassa. Ik denk dat die scheiding tussen prive en zakelijk wel managable moet blijven voor gebruikers. Is kijke,n heb zojuist een account aangemaakt.


    13 januari 2011 om 21:01
    Caspar Fraiture

    Het is een leuke ontwikkeling die ongetwijfeld impact zal hebben op het gebruik van Facebook en Linkedin. Uit professionele interesse ga ik een profiel aanmaken en de ontwikkelingen volgen. Ook ik heb echter geen behoefte in het mixen van zakelijk en privé. En zou dus ook nooit Facebook info kopieren naar Linkedin.


    14 januari 2011 om 07:50
    Gert-Jan Bos

    Ik wil reageren op de mensen die zeggen dat ze privé en zakelijk gescheiden willen houden op sociale netwerken. Ik zie de reden daar niet van in. Je werkt als mens en je bent vriend als mens. Het zelfde mens dus.

    Wat plaats je dan op Facebook dat je baas, partners of collega’s niet mogen zien? Ik vind het totaal geen onderwerp of issue. Alles wat ik op Facebook, LinkedIn of twitter plaats is door mij als mens en persoon geplaatst (wel overwogen). Als een nieuwe werkgever wil weten wie ik ben kan hij online al kennis maken. Ik denk na over elk berichtje of tekstje dat ik deel via sociale netwerken. Mag ik de conclussie maken dat bovenstaande tegenstanders dus niets prive op LinkedIn hebben staan. Volgens mij is een CV behoorlijk prive. Om dus te zeggen dat je privé en zakelijk gescheiden wil houden lijkt mij niet aan de orde. Met resultaat deelnemen aan sociale netwerken zit juist in de mix van privé een zakelijk.

    Ik vind het juist geweldig dat Facebook van een zakelijk gezicht ook een prive gezicht laat zien via BranchOut. Ik heb er geen enkel probleem mee. Als pure “netwerker”ben ik erg te spreken over deze nieuwe applicatie op Facebook.


    16 januari 2011 om 19:15
    Jan Willem Alphenaar

    @ Gert Jan. Jij bent zo’n uitzondering. Ik merk dat al mijn prive vriendjes met mij connecten op Branchout, maar dat ik daar, vooralsnog, zakelijk niets mee opschiet.

    Wil ik dat een potentiële klant eerst op mijn Facebook pagina komt en ziet dat ik lekker aan het Crowdsurfen was bij de The Opposites?

    Nee, liever niet. Wel als we elkaar kennen. Dat vind ik niet erg. Maar potentiële klanten gaan altijd af op een eerste indruk. En die kan privé wel eens anders zijn dan zakelijk. Waardoor de klant een verkeerde indruk krijgt. En je weet het: You never get a second chance for a first impression.


    16 januari 2011 om 21:27
    Jan Willem Alphenaar

    @ Gert Jan. Daar wil ik nog wel aan toevoegen dat ik mijn privé leven niet echt afscherm. Als ze goed zoeken komen ze op mijn blog en mijn Twitter. Daar ben ik me ook wel bewust van.


    16 januari 2011 om 21:28
    Marc Dubach

    Ik zou het juist GEWELDIG vinden als ik als nieuwe werkgever zou zien dat jij aan het crowdsurfen was. Het is maar waar je wil werken. Jij zou toch als geen ander moeten weten dat je niets verborgen houdt op internet. U is u. En een paar klikjes en ik zie toch wel dat je van de Opposites houdt. Sterker nog: op jouw eigen LinkedIn profiel staan directe links naar je Twitter en persoonlijke blog.

    Ik zie zakelijk ook heel wat mogelijkheden nu ook een jongere doelgroep zakelijke profielen gaat vastleggen. Maar dat is wat anders… 😉


    16 januari 2011 om 21:47
    Jan Willem Alphenaar

    @ velen van jullie.

    De LinkedIn contacten worden niet mee gekopieerd, dus het is geen vervangingen. Het is een verrijking van Facebook, meer niet.


    16 januari 2011 om 21:50
    Bas

    Erg interessante discussie is hier gaande.

    Ik ga even in op wat hier veel terugkomt, namelijk het online scheiden tussen prive en zakelijk. Ik ben zelf al enige tijd bezig met de ontwikkeling van een nieuwe startup: Whoopaa.

    Whoopaa is helemaal ontwikkeld met de gedachte dat het mogelijk zou moeten zijn om online prive en zakelijk te scheiden. Denk hierbij aan het scheiden van je sociale netwerken zoals FB, Twitter en Linkedin, maar ook in het scheiden van Updates, Foto’s, Video’s en vrienden/connecties. (je kunt ook al je vrienden en connecties van deze netwerken integreren en beheren, een groot pluspunt denken wij zelf)

    We zijn op dit moment in Private BETA en lanceren officieel in Febrauri. Wel is het mogelijk om je aan te melden voor Whoopaa, we versturen elke dag nieuwe invites.

    Ik ga ook graag, hier, met jullie in discussie en ben benieuwd wat jullie vinden.


    20 januari 2011 om 09:28
    Maria

    We zijn nu ruim een jaar verder en je hoort nog zelden van Branch Out. Ik begrijp niet helemaal waarom het niet van de grond komt. Is Linkedin gewoon té populair in Nederland?


    19 april 2012 om 19:50
    Jacob Lageveen

    Linkedin heeft nog steeds een veel betere reputatie. En ook de opties en de layout etc vind ik veel beter. Helaas is Facebook oppermachtig op het internet, en zal Linkedin waarschijnlijk ooit ook ingelijfd worden.


    17 juli 2013 om 19:33
    Smithg818

    Immigration Lawyers …the time to read or pay a visit to the content or internet sites we have linked to below the… eddkefbgggdefbde


    19 augustus 2014 om 14:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!