Joris van Heukelom nieuwe voorzitter IAB Nederland
Joris van Heukelom (Sanoma Digital) is vanmiddag tijdens de Algemene Ledenvergadering van IAB Nederland unaniem verkozen tot de nieuwe voorzitter van de branchevereniging voor interactive advertising. Na vier jaar heb ik de voorzittershamer overgedragen aan van Heukelom, die sinds enkele maanden bestuurslid is van IAB Nederland en vanuit die positie verantwoordelijk was voor de portefeuille Public Affairs. Van Heukelom heeft in die periode de activiteiten van IAB Nederland gevolgd en daarbij zowel de bestuursleden als het bureau goed leren kennen.
Van Heukelom: “Mensen die denken dat onze industrie volgroeid is, zijn naïef. Ook anno 2011 is het van belang dat we grote stappen zetten wat betreft professionalisering. We moeten als branche middenin het speelveld van de media gaan staan en als grote inspirators adverteerders dienen. Daarnaast is er een berg werk richting de overheid en regulerende instanties, want onbekend maakt onbemind en daar kunnen we de komende jaren last van krijgen. Ik hoop met het IAB deze bewegingen te kunnen faciliteren en dienend te zijn. En ik denk ook echt dat het kan want Marco laat een goed lopende machine achter.”
Zelf kan ik terugkijken op een aantal bewogen jaren als voorzitter van IAB Nederland. Samen met Roderick den Daas nam ik in 2007 het stokje over van Igor Beuker. Den Daas nam in de zomer van 2010 afscheid als directeur IAB Nederland. Voor mij was nu het juiste moment om het voorzitterstokje over te dragen. De organisatie in zijn nieuwe vorm is klaar voor de volgende fase. IAB Nederland is in de afgelopen jaren gegroeid van 65 naar ruim 150 leden, heeft in die periode 8 taskforces gelanceerd en kreeg voor het eerst in haar bestaan een eigen kantoor met 3 vaste medewerkers. Naast Joost Phoelich, die Den Daas opvolgde als directeur, zijn het afgelopen jaar ook Catharina Abrahamse en Jorrik van Wonderen toegetreden tot de staf van IAB Nederland. De markt en de vereniging zijn volwassen geworden en gaat een nieuwe fase in. Met een bestedingsomzet van meer dan 800 miljoen euro per jaar is internet naast RTV en Print een serieus advertentiemedium dat steeds meer aandacht heeft van adverteerders en de politiek. Van Heukelom is de ideale opvolger om IAB Nederland naar die volgende fase te brengen.
Joris van Heukelom is Director Digital Publishing bij Sanoma Digital (voorheen ilse media). Van Heukelom heeft in de digitale wereld zijn sporen al ruimschoots verdiend. Sinds 1998 is hij werkzaam in media en telecom, waarvan 8 jaar bij MTV networks (MTV, TMF, Nickelodeon en the Box). Hier was hij als Vice President verantwoordelijk voor de ontwikkeling van diverse tv zenders, online platformen en digitale kanalen in Nederland en België. Voor hij in 2008 naar ilse media kwam, werkte Joris twee jaar bij KPN in de rol van directeur content voor de consumentenmarkt. Vanuit deze functie had hij een sturende rol in de conceptualisatie en totstandkoming van Dag en ZIE.nl, de samenwerking tussen KPN en PCM.