Marc Feitsma over online binnen Randstad

18 januari 2011, 10:35

“Ga jij je maar eens met bemoeien met de internet tak”. Met Marc Feitsma (Manager Internet & Social Media Randstad) hebben we het in dit interview over online binnen Randstad, liquid internet, html5 en de inzet van social media. Het is alweer het vierde interview in de NEWPEOPLE reeks op Marketingfacts, dat ik samen met Sengul Kücükasci heb opgenomen. Feitsma over de strategie achter de Randstad 50 Jaar campagne en de inzet van Spotify, het servicen van bedrijven en kandidaten via online en het ontwikkelen van applicaties voor de iPad.

Video-interview

Wie is Marc Feitsma?

Marc Feitsma is manager Internet & Social Media bij Randstad. Twee jaar geleden is hij met deze functie begonnen. Inmiddels heeft hij zijn online team uitgebouwd naar 7 fte en is hij bezig met het implementeren van de online strategie die hij samen met het team heeft geformuleerd.

Online binnen Randstad

Online valt binnen Randstad onder de afdeling marketing & communicatie. Het is de taak van Feitsma en zijn team om te zorgen dat klanten, dat zijn zowel bedrijven als kandidaten, op een goede manier geserviced kunnen worden via het online kanaal.

Bij het opbouwen van je team horen we al vrij snel de termen roi en leadgeneratie. Waren het vanaf het begin al strategische doestellingen om op conversie en roi te gaan zitten of wilden jullie jezelf eerst online gaan neerzetten?

Feitsma zegt, dat Randstad heeft vanaf het begin al gedacht aan de functie van online binnen het bedrijf.

“We hebben geprobeerd in de strategie iedere keer een vertaalslag te maken naar wat online oplevert op het gebied van efficiency: hoe kunnen we onze vestigingen beter servicen. En naar wat het oplevert op het gebied van effectiviteit: hoe kunnen we er voor zorgen dat onze klanten beter kandidaten kunnen vinden en hoe kunnen we ervoor zorgen dat kandidaten beter de juiste vacatures vinden.”

Randstad heeft de ambitie dat meer en meer via het online kanaal kan worden afgehandeld maar waakt ervoor dat de vestigingen en de intercedente op de achtergrond raken. Zij zijn overtuigd van het feit dat zij nog altijd de match maken. Online moet voornamelijk faciliteren.

Wat is nou een succesverhaal op online gebied?

Een bekend voorbeeld is de campagne in het kader van Randstad 50 jaar. Parallel aan de brede campagne hebben meer dan 6300 mensen hun verhaal achtergelaten in een online omgeving. Maar hoe hebben ze dit nou gedaan? Feitsma:

“ We hebben het groot online aangepakt, we hebben een radical op nu.nl geplaatst, social media geïntegreerd en zijn begonnen met retargeting. Alles om meer traffic te genereren naar de site. Eenmaal op de site hebben we de bezoekers heel laagdrempelig gevraagd om hun verhaal achter te laten. Op het moment dat je mensen vraagt om hun verhaal achter te laten stel je je heel kwetsbaar op”.

Uiteraard heeft Randstad daar een redactie op gedaan, iedereen was vrij om zijn of haar ervaring te delen maar mensen met echte klachten heeft Randstad aan de hand van een soort webcare team direct benaderd om de klacht op te volgen en op te lossen. Randstad ontkomt er niet aan om uiteindelijk om een webcare team op te zetten, de ervaringen die ze nu hebben opgedaan kunnen daar erg bij helpen.

Jullie hebben Spotify ingezet in de Randstad 50 campagne. Waarom?

Randstad heeft een brede doelgroep maar juist uit de gesprekken met Spotify bleek dat zij een groot bereik hebben onderin de doelgroep 18 t/m 35 jaar. Dit is voor ons een belangrijke doelgroep, zegt Feitsma.

“Door samen te werken met Spotify kregen we op een mooie manier airtime onder deze groep die voor ons zowel belangrijk is als opdrachtgever als potentiële kandidaten voor de vacatures die ze invullen.”

Naast jullie online aanwezigheid in de afgelopen campagne kijkt Randstad ook vooruit naar de ontwikkelingen van online en de nieuwe media middelen. Waar zijn jullie op dit moment mee bezig?

Feitsma ziet veel in de toekomst van liquid internet. Het is belangrijk dat content per bezoeker en of gebruiker relevant moet zijn. De ontwikkeling hiervan is in volle gang en daarnaast wordt dit al toegepast. Randstad heeft een tijd terug een pilot gedraaid met studenten van de Hogeschool op het gebied van de inzet van qr-codes. Het ging er Randstad, naast het samenwerken met studenten, een potentiële doelgroep, natuurlijk om uit te vinden of deze manier ook voor Randstad een basis kon zijn om in de toekomst in te zetten in de manier van communicatie van bijvoorbeeld de nieuwste vacatures. Deze pilot is succesvol afgesloten en Randstad zet de verdere ontwikkeling door.

Vers van de pers?

Randstad gaat de Randstad 50 campagne nog verder doortrekken en ook audio en video er aan toevoegen. Wat is de toegevoegde waarde van facetime? Hoe leuk zal het zijn om naast je geschreven bericht achter te laten, ook je verhaal te kunnen vertellen!

Wat ziet Randstad als de belangrijkste online ontwikkelingen?

Feitsma ziet de ontwikkeling van HTML5 echt als major en gebruikt die techniek ook major bij het ontwikkelen van de nieuwe omgeving en het redesign ervan. Een mooi project wat inmiddels, al is het nog op beperkte schaal, draait is het ontwikkelen van HTML5 en daarmee samenhangend het ontwikkelen van applicaties op de iPad. Randstad heeft als eerste in Nederland in zijn branche, en misschien wel wereldwijd, een HTML5 campagne gedraaid binnen de iPad omgeving.

Al tijdens de eerste testen werd duidelijk dat je constant kan, en moet sleutelen aan de user experience. Het ligt in de lijn van de weg die Randstad is ingeslagen dat er binnenkort meer pilots gedraaid worden en de user experience, interaction en usabillity naar een hoger plan worden getild.

Michel van Keulen
Corporate Recruiter marketing & Sales bij KPN

Categorie
Tags

2 Reacties

    Karel Geenen

    Altijd mooi om te zien hoe grote bedrijven omgaan met de internet marketing strategie! Leuk interview geworden, dank!


    19 januari 2011 om 07:33
    Michel van Keulen

    Goed om te horen!


    19 januari 2011 om 09:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!