Verslag Affiliate Summit West 2011 – Las Vegas

18 januari 2011, 12:31

Vorige week maandag en dinsdag vond de 16e Affiliate Summit plaats in het Wynn in Las Vegas. Deze summits worden georganiseerd door Shawn Collins en Missy Ward en staan volledig in het teken Affiliate Marketing. In een gezelschap van 40 affiliates en 10 medewerkers van affiliate netwerk M4N heb ik deze summit bezocht. Een mooi moment om bijgepraat te worden over de laatste affiliate marketing trends in de Verenigde Staten. Tussen de grote hoeveelheid presentaties trof ik enkele pareltjes aan. Ik werd bijvoorbeeld verrast door de hoge dosis aanwezige kennis over Search, Social Media en Local Marketing. In dit artikel een verslag van de beste sessies die ik heb bezocht.

Keynote – Drew Eric Whitman

Aan Drew Eric Whitman (auteur van het boek; Ca$hvertising) de eer om de keynote te verzorgen. Met een doktersjas aan (Whitman noemt zichzelf een ‘Direct Response Surgeon’) ging Whitman in op de psychologie achter het proces dat consumenten doorgaan wanneer zij reclame zien. De afgelopen decennia is er veel veranderd in de mindset van consumenten richting reclame-uitingen. In de VS wordt een gemiddelde consument dagelijks aan 350 reclame-uitingen blootgesteld. Combineer dit met de haast van deze tijd en je begrijpt dat consumenten erg goed zijn in het negeren van jouw reclameboodschap. Om wel op te vallen – en om consumenten te overtuigen om te converteren – zul je je moeten onderscheiden.

Met de quote “exceed price point with benefits” illustreerde Whitman dat er – vanaf reclame-uiting tot conversiemoment –genoeg waarde moet worden opgebouwd (of waargenomen) dat het geld (of de tijd) die de consument aan jouw product besteedt wordt gerechtvaardigd. Mocht je hier niet in slagen haakt de consument af.

Een goed model om hier vorm aan te geven is het AID(P)A-model, waaraan Whitman de ‘P’ van ‘Proof’ toevoegde;

  • Get Attention; begin de advertentie met een ‘emotion provoking headline’.
  • Stimulate Interest; spreek consumenten in het onderschrift; “have you ever had the feeling” .
  • Build Desire; laat consumenten zien wat ze krijgen, visualiseer de wenselijke situatie.
  • Furnisch Proof; voeg bewijs toe dat het werkt. Testemonials, tests en certificeringen zijn hier geschikt voor.
  • Ask For Action; doe de consument een aanbod en maak deze tijdgebonden. Simuleer schaarste.

Verder gaf Whitman aan dat naast het goed laden van de uitingen het ook zaak is op de vormgeving te letten. Hierover gaf Whitman nog een aantal inzichten en tips;

  • Let op de locatie van de belangrijkste USP’s en conversiemogelijkheden in de advertentie. Eyetracking onderzoek laat zien dat er verschillen zijn in de gebieden op de pagina en de hoeveelheid aandacht die verschillende posities krijgen.
  • Bij offline adverteren doet de locatie van de advertentie ertoe. Pagina’s die het beste bekeken worden;

– Binnenkant voorpagina

– Inhoudsopgave

– Laatste pagina

– Binnenkant laatste pagina

  • Lettertype doet ertoe;

– Vanaf lettergrootte 12 is Arial het best leesbare lettertype.

– Gebruik Verdana voor tekst kleiner dan lettergrootte 12.

– Gebruik nooit Times New Roman omdat dit lettertype slecht leesbaar is.

– Woorden alleen in hoofdletters vertragen de leessnelheid met 11,8%

  • 60% van de consumenten leest alleen de headline van de advertentie. Het is zaak de consument met de headline al te overtuigen de rest van de advertentie te lezen.
  • Zorg ervoor dat een stuk tekst maximaal 39 tekens (1,5 alfabet) breed is, zodat lezers hun hoofd niet hoeven te draaien.
  • Maak gebruik van pijlen om consumenten naar het conversiepunt te leiden.
  • Maak gebruik van foto’s die dicht bij de werkelijkheid komen. Consumenten kijken door stockfoto’s heen en zien deze als ‘pseudo-endorsement’.

Het viel op hoeveel feitjes Whitman wist te noemen over vormgeving. Helaas gebruikte Whitman met name offline voorbeelden en waren de tips dus voornamelijk ook offline gericht. Toch zijn de tips (en zeker de gedachtegang) online ook toepasbaar.

The New SEO Toolset – Wil Reynolds

Wil Reynolds, SEO Consultant en eigenaar van SEER Interactive, begon zijn presentatie met het vermelden dat hij in 13 jaar SEO nog nooit zoveel heeft zien veranderen als de afgelopen 12 maanden.

“Arm you with insights, strategies and tools, to prepare for what’s coming” was zijn openingsquote. Wil gaf tijdens zijn presentatie zijn visie op een aantal belangrijke ontwikkelingen binnen het SEO landschap;

Universal Search

Met de komst van Universal Search in 2007 is Google begonnen met het integreren van nieuws, afbeeldingen, maps en video in de zoekresultaten van Google. Sinds kort voegt Google ook Tweets en Shopping resultaten (nog niet in NL) toe. De aanwezigheid van Universal Search-resultaten zorgt er automatisch voor dat (reguliere) organische vermeldingen, op woorden waarop deze ‘verticale zoekresultaten’ worden weergegeven, (automatisch) naar beneden worden gedrukt. Hierdoor verkrijgt de website minder verkeer. Door dit gegeven mee te nemen in de SEO Keyword Research wordt wellicht duidelijk dat er interessantere termen zijn waarop de SEO strategie gericht kan worden.

Local SEO

Ongeveer 20% van alle zoekopdrachten zijn ‘locatie gebonden’ of te wel bevatten een plaatsnaam (bijvoorbeeld; “motorcycle detroit”). Google speelt hierop in door locatie gebonden (Google Maps en Google Places) resultaten weer te geven, zelfs wanneer er geen locatie is meegegeven in de zoekopdracht (d.m.v. Google account, iGoogle, IP adres etc.). Hierdoor neemt Google (in de VS) bij 40% van de zoekopdrachten een lokaal component mee op de pagina met zoekresultaten.

Wanneer zoveel zoekopdrachten lokaal zijn kan het lonen om hier met de SEO strategie op in te spelen. Om dit te bereiken dien je aan Google te laten zien dat je ‘lokaal actief’ bent. Enkele tips van Reynolds om dit te bereiken;

  • Richt je op lokaal gebonden zoekopdrachten en verwerk deze in je keyword strategie.
  • Sponsor lokale evenementen en zorg ervoor dat de organisatoren naar jouw site linken.
  • Veroorzaak een lokale hype. Tweets worden geïndexeerd door Google en kunnen invloed hebben op de ranking.

Google Instant

Het algoritme achter Google Instant zorgt ervoor dat woorden waarop we zoeken worden aangevuld met woorden waarop veel gezocht wordt. Op deze manier probeert Google, al na het intypen van één letter, de zoekopdracht te voorspellen. Eerder werd al duidelijk dat er veel op merknamen gezocht wordt. Hierdoor wordt er dus aan veel instant zoekopdrachten (automatisch) een merknaam toegevoegd. Wanneer je niet op staat bent om op de grote merknamen mee te doen (omdat je die bijvoorbeeld niet levert) is het beter om je te richten op zoekwoorden waaraan Google Instant geen brand toegevoegd. Ook de manier hoe Google Instant omgaat met jouw belangrijkste keywords is dus een belangrijk element om mee te nemen in de SEO Keyword Strategie.

Linkbuilding anno 2011

De boodschap van Reynolds met betrekking tot linkbuilding was dat, linkbuilden nog steeds de manier is om de autoriteit, de rankings, het verkeer en de conversies op de website te verbeteren. Volgens Reynolds wordt de ranking voor 20% door onsite factoren en voor 80% door offsite facturen bepaald. Reynolds benadrukte (terecht) dat het zaak is ervoor te zorgen dat het linkprofiel natuurlijk blijft.

Een onnatuurlijk linkprofiel kan zorgen ervoor zorgen dat links niet meer worden meegeteld en in het ergste geval zelfs dat de website een penalty krijgt. Wil voorspelt dat 2011 het jaar wordt waarin Google websites met een onnatuurlijk linkprofiel steviger gaat aanpakken. Sinds een aantal weken laat Google al meldingen zien van onnatuurlijke linkprofielen in Google Webmaster Tools. Deze meldingen zijn te herkennen aan de headline welke er alsvolgt uit ziet; “Google Webmaster Tools notice of detected unnatural links on [domain]!” .

Om ervoor te zorgen dat linkbuilding activiteiten blijven lonen en er geen penalty wordt verkregen gaf Reynolds een aantal tips;

  • Onderzoek en monitor groeipatronen van de links, door de tijd heen, van de eigen site en van concurrenten (dit kan bijvoorbeeld in Majestic SEO) en zorg ervoor dat de ‘linkgroei’ (toename van het aantal links) binnen een normale bandbreedte blijft.
  • Monitor de verhouding van de ‘anchor text’ van de eigen site en van concurrenten en zorg ervoor dat de verhouding links met algemene en links met specifieke ‘anchor text’ (zoekwoorden waar je op wilt ranken) ook binnen een normale bandbreedte blijven. Blijkt het dat er teveel links gebuild zijn met een specifieke ‘anchor text’ is het zaak reguliere links te builden (bij voorkeur met de site of domeinnaam als ‘anchor text’).

Daarnaast attendeerde Reynolds de aanwezigen nog op twee tools gebruikt kunnen worden bij het linkbuilden in de Verenigde Staten;

  • Zemanta; geeft suggesties van nieuwe blogs welke relevant zijn aan de eigen content
  • PostRank; houdt blogs bij en geeft een PostRank (eigen beoordeling) aan de autoriteit van het artikele aan de hand van oa; aantal tweets,aantal bookmarks etc. Bevat ook een Plugin voor GoogleReader.

Door deze inzichten wordt duidelijk op welke blogs interessant genoeg zijn om de focus op te leggen voor het verkrijgen van links.

Overige trends

Verder voorspelde Reynolds nog een aantal trends voor 2011;

  • Invloed van de keywords in de domeinnaam neemt af
  • Social graph invloed gaat hebben op zoekresultaten

Takeaways SEO & Social Media

  1. Reynolds sloot af met de volgende Takeaways mbt SEO & Social Media;
  2. New, don’t invest more than 5% of your time
  3. Old tactics are all that works right now
  4. Building a LOYAL following = asset
  5. Asking for follows you on Twitter, Facebook = bad
  6. Google / Bing can see manipulation in social
  7. Start following others, interacting w/ customers
  8. Know what people want with keyword research
  9. Google – PageRank for people

Al met al een goede presentatie, waarbij Reynolds de aanwezigen, op energieke wijze meenam door het zeer competitieve en snel ontwikkelende SEO landschap.

Keynote – Engage – Brian Solis

Aan het begin van de 3e dag verzorgde Brian Solis de opening keynote (zie ook dit interview van @jodykoehler). In wat Solis ‘the trust economy’ noemt is het nog nooit zo belangrijk geweest om de klant weer centraal te stellen. Solis geeft aan dat het monitoren (“command centre monitoring”) van sociale netwerken een vereiste is, maar niet voldoende. Zul je in deze tijd succesvol willen zijn zul je het echt goed moeten willen doen. Solis nam de aanwezigen mee in een reis door het Social Media landschap. Solis geeft aan dat consumenten, met de komst van Social Media, steeds machtiger zijn geworden. Het reactief reageren op negatieve uitingen is dan ook allang niet meer voldoende en is niet meer dan ‘reverse engineering’. Het zou veel beter zijn om weer naar de klant te luisteren, problemen structureel op te lossen en dan komen de positieve uitingen via de Social kanalen vanzelf weer.

Solis heeft hier zeker een punt. De ‘The 15 Most Hated Companies’ staat vol met grote corporates, waar we allemaal dagelijks ons geld aan uitgeven. Het is slechts wachten tot andere, meer klantgerichte, organisaties zich op deze markten bevinden en op deze manier marktaandeel weghalen bij deze (klantonvriendelijke) corporates.

Improving the Affiliate/Affiliate Manager Relationship – Todd Farmer

Todd Farmer gaf leiding aan de discussie tussen het publiek, twee grote affiliates en twee affiliate programma managers;

  • Logan Thomson; Blinksource.com – affiliate
  • Joe Sousa; WhatDoesJoethink.com – affiliate
  • Jason Rubacky; ShareaSale.com – affiliate manager
  • Jamie Birch; JEBCommerce.com – affiliate manager

Deze sessie ging over de relatie tussen affiliates en de affiliate manager (vaak de adverteerder zelf of een bureau die het affiliate management uitvoert), waar spanningen ontstaan en hoe deze relatie verbeterd kan worden. Wellicht de beste quote uit deze sessie;

“Only a strong (mutually beneficial) relationship results in win-win arrangements”

Contact tussen affiliates en affiliate managers vindt regelmatig plaats. Tijdens deze sessie werd gediscussieerd hoe de communicatie eruit zou moeten zien en wat de taken en verantwoordelijkheden zijn van beiden. Alhoewel er best interessante punten langskwamen vond ik het grootste gedeelte (te) simpel. Opmerkingen als, ik haat het als een affiliate manager me belt, ik heb liever dat hij mij mailt, vond ik overtrokken en komen mij persoonlijk, als beheerder van een aantal programma’s, helemaal niet bekend voor.

Wat ik wel goede tips vond, was bijvoorbeeld dat je als affiliate manager niet alleen generieke programma updates moet sturen, maar ook specifieke (op die affiliate, of soort affiliate) toepasbare programma updates. De affiliates gaven aan deze beter te waarderen en ook eerder te lezen. Daarbij lijkt er ook een schone taak te liggen voor de affiliate manager om de affiliate te ondersteunen in het helpen cq faciliteren van de affiliate in het verbeteren van het affiliate concept qua usabilty, SEO of de PPC campagnes. Alhoewel ook deze tips ook enigszins voor de hand liggen, zien we dat het daar nog wel eens aan schort binnen het affiliate management. Ook in Nederland.

Why Affiliates Should Dominate Local Marketing – Angel Djambazov

Dat ook lokaalgebonden adverteerders de weg tot online advertentiekanalen steeds beter weten te vinden is allang geen geheim meer.

Why Affiliates Should Dominate Local Marketing

De afgelopen jaren zijn lokale adverteerders massaal overgestapt van het adverteren van Gouden Gidsen en (dag)bladen naar het online kanaal. In de Verenigde Staten was de lokale advertentiemarkt in 2010 13,6 miljard dollar waard en Angel Djambazow verwacht dat deze waarde in 2011 zal toenemen tot ruim 16 miljard dollar. Het is niet voor niets dat de waarde van Groupon op 4,8 miljard dollar is geschat (en dat zij een bod van 6 miljard dollar hebben afgeslagen), aldus Djambazow. Dat lokaal gebonden marketing groot is, weet Facebook ook, waar de dienst Facebook Places in de Verenigde Staten in augustus 2010 is gelanceerd en er op dit moment al plm 20.000 kleine ondernemingen aan meedoen.

Volgens Djambazow is er in de VS op dit moment ook een (sociale) beweging gaande waarbij gemeenschappen (collectief) weer lokaal beginnen te kopen. Dit volgens Angel omdat consumenten de afgelopen jaren een afkeer tegen de grote corporates hebben gekregen. Blogger Paul Kedrosky is van mening dat er niet een grote lokale advertentiemarkt maar is deze eerder verdeeld in duizenden kleinere advertentiemarkten, variërend in grote. Het is voor grote corporates als Google, Facebook en Groupon niet mogelijk om al deze markten volledig af te dekken. Dit omdat zij simpelweg niet over de flexibiliteit beschikken en veel van deze ‘nichemarkten’ niet interessant genoeg zijn om op te focussen.

Genoeg reden dus waarom affiliates om ook iets met lokale marketing zouden moeten doen. Het zijn juist affilites die wel over de flexibiliteit en focus beschikken om deze markten af te dekken. Maar wat is nu de manier om deze locale markten te domineren. Angel gaf een aantal goede tips om grip op deze markten, die eigenlijk communities zijn, te krijgen;

  • Wees actief; sluit je aan bij de locale KvK of ondernemersclub
  • Draag bij aan locale events, groepen, liefdadigheids bijeenkomsten en teams
  • Zoek naar kleine bedrijven met interessante verhalen en producten en help deze op te schalen
  • Ontdek de ‘verborgen parels’ van de omgeving waar parels waar toeristen in geïnteresseerd zouden kunnen zijn.

Gemeenschappen zijn overal te vinden en meestal gebaseerd op gemeenschappelijke interesses, zoals; cultuur, sport, muziek, hobbies etc. Dit zijn al niches op zich waar affiliates zich op zouden kunnen richten. Angel gaf het voorbeeld van een lokale ‘hiking-club’ waarbij je aanbiedt de website te onderhouden en tegelijkertijd, op affiliate basis, de leden verwijst naar een winkel voor hiking gear. Door leden te faciliteren in mogelijkheden voor het delen van ervaringen, foto’s, routes etc voeg je iets toe en gunnen leden het je om hier iets aan te verdienen.

In het tweede gedeelte van zijn presentatie ging Angel in op couponcodes. Volgens Angel wordt slechts 10% van de coupons online ingewisseld. Dit betekent dat er een offline couponmarkt is welke een factor 9 groter is. Consumenten verkrijgen dus nog massaal coupons via de ‘traditionele media’. Hoe kan een affiliate hierop inspelen? Angel verschafte hiervoor de volgende tips;

  1. Zoek grote winkelketens welke beschikken over locale franchises. Promoot hun codes voor hun klanten lokaal.
  2. Focus op adverteerders die bereidt zijn coupons (en de werkwijze) te implementeren.
  3. Help locale bedrijven met het implementeren van coupons, en de werkwijze rondom indienen.
  4. Mobiel is de toekomst mbt ‘local coupons’. Dit kan zich uiten in SMS codes, barcodes, QR codes, etc. Op dit moment gebruikt 51% van de consumenten hun mobiele telefoon voor ‘in-store activities’, zoals het opzoeken van productinformatie, prijsvergelijken en kortingen.

Angel sloot af met het relaas dat het zaak is oprecht interesse te hebben in de communities waar je je op richt. Sociale communities prikken snel door lauter commerciële en niet oprechte interesse heen, waardoor je snel zult worden buitengesloten.

Closing Keynote: Listen To This! Achieving Work/Life Balance – Dave Taylor

Na twee dagen ‘energy talk’, de schone taak aan Dave Taylor om de summit af te sluiten en te relativeren. In een energiek monoloog vertelde Taylor dat het zaak is, wat je ook doet, om vooral bij jezelf te blijven. Pak alleen de projecten op die je echt leuk vindt en zorg ervoor dat je jezelf niet overwerkt, want werk raakt nooit op.

Denk om en zorg voor je familie en realiseer je dat er geen ‘asset’ zo kostbaar is als tijd. Stel niks uit en begin vandaag met het uitvoeren van je plannen. En bedenk; “Imperfect action is always superior to perfect inaction” aldus Taylor.

Terugblik

Alhoewel niet iedere sessie even interessant, het niveau niet altijd even hoog en veel sessies wel erg Amerikaans waren kijk ik zeker terug op een leuke en inspirerende summit. Een summit waar, naast de sessies, ook interessante gesprekken en discussies werden gevoerd. Gesprekken over conceptontwikkeling, de slaps die Google de afgelopen maanden aan affiliates heeft uitgedeeld, local marketing en de opkomst van mobile marketing.

Ik had zelf de eer om deel te nemen aan de affiliate trip die M4N organiseerde. Naast de Affiliate Summit zelf was ook een waanzinnig programma door M4N samengesteld. Dit programma bevatte een verkenningstocht door Las Vegas en de Hoover Dam, leuk aan elkaar gepraat door reisleidster Sunny. Ook hebben we de spektakelshow ‘Kà’ van Cirque Du Soleil bezocht. Via deze weg wil ik M4N en alle reisgenoten bedanken! Het waren geweldige dagen en remember; “What happens in Vegas….. stays in Vegas” (of was het nou “Ends up on Facebook” 🙂 ).

Arjen Hettinga
Online Strateeg bij Oogst Online

Arjen Hettinga is Online Strateeg bij Oogst Online. Arjen Hettinga adviseert in zijn functie als Online Strateeg bij Oogst organisaties over de optimale inzet van online marketingkanalen. Hij zorgt er voor dat de doelstellingen worden vertaald in succesvolle online strategieën. Zijn afstudeertraject van de Hogeschool van Amsterdam (Commerciële Economie) deed hij bij Oogst Online; het opzetten van Affiliate Marketing als dienst. Dat deed hij met succes en inmiddels stuurt hij een team van online marketeers aan op gebeid van Search Engine Advertising (SEA), Search Engine Optimization (SEO), Affiliate Marketing, Display Advertising en Social Advertising. Email: arjen@oogstonline.nl Linkedin: http://www.linkedin.nl/in/arjenhettinga

Categorie
Tags

4 Reacties

    mgvandenbroek

    Klasse verslag Arjen! Lijkt me heel vervelend, zo’n tripje naar Las Vegas. 😉


    19 januari 2011 om 06:02
    Mark Philips

    Super interessant artikel, ben benieuwd naar een vertaling van de feiten voor de Nederlandse markt.


    19 januari 2011 om 07:39
    Aart

    Super verslag Arjen


    19 januari 2011 om 15:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!