200 procent meer omzet via mobiel bij bol.com
Mediawinkel bol.com heeft het jaar 2010 afgesloten met een recordomzet van 318 miljoen euro, een groei van meer dan 40 miljoen euro ten opzichte van 2009 (278 miljoen euro). Dat meldt bol.com zojuist in een persbericht (zie hieronder in de comments ook info over winkelopening voor concurrenten). In totaal bestelden meer dan 3 miljoen klanten 16 miljoen artikelen in 2010, de sterkste groei komt uit de categorieën elektronica, speelgoed en digitale boeken. In 2010 breidde bol.com het assortiment verder uit, onder meer door de lancering van tweedehands muziek, dvd’s en games, de introductie van Duitse, Franse, Italiaanse en Spaanse boeken en het verbreden van het elektronica-assortiment met monitoren, desktops en tablet-computers zoals de iPad.
Boeken blijven voor bol.com de grootste productgroep. Deze groep heeft in 2010 sterk bijgedragen aan de groei, zowel door het realiseren van stijgende marktaandelen in Nederlandse en buitenlandse boeken als door een explosieve stijging in de verkoop van digitale en tweedehands boeken. Zo verdrievoudigde de verkoop van digitale boeken sinds de introductie in 2009. Bol.com is met afstand marktleider in de markten voor digitaal lezen en tweedehands boeken.
De productgroep elektronica was in 2010 na boeken, één van de grootste categorieën bij bol.com. Op basis van het succes van de notebook-verkoop breidde bol.com afgelopen jaar zijn computerassortiment uit met desktops, losse monitoren en tablet-pc’s zoals de iPad en de Samsung Galaxy Tab. De groei van speelgoed heeft de verwachtingen bij bol.com overtroffen in 2010: de omzet verdrievoudigde ten opzichte van 2009.
Maandag 29 november 2010 was een recorddag. Gedurende de drukste uren werden er 3,5 artikelen per seconde verkocht. De winkel noteerde zo’n 120.000 bestellingen op die maandag voor Sinterklaas, traditioneel de drukste dag van het jaar voor de winkel. Daniel Ropers, algemeen directeur van bol.com, kijkt tevreden terug op afgelopen jaar:
“We hebben in 2010 wederom ons uiterste best gedaan om de winkelbeleving van onze klanten te optimaliseren. De uitbreiding naar België is voor ons een belangrijke stap geweest. Daarnaast hebben we ook geïnvesteerd in de uitbreiding van ons assortiment. We weten hoe belangrijk een scherpe prijs is voor onze klanten en hebben in 2010 onze prijzen weer verder kunnen verlagen. Klanten zoeken de combinatie van het grootste assortiment met lage prijzen, de hoogste betrouwbaarheid en een snelle levering. Het enorme succes van speelgoed en elektronica laat zien dat we hier echt in een behoefte voorzien.”
Met de bereikbaarheid van bol.com zat het volgens Ropers ook helemaal goed in 2010.
“[…]Chatbot Billie, onze virtuele assistent, wordt steeds slimmer en kan onze klanten steeds beter helpen. Verder hebben we onze diensten op sociale netwerken verder uitgebreid, staan er meer reviews op onze site en groeit onze webcare via Twitter, Facebook en Hyves. We hebben hard gewerkt om ook via deze kanalen de relatie met de klant te verstevigen.”
Bol.com heeft de afgelopen maanden extra ingezet op de mobiele website en digitale applicaties. Het verkeer naar de mobiele website, m.bol.com, stijgt iedere maand flink en ook het aantal gedownloade apps voor digitaal lezen groeit elke dag. Sinds augustus 2010 is de online omzet via de mobiele site met ruim 200% toegenomen en het verkeer met bijna 60% gestegen.
Nog meer bol.com nieuws:
Bol.com opent winkel voor concurrenten
Utrecht, 1 februari 2011 – Klanten van bol.com kunnen met ingang van vandaag ook elektronica-artikelen van andere retailers via bol.com bestellen. Met bol.com plaza stellen webwinkels hun aanbod via bol.com beschikbaar, waarna klanten deze vervolgens in de winkel van bol.com kunnen bestellen. Bol.com heeft hiermee een revolutionaire stap gezet in de verbreding van het winkelaanbod om klanten een gevarieerde keuze te kunnen bieden in prijs en aanbod. Bol.com is de eerste winkel in Nederland die een dergelijke verkoopconstructie aanbiedt. In eerste instantie zijn er overeenkomsten gesloten met de elektronicaverkopers Megapool.nl, Informatique, Internetshop.nl en Bobshop. Zij bieden met ingang van 1 februari hun artikelen via bol.com aan. Het elektronica-aanbod van partners is volledig geïntegreerd met het eigen aanbod van bol.com. Het zoeken, bestellen en kopen van een artikel van een partner is hierbij net zo gemakkelijk als de aanschaf van een artikel rechtstreeks bij bol.com.
Bol.com plaza is in deze beginfase opengesteld voor de elektronicacategorieën foto- en videocamera’s, desktops, monitoren, notebooks en home entertainment. Bij de start worden honderden artikelen aangeboden. Zowel artikelen die bol.com reeds aanbiedt, als artikelen die nog niet in het assortiment van de winkel te vinden zijn. Bol.com denkt met deze stap een revolutie te ontketenen in de traditionele retailmarkt. Een nieuwe stap in de constante verbreding van het elektronica-aanbod, dat eerder al werd uitgebreid met desktops en monitoren.
Gemak voor winkelpartners
“Bol.com biedt ons een groot en vertrouwd platform met een bereik dat wij zelf niet realiseren”, zegt Goossen Foppen van Scheer & Foppen waar het label Bobshop onder valt. “Onze afzetmarkt wordt nu enerzijds vergroot en anderzijds laten we hiermee zien dat we niet bang zijn om ons met onze prijs, leveringskwaliteit en service te positioneren naast andere elektronica-aanbieders.” Marco van Herpen van Megapool.nl zegt: “We zien deze samenwerking als een zeer positieve ontwikkeling, omdat elektronica consumenten ons aantrekkelijke aanbod nog eenvoudiger kunnen vinden en kopen in een vertrouwde omgeving.”
Daniel Ropers, algemeen directeur bij bol.com stelt: “Bol.com heeft zich in de afgelopen jaren bewezen als verkoopkanaal en een relatie opgebouwd met 3 miljoen klanten. Daarnaast hebben we maandelijks zo’n 10 miljoen bezoekers die artikelen zoeken, vinden en kopen. Partners die hun artikelen te koop zetten op bol.com liften mee op dit succes en verbreden zo hun afzetmarkt.”
Volledige integratie
Het aanbod van de partners van bol.com is volledig geïntegreerd in de winkel. Bij artikelen die zowel door bol.com als door partners worden aangeboden, kan de klant zelf bepalen voor welke leverancier hij kiest. De prijs kan daarbij een rol spelen, maar ook de levertijden of de betrouwbaarheid van de partner. Op basis van het criterium waar de klant de meeste waarde aan hecht, kan deze een keuze maken; altijd met de vertrouwde service van bol.com.
Ropers zegt: “Door het openstellen van onze winkel voor andere retailers bieden we onze klanten nog meer keuze, voordeel en gemak. Klanten krijgen nu inzicht in het aanbod van verschillende retailers in één winkel. Zo kunnen zij zelf bepalen onder welke voorwaarden zij het artikel willen aanschaffen. Door bol.com plaza krijgt de klant meer keuze met de service die zij van ons gewend zijn. Uiteraard stellen wij vooraf kwaliteitseisen aan onze partners. We willen dat onze klanten kunnen vertrouwen op een optimale dienstverlening.”
Proces
De partners maken gebruik van het platform dat bol.com voor de tweedehands winkel heeft opgezet. Dit gebruiksvriendelijke systeem stelt hen in staat zelf artikelen toe te voegen en te verwijderen zodat hun aanbod altijd up-to-date is. Iedere partner heeft zijn eigen ruimte op bol.com waardoor het volledige aanbod eenvoudig inzichtelijk gemaakt wordt voor de rest van Nederland.
Nadat de bestelling geplaatst is, geeft bol.com dit door aan de partner, die vervolgens zorgt voor de levering van de bestelling. De betalingsafhandeling loopt via bol.com. De website vermeldt duidelijk de voorwaarden met betrekking tot het transactieproces, de betalingsafhandeling en de garanties. Net als bij het tweedehands aanbod in boeken en entertainment wordt de betrouwbaarheid van de partners inzichtelijk gemaakt op basis van koopervaringen van eerdere klanten.
Op de site van bol.com is het voor de klant overzichtelijk en gemakkelijk te vergelijken welke prijzen een partner hanteert. De prijzen van artikelen op bol.com inclusief verzendkosten zijn gelijk aan de prijzen op de sites van partners. De partner verzorgt na bestelling een snelle en betrouwbare levering. Klanten van bol.com profiteren zo van een bredere keuze in assortiment, prijs en levertijden zonder zich daarvoor eerst te hoeven registeren bij de bol.com partners.
Hoeveel % of euro rekent Bol.com over gekochte goederen van partners?
@ JK Goede vraag. Staat dat niet in het Emerce stuk?
Hoe doe je dat, mobiel verkopen? Zelf gebruik ik de iphone en ipad dagelijk maar heb nog nooit hiermee een bestelling geplaats. Vaak kies ik zelf toch voor de pc om een bestelling te plaatsen. Misschien alleen geschikt voor bepaalde producten?
@ toyskopen Ik vraag me ook af hoe zoiets in z’n werk gaat. Je zult toch altijd een random reader van je bank bij je moeten hebben om ook daadwerkelijk af te betalen. Of via creditcard natuurlijk.
Het is heel goed van Bol.com, ze zetten hun platform nu horizontaal in op het internet.
ben alleen benieuwd wat Bol.com vraagt van de verkoop van partners, kan ik dus nergens vinden.
Mobiel mooie groei, maar als de omzet erg laag was, dan is groei natuurlijk makkelijk te realiseren.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!