Super Bowl 2011 reclames (en teasers): Een overzicht

7 februari 2011, 07:21

Vannacht was het weer zover, één van ‘s werelds grootste sportevents vond plaats: de 45e Super Bowl! Naast het sportieve hoogtepunt is dit ook een hoogtepunt voor veel merken en reclamemakers (zie ook alle ads van 2010): 110 miljoen kijkers, 80% van de Amerikaanse huishoudens met een TV kijkt en kosten voor zendtijd van een 30 seconde spotje: een slordige 3 miljoen dollar. In totaal is er ongeveer 45 minuten zendtijd rond de Super Bowl, wat de betekent dat dit al een kleine 270 miljoen dollar opbrengt…

Maar waar normaal gesproken reclames als een hinderlijke noodzaak gezien worden en het ideale moment zijn voor een toilet-break, geldt voor de Super Bowl dat mensen daadwerkelijk blijven/gaan zitten voor de reclames. Elk groot merk wil zich met een mooie/grappige/goede reclame presenteren en er wordt nog dagen na de Super Bowl gesproken over de beste reclames en ze komen in veelvoud voorbij op allerlei sites en blogs. Daarom wilde ik een overzicht geven van een aantal mooie reclames en teasers waarvan al bekend is dat ze vannacht zijn langs gekomen.

Pepsico heeft een grote campagne opgezet voor user-generated reclames met ‘Crash the Super Bowl´ waar mensen hun filmpje voor de Doritos of Pepsi Max reclame konden insturen. Uit 5700 inzendingen is de lijst teruggebracht tot 10, waarop mensen uiteindelijk konden stemmen. De 3 populairste filmpjes per merk werden tijdens de Super Bowl uitgezonden. De genomineerden:

Doritos

Pepsi

en ook: deze, deze en deze.

General Motrors

General Motors heeft een series van reclames voor rond de Super Bowl; ze geven ook een Camaro Cabrio aan de MVP (most Valuable Player) van de finale. Daarnaast zorgt General Motors er ook nog eens voor dat de aflevering van de hitserie Glee, na de Super Bowl, volledig aan Chevrolet gewijd is. Persoonlijk vind ik de eerste reclame wel gaaf, je Chevy die je Facebook updates voorleest…

Ook de Camaro voor de nieuwe Transformers-film komt langs:

en nog een paar: Deze, deze, en deze.

Volkswagen

Ook Volkswagen meldt zich met een paar commercials. De ‘The Force’ commercial voor de nieuwe US Passat ging de afgelopen dagen al flink rond online, maar ze hebben ook een reclame voor de nieuwe ‘Black Beetle’

De Amerikaanse autoreview site Cars.com heeft ook een tweetal reclames

KIA

Kia komt met een reclame ‘One Epic Ride’ die laat zien dat echt iedereen de Kia Optima wil rijden

Mercedes

Mercedes heeft een prachtige commercial ‘Welcome’ gemaakt voor hun nieuwe modellen

Audi

En tenslotte het laatste automerk in dit rijtje, Audi. Zij scheppen hoge verwachtingen, met twee teasers van 3 minuten, voor de commercial die vannacht vertoond is:

Bridgestone

Om in de teasers voor Super Bowl reclames te blijven; ook Bridgestone heeft twee teaser filmpjes voor hun werkelijke commercials voor vannacht, ‘Carma’ en ‘Reply all’

Motorola

Ook Motorola heeft twee teasers voor hun commercial voor hun tablet ‘Xoom’. In deze commercial wordt hard uitgehaald naar Apple en geeft een dikke knipoog naar Apple’s (beroemdste) reclame:

Budweiser

Als je Super Bowl reclame zegt, zeg je ook Budweiser.

Daarnaast zijn er nog een aantal teasers en reclames die ik niet in deze post zal embedden, maar die vannacht getoond zijn:

HomeAway

E*Trade

Careerbuilder

Snickers (teaser)

Go Daddy’s

Natuurlijk zijn er meer reclames, dus als je nog een commercial weet of hebt gezien die die hier niet tussen staat, laat het weten in de comments!

Pieter Bas Elskamp
Online Marketeer bij Blokker

Pieter Bas Elskamp (1981) heeft Bedrijfskunde gestudeerd in Groningen, in 2007 als Campagne Manager begonnen bij Leadfrog, een online marketing bureau gespecialiseerd in online leadgeneratie met kennisdocumenten. Vervolgens de stap gemaakt naar de e-commerce en als online marketeer gewerkt bij selexyz en nu werkzaam bij Blokker. Hij heeft een brede persoonlijke interesse in online marketing ontwikkelingen en een social addict.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Makaila

    Hey, that’s a clever way of thiinkng about it.


    12 juli 2016 om 05:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!