ReclameReview: PLUS Supermarkt
Toen ik de introductiecommercial van de nieuwe campagne voor PLUS zag, kon ik al direct zeggen dat ik hem niet leuk vond. Uit een rondvraag op Twitter bleek dat ik niet de enige was. En het zit blijkbaar diep bij veel mensen, als je tenminste af mag gaan op omschrijvingen als ‘irritante supermarkttypetjes’ en ‘kromme tenen’. Ook de vervolgcommercials, waar ik mijn hoop toch een beetje op gevestigd had, konden mijn mening over het concept niet veranderen. Toch worden alle USP’s duidelijk gecommuniceerd in de commercials. Het zou mij dus niets verbazen als de campagne heel goed werkt.
Credits:
Bureau: Leukwerkt Worldwide
Productie: Leukwerkt Worldwide
Account: Daniëlle Boskemper, Talmon Kochheim
Creatie: Fred Baggen, Daphne de Heij, Bart Kuiper
Klant: Lydia van den Brandhof, Bart de Jong
Producer: Els Rooth
Regie: Bart Kuiper
De doelstelling:
Communiceren dat PLUS Supermarkt meer biedt.
De uitwerking:
Met deze nieuwe campagne worden vier fictieve medewerkers van PLUS geïntroduceerd die tonen op welke manieren PLUS klanten meer biedt.
Het oordeel:
Toen ik de introductiecommercial van deze campagne zag, kon ik al direct zeggen dat ik hem niet leuk vond. Uit een rondvraag op Twitter bleek dat ik niet de enige was. En het zit blijkbaar diep bij veel mensen, als je tenminste af mag gaan op omschrijvingen als ‘irritante supermarkttypetjes’ en ‘kromme tenen’. Ook de vervolgcommercials, waar ik mijn hoop toch een beetje op gevestigd had, konden mijn mening over het concept niet veranderen. Toch worden alle USP’s duidelijk gecommuniceerd in de commercials. Het zou mij dus niets verbazen als de campagne heel goed werkt. Misschien dat iemand van Leukwerkt Worldwide een tipje van de sluier kan oplichten daarover, want dat vind ik zeker interessant. Iedereen kent immers de theorie dat een irritante commercial net zo goed scoort als een leuke commercial. Ik ben benieuwd of dat hier ook het geval is.
Opvallend detail: op het officiële YouTube-kanaal van PLUS is het niet mogelijk om reacties te plaatsen bij de commercials. Andere uploads van deze commercials worden echter overspoeld met negatieve reacties, zoals deze, deze en deze, die geen reacties heeft maar zelf als omschrijving van het filmpje het volgende heeft geplaatst:
“PLUS extra ergernis, PLUS dagelijks meer stereotypen, PLUS een ruim aanbod doorgesnoven sociopaten die de ether vervuilen met deze reclame-ellende”.
Hoe zou de marketingafdeling van PLUS daarmee omgaan? Je wilt immers graag sympathiek gevonden worden en niet irritant.
De inhaker van PLUS op de geboorte van het olifantje in Dierenpark Emmen (gemaakt door Draftfcb) vond ik trouwens wel erg sterk.
Oneens. Leuke campagne vanaf de eerste commercial. Herkenbare mensen en fantastisch idee om naam te laten weergeven door het plusteken te annexeren. super!
Fantastisch idee? Deze reclame valt binnen de hedendaagse trend ‘het maakt niet uit hoe we ons reclamebudget er doorheen jassen en hoe irritant de commercials zijn als onze naam maar zo vaak mogelijk genoemd wordt’. Zwak en oncreatief, dit gaat binnenkort door de klant niet meer geaccepteerd worden.
De Plus geeft meer, althans dat beweren ze. Ik vind dat de Plus vooral meer redenen geeft om er niet te gaan winkelen, omdat ze zichzelf niet positief positioneren. Enkele voorbeelden uit de reclames:
– Je kunt sparen voor ‘onbreekbare’ glazen, waarna de glazen toch kapot vallen.
– Het winkel personeel wordt neergezet als een aantal klunzen (op de grond liggen in de winkel spelend met Troetels / glazen omgooien / racen in een winkelwagentje / Troetels afpakken van meisjes).
Is dit nou een hoe supermarkt zich wil profileren? Volgens mij niet. Ik heb er iig geen positief gevoel bij.
Ik kan niet wachten tot ze die PlusTrutten weer van de buis halen en tot die tijd winkel ik bij Albert Heijn.
Dat irritante reklame aandacht trekt is onmiskenbaar waar. Maar begrijpen reklamemakers dan ook dat klanten zich afkeren. In ieder geval mijd ik de laatste tijd de Plus-winkels, ook al omdat ze niet prijsgunstig zijn. Bovenal erger ik mij mateloos aan het opgevoerde “Zeeuws meisje.” Hiermee wordt de Zeeuwse streekdracht met een dedain misbruikt. De relatie met “Ons bin zuunig” ligt voor de hand. Nog afgezien van het feit dat de kleding door een man wordt gedragen, wat een smakeloze vorm van travistie is. Cultuurgoed wordt op een afzichtelijke manier te grabbel gegooid. Waarom is niet gekozen voor een Volendamse- of Staphorster streekdracht? Het toont weer eens aan hoe lomp, bruut en met gebrek aan empathie, reklamemakers hun Loden Loekie in de wacht willen slepen.
Very irratating advert…really looks like you are aiming at 2 year old kids…i and my family will not shop in Plus..this advert is ridiculosly stupid..!..surly people in adverts do not need to look and act like kids..!! really do not understand what public you are trying to attract..?..will not be us that’s for sure…sorry..
i must say the store and food is not bad..it is only the reclame that puts us off..not sure it targets “serious” shoppers..hope this feedback viewed as constructive and helps getting “potentilal”customer’s reactions…best regards
Ik ben het geheel met Maud eens, ik was jaren vaste klant bij Plus maar het lijkt wel alsof ze tegenwoordig totaal niet meer denken aan wat klanten echt nodig hebben .
Als ik iedere week de folder zie lijkt het wel of de Plus alleen maar snoep, koek , vlaai, brood en diepvries pizza verkoopt?
en wil je sparen voor een boodschappen pakket moet je eerst voor 600 euro kopen om een pakket terwaarde van 40 euro te krijgen ?
En men zegt vers vlees te verkopen maar ik verzeker je dat dit niet waar is, afgelopen week waren de schnitzels in de actie en ben nog nooit zo ziek geweest als na het eten van die schnitzel van Plus. Plus is in iedergeval 1 klant kwijt, ik ga wel naar de concurent.
die nieuwe reclame op tv van plus ..vreselijk wat een slechte acteurs. gelijk van de tv halen deze reclame
Wat een irritante k** reklame. Alsof klanten debielen zijn. Sorry hoor, ga lekker naar de lidl hier om de hoek. Veeeel goedkoper, behandelen je tenminste niet als randdebiel. Door omzetsnelheid een veel verser product en een veel leukere belevingswinkel met superacties. Dus plus… keep on dreamin’
01/05/2011 – 1:37pmLo q necesita el Madrid es un entrenador de estilo ofensivo estilo Wenger (Arsenal),para jugar con un estilo alreee,ofgnsivo y entretenido,asi el Madrid estaria en boca de todos en Europa.Y con el Portugues Boludo q solo sabe poner autobuses en la porteria de Iker.Q asco de estilo defensivo.Está bien si se utiliza un rato en cada partido pero no siempre.
Ik Wilde even kwijt..
De plus heeft echt de meest gore huismerk pizza van Nederland…
Ze zouden een wedstrijd moeten organiseren wie de veste huismerk pizza heeft…
Staat plus ZEKER in de top 3
De pizza’s zijn ook nog ruim vijftig cent duurder dan in andere supermarkten en na een hap gooi je hem gegarandeerd weg…
Kheb nog NOOIT in mijn hele leven zoiets onsmakelijke gegeten
jullie nieuwe recklame spotje over dat buitelandse jongetje leuk en aardig samen eten ook fijn .
er klopt een ding niet waarom haalt hij de ham tussen het brood vandaan ? hij mag al sowieso dat brood niet op omdat er ham tussen heeft gezeten. en bitterballen ook zoiets is toch ook varkensvlees. En dan hangen ze de moslim uit wanneer het ze uit komt !!!!!!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!