De Top 50 Social Media Brands
Alterian, bekend van de monitoring tool Alterian SM2, heeft eind vorige week de top 50 merken op sociale media gepubliceerd. De top 50 is gebaseerd op de ‘Social Media Reputation’-index dat het bedrijf zelf heeft ontwikkeld. De lijst wordt aangevoerd door eBay, gevolgd door respectievelijk Apple, Google, Blackberry en Amazon. Alterian heeft van de top 50 nog een leuke infographic gemaakt, die kun je hieronder bekijken.
eBay heeft zijn eerste plaats te danken aan de jarenlange engagement met haar klanten via fora en corporate blogging, en de snelle deelname aan social media Twitter en Facebook. Zo gebruikt eBay de Facebook Open Graph om zo de kosten van een cadeau te delen met vrienden en daarvoor te betalen via PayPal.
De top 10 wordt vooral gedomineerd door technologische merken en online services. Naast de eerder genoemde top 5 staan de merken Samsung (9) en Yahoo (10) hoog genoteerd. Gucci is het hoogst genoteerde non-tech/online brand (6), gevolgd door Ford (7) en MTV (8). De index is gebaseerd op een ratio bestaande uit hoeveel mensen over het merk praten, het sentiment (wordt er positief of negatief over het merk gepraat?) en een actualiteitsscore.
Opvallend is dat Coca Cola, die eerste staat in de “Interbrand Best Global Brands” ranking, pas op de 24e plek verschijnt. “Even though the company has implemented a number of social media tools to engage with customers, both consumers and businesses, it goes to show how important it is to engage with their audience in the right way.”, aldus Alterian’s CEO David Eldridge. Verder staan er veel auto en retail merken in de top 50. Bekijk de gehele top 50 in onderstaande infographic.
eBay op nummer 1. Benieuwd wanneer marktplaats.nl in Nederland aan de gang gaat met social media….
Goed dat Alterian (toch 1 van de grote jongens in social media monitoring) de guts heeft om met deze lijst te komen.
Goed idee en prima uitgevoerd!