YouTube gaat voor content

7 maart 2011, 07:29

De laatste cijfers van YouTube zijn indrukwekkend: de 490 miljoen unieke bezoekers per maand genereren naar schatting 92 miljard page views en brengen 2,9 miljard uur per maand door op de website. Gemiddeld bezoeken we de videosite 14 keer per maand, waarbij we gemiddeld 25 minuten doorbrengen per bezoek. En dat zijn alleen de cijfers voor de website, ingesloten video’s op andere websites niet meegerekend. Dat is ook allemaal indrukwekkend, maar YouTube wil meer.

Advertising of content?

Hoewel YouTube sinds zijn bestaan enkel verlies heeft geleden, lijkt Google het afgelopen jaar dan toch eindelijk een geschikt verdienmodel te hebben gevonden. Volgens analisten zou YouTube vorig jaar $450 miljoen hebben omgezet. Omzet voornamelijk verkregen uit het tonen van advertenties op de website en in de video’s. Toch lijkt YouTube langzaam de koers te willen wijzigen van ‘advertentieboer’ naar professionele content provider (zie ook: “Muziek labels verdienen miljoenen op YouTube”).

Filmmakers

Zo werd onlangs succesvol een proef afgerond waarbij professionele filmmakers meedelen in de opbrengsten van de advertenties in en rondom hun content. Een nieuwe manier voor filmmakers om hun project te financieren. Ja, op deze manier wordt nog steeds geld verdiend met het tonen van advertenties, maar het is tegelijkertijd een eerste stap in het omhoog brengen van het niveau en de kwaliteit van de content.

YouTube-o-theek

Naast het stimuleren van de creatie van nieuwe content, zou Google binnenkort ook een YouTube movie service willen lanceren waarbij gebruikers tegen een vast bedrag per maand onbeperkt films kunnen kijken. Google heeft naar verluid hiervoor $100 miljoen gereserveerd om contentdeals te sluiten met de grote filmstudio’s. Een vergelijkbare dienst als Netflix, maar dan wel in Europa. Nog meer content dus.

Live uitzendrechten

Volgens de laatste berichten wil YouTube de live uitzendrechten voor Europees voetbal verwerven. Ook staan ijshockey en basketbal op het verlanglijstje van de Google-dochter. Alles met het oog op meer kwalitatieve content, waarmee YouTube zichzelf steeds meer ontwikkeld tot een content provider om rekening mee te houden. En met Google TV in de planning voor later jaar, knalt YouTube straks onze huiskamers binnen.

De zondagavonden worden van YouTube met het bord op schoot?

Dennis Knetemann
Creatief strateeg bij EPIC || Amsterdam

Creatief strateeg. Diginative. Designnerd. Denkt graag above, below en through the line, dwars door de box met een 360 graden blik. In begrijpelijke taal: houdt van mooie, maar vooral effectieve campagnes en concepten bedenken voor merken. Coacht daarnaast ook startups op het gebied van merk- en marketingstrategie en woont, slaapt en leeft online. Tevens parttime superheld.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Krisalyn

    Shoot, so that’s that one susepsop.


    12 juli 2016 om 05:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!