ReclameReview: Nuon (Ed & Eduard)

9 maart 2011, 12:56

Op maandag 7 maart start de nieuwe reclamecampagne van Nuon. Een campagne waarin monteur Ed en adviseur Eduard in hun elektrische busje door Nederland rijden om energieproblemen op te lossen en klanten te helpen om energie en geld te besparen. Met deze campagne wil Nuon mensen bewust maken van de grote hoeveelheid verspilde energie in Nederland en hoe Nuon helpt om dit te voorkomen. De bedoeling is duidelijk: Nuon wil leuk gevonden worden. De tijd van de eerder genoemde arty-farty commercials is voorbij. We krijgen de komende maanden ongetwijfeld een hele serie avonturen te zien van de twee nieuwe helden, die door hun tegengestelde persoonlijkheden veel grappige confrontaties zullen hebben.

Credits:

Bureau: N=5

De doelstelling:

Met deze campagne wil Nuon mensen bewust maken van de grote hoeveelheid verspilde energie in Nederland en hoe Nuon helpt om dit te voorkomen.

De uitwerking:

Op maandag 7 maart start de nieuwe reclamecampagne van Nuon. Een campagne waarin monteur Ed en adviseur Eduard in hun elektrische busje door Nederland rijden om energieproblemen op te lossen en klanten te helpen om energie en geld te besparen.

Het oordeel:

Dat Nuon meehelpt om verspilling te voorkomen, is al vaker gecommuniceerd via commercials. Eerst door te tonen hoe we met al die verspilling de hele Sahara kunnen verlichten en daarna deed Niemand het nog eens dunnetjes over. Nuon is dus absoluut consequent in het kiezen en communiceren van hun USP’s. Nu worden we voorgesteld aan Ed & Eduard, het nieuwe reclameduo van Nuon. De bedoeling is duidelijk: Nuon wil leuk gevonden worden. De tijd van de eerder genoemde arty-farty commercials is voorbij. We krijgen de komende maanden ongetwijfeld een hele serie avonturen te zien van de twee nieuwe helden, die door hun tegengestelde persoonlijkheden veel grappige confrontaties zullen hebben. Blijkbaar hebben de commercials van de afgelopen jaren niet de gewenste resultaten opgeleverd, want anders was er geen nieuwe concept nodig. We zullen zien of dit beter werkt. De typetjes zijn prima, daar zal het niet aan liggen. Zij vertegenwoordigen de twee gedachten waar (potentiële) klanten steeds op hinken: kies ik voor het milieu of voor mijn portemonnee? Of zoals het hier verwoord wordt: wereldreddend handelen of portemonneereddend handelen.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Susanne

    Deze campagne is door N=5 gemaakt


    9 maart 2011 om 13:48
    Gosse AdB

    Grappig, ze dragen geen autogordels…


    10 maart 2011 om 10:44
    Aagje

    Maar wie zingt het liedje dan?


    10 maart 2011 om 13:01
    Richard

    Bij het verlaten van de rotonde gebruiken ze ook geen richtingaanwijzers. Slecht verkeersgedrag!

    NUON = VEILIGHEID ???


    10 maart 2011 om 22:36
    R.

    Wat is de naam van de acteur die Eduard speelt of in welke reclame kwam ik deze eerder tegen


    13 maart 2011 om 21:01
    max

    volgens mij Max van den Burg


    14 maart 2011 om 17:53
    Doede

    De druk pratende chauffeur rijdt ook maar met 1 i.p.v. 2 handen aan het stuur.

    Welke rijschool adviseert men daar toch bij Nuon?


    14 maart 2011 om 21:00
    Kkoen

    @Aagje, volgens mij zinken ze “pak die zak” tenminste dat versta ik. Ik ben erg benieuwd wat dit liedje kan zijn. Ik heb het de hele avond in mijn hoofd gehad.


    19 maart 2011 om 09:37
    michiel

    en welk acteur speelt ED?


    20 maart 2011 om 12:12
    sander

    weet iemand hoe het liedje aan het einde van die reclame heet? ik heb het de hele tijd in mijn hoofd dus ik wil weten welk liedje dat is …


    20 maart 2011 om 18:34
    Yvonne Becx

    ik zou graag willen weten of victor low de ro lvan een de van de 2 mannen in de relcame van nuon

    speelt?


    19 november 2011 om 19:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!