‘Top 100 adverteerders laten kansen liggen op Facebook’

9 maart 2011, 06:50

Een op de drie bedrijven in de top 100 adverteerders in Nederland is niet aanwezig op Facebook. De adverteerders die wel aanwezig zijn op Facebook laten grote kansen liggen. Zo blijft het gebruik van pagina’s in het Nederlands, op maat gemaakte pagina’s en een eigen verkorte Facebook link vaak achterwege. Facebook is in Nederland als sociaal netwerk sterk in opkomst en is voor bedrijven zeer geschikt ter promotie van hun bedrijf of merk. Desondanks zijn “slechts” 68 procent van de grootste adverteerders in Nederland vertegenwoordigd op Facebook. Het blijkt allemaal uit onderzoek van het Rotterdamse internetbureau Yes2web, vanmorgen in een persbericht (let op, wc-eend alarm: ze zeggen zelf gespecialiseerd te zijn in Facebook fanpages, applicaties en koppelingen).

Op maat gemaakt

Van de aanwezige bedrijven maakt slechts 41 procent gebruik van op maat gemaakte pagina’s om zichzelf beter te profileren. Van de aanwezige bedrijven op Facebook heeft een “magere” 60 procent een pagina in het Nederlands en heeft slechts 36 procent van deze bedrijven een verkorte Facebook link (zoals facebook.com/heineken).

“KPN is een van de grootste adverteerders in Nederland, maar hun Facebook pagina getuigt van weinig sociale vaardigheden”, zegt Jop Bröcker, directeur van Yes2web in het persbericht van vanmorgen. “De Facebook pagina staat vol met klachten, zonder enige reactie van KPN. Op een dergelijke manier kan je er beter voor kiezen niet op Facebook aanwezig te zijn.” Gelukkig zijn er ook bedrijven die de kracht van Facebook wel ten volste benutten, schrijft Yes2web.

“Zo zijn de pagina’s van Heineken, Hema, en Douwe Egberts goed ingericht en gaan zij de interactie aan met hun doelgroep. Het is dan ook niet toevallig dat zij een top 10 notering innemen als het gaat om aantal fans.”

Benchmark

Het onderzoek is door Yes2web in de laatste week van februari 2011 uitgevoerd. Alle Facebook pagina’s van de honderd grootste adverteerders in Nederland zijn uitgebreid onderzocht op een tiental vooraf vastgestelde kenmerken. De doelstelling was het opzetten van een benchmark voor de inzet van Facebook onder de grootste adverteerders in Nederland.

Verantwoording

Het onderzoek is uitgevoerd onder de top 100 adverteerders 2009 uit de Marcom 500. Yes2web is op geen enkele wijze betrokken bij de totstandkoming van de in het persbericht genoemde Facebook pagina’s. Maar goed, het onderzoek (daar zal zeker tijd in zijn gaan zitten) kan ook gelezen worden als een open sollicitatie om Facebookpagina’s op te gaan zetten. Het voorbeeld van KPN is een rake, in ieder geval. Zo’n wall vol met klachten en geen interactie (dit kán toch bijna niet waar zijn):

“Beste KPN, kijken jullie hier wel eens op? we zijn een dag verder en nog steeds geen reactie. al 42 (werk)dagen sinds de klacht op 3 januari. DOE WAT JE ZEGT EN ZEG WAT JE DOET”.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

6 Reacties

    pedro

    Benieuwd hoe de HEMA het op dit moment aanpakt met alle negatieve reacties omtrent het bericht uit België. Zonder enige kennis van zaken roepen mensen maar raak op de HEMA Facebook-pagina en uiteraard ook op Twitter. (Op dit moment is er trouwens maar erg weinig response te bespeuren vanuit HEMA.)

    Interessant om te volgen welke acties HEMA gaat ondernemen… Zijn er goede voorbeelden van bedrijven die op Social gebied een positieve actie hebben ondernomen tegen een golf van negativiteit? En hebben die acties ook daadwerkelijk wat opgeleverd?


    9 maart 2011 om 08:26
    jos

    HEMA krijgt aardig wat negatieve reacties, maar ik vind dat ze dit goed oplossen door zelf berichten met verklaringen te plaatsen.


    9 maart 2011 om 09:01
    Rogier

    Beste Matthijs, is dit wel een officieel KPN company profiel op Facebook? Ofwel waarop baseert Yes2Web haar onderzoek? Zijn alle partijen die zijn onderzocht ook wel daadwerkelijk benaderd om te kijken of het hier wel om hun profiel gaat. Iedereen kan een fanpage aanmaken……Ofwel de conclusies uit het onderzoek zijn nogal uit verband gerukt als je accounts niet verifieert bij de bedrijven zelf. Is volgens mij niet gebeurd of wel? Indien wel, dan zou ik dat erbij zetten.


    9 maart 2011 om 09:11
    Jop

    @Rogier: Het is inderdaad niet met 100% zekerheid te zeggen dat de pagina door een KPN medewerker is aangemaakt, wel is dit de pagina met een zeer volledige “info” pagina, het officiële logo, de meeste likes van alle pagina’s over KPN en er is geen andere pagina die beter naar boven komt.

    Als deze pagina niet door KPN zelf aangemaakt is, dan is het op z’n zachtst gezegd behoorlijk nalatig dat ze er niet een officiële pagina tegenover gezet hebben (en Facebook gevraagd hebben de on-officiële versie te verwijderen). Het is m.i. dus niet zozeer de vraag of het een pagina is die door KPN is aangemaakt, maar de vraag of het als dé pagina van KPN wordt gezien door het publiek. Dat laatste lijkt in ieder geval zo te zijn.

    Het genoemde KPN Webcare profiel is een persoonlijk profiel en geen bedrijfspagina. Hieruit blijkt ook dat KPN niet echt van de hoed en de rand weet.


    9 maart 2011 om 10:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!