Analyseer je Twitter gedrag met Crowdbooster

10 maart 2011, 07:01

Zolang Twitter zelf niet komt met een goede analyse tool, schieten verschillende initiatieven als paddenstoelen uit de grond. Een erg interessante software die inzicht geeft in je Twitter gedrag en bereik is Crowdbooster. Sinds kort is de software in bèta versie te gebruiken en deel ik graag wat eerste gebruikerservaringen. Over hoe het werkt, het meten van groei van followers, retweets, keywords en de betaalde versie.

Hoe werkt Crowdbooster?

Crowdbooster verschilt van andere tools in zijn eenvoud en volledigheid. Zo groepeert het de functionaliteiten van bekende tools zoals Mr. Tweet, SocialOomph en TwitterCounter. Zo bieden ze erg overzichtelijke pagina’s met daarin statistieken over:

• bereik van een individuele tweet

• dag en tijdstip met je grootste bereik

• je meest invloedrijke volgers

• personen die jouw berichten het meest retweeten

• de groei van het aantal volgers in een periode

• tweets klaarzetten om op een specifiek tijdstip te versturen

• op basis van keywords zoeken naar tweeps

Bereik van een tweet

Wanneer je inlogt bij Crowdbooster krijg je een dashboard te zien met een grafiek. In deze grafiek wordt het bereik in aantal tweeps afgezet tegen het aantal retweets. Ook kun je meer details over de tweets zien bij een simpele mouse-over op een punt in de grafiek.

Dag en tijdstip met grootste bereik

Door middel van een analyse kan Crowdbooster je tips geven wanneer je bereik het grootst is. Dit kan vooral interessant zijn voor bepaalde type tweets danwel accounts, die vooral als doel hebben om het optimale uit het bereik op Twitter willen halen.

Meest invloedrijke followers

Erg leuk om te zien wie nou je followers zijn met de meeste autoriteit. Dit kan tevens handig zijn wanneer je een gigantisch bereik wil creeeren: richt je dan op deze followers en bewerkstellig dat ze jou retweeten.

Retweeters

In dit overzicht kun je zien welke tweeps jouw tweets het meeste retweeten. Dit zijn dus eigenlijk de mensen waar je zelf het meeste invloed op hebt en die dit ook delen met hun eigen netwerk.

Groei van aantal followers

Met behulp van de Twitter Api kan Crowdbooster de groei van het aantal followers in een bepaalde periode laten zien. Manco is helaas nog wel dat dit enkel te zien is vanaf het moment van het gebruik van Crowdbooster, en dus nog niet het gewenste resultaat oplevert.

Klaarzetten van tweets

Dit is een makkelijke manier om tweets vooraf te formuleren en een later tijdstip live te laten gaan. Concreet is dit toepasbaar voor bijvoorbeeld tijden waarop je zelf geen toegang hebt tot Twitter, maar dat je wel essentiele informatie wilt delen met je followers.

Zoeken naar tweeps met keywords

Door met de toepassing FollowBuilder bijvoorbeeld je interesses uit je biografie in te voeren als keywords, kun je interessante tweeps vinden die je zou kunnen volgen. Dit werkt naar mijn idee nog niet helemaal lekker, dus hiervoor zou je niet perse Crowdbooster voor hoeven te gebruiken en nog beter kunnen kijken naar een initiatief zoals Twittergids.nl.

Extra features in de betaalde versie

Wanneer je $20 per maand betaalt, krijg je toegang tot rapporten die je nog meer inzichten bieden. Hiermee kun je o.a. specifieke tweets tracken en per tweet het bereik berekenen.

Zelf heb ik geen invites voor Crowdbooster meer, maar vraag eens rond op Twitter, en je zult snel kunnen ontdekken hoe spannend Twitter statistieken kunnen zijn.

Leon Gerrits
Principal Consultant bij CACI Digital

Leon is een marketeer met ruime ervaring op alle digitale vlakken, zowel aan adverteerderszijde (T-Mobile) als aan bureauzijde (Tradedoubler, Yieldr). Hij werkt als Principal Consultant voor CACI Digital, een onafhankelijke digital consultancy. Leon is een expert op het gebied van affiliate marketing, zoekmachine-marketing en programmatic display advertising. Leon zet zijn kennis en ervaring in om bedrijven zoals Fox Networks, RTL, Sky, Unive en Vodafone onafhankelijk te adviseren hoe zij hun online omzet kunnen laten groeien.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Zakarija Acherrat

    Dank voor het agaten, vanmiddag ff testen. Enig idee of ze ook een App voor de iPhone hebben, kon m niet snel vinden.


    10 maart 2011 om 07:14
    David

    Dank u for the writeup on Crowdbooster! Let me know if there’s anything you need!

    David

    Co-Founder, Crowdbooster


    10 maart 2011 om 09:30
    Fons Tuinstra

    Dit lijkt zelfs beter dan mijn tot nogtoe favorite peerindex.net; ik ga het proberen


    13 maart 2011 om 14:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!