Facebook heeft géén 4,8 miljoen Nederlandse gebruikers

23 maart 2011, 04:58

Gisteren vond in Amsterdam de persconferentie plaats waar Facebook haar plannen voor de Benelux ontvouwde. Het sociale netwerk groeit als kool in Nederland en België en om de premium adverteerders in deze markt beter te bedienen opent zij een verkoopkantoor in Amsterdam. Waar gehoopt werd op meer primeurs, zoals de introductie van Facebook Deals, bleef het bij mooie slides en een vermelding van het aantal actieve gebruikers in de Benelux. Door veel media werd deze melding uitgelegd als zijnde dat Facebook 4,8 miljoen Nederlandse gebruikers zou hebben, maar dat is niet helemaal waar.

In Nederland of Nederlandse gebruikers?

Na een algemene inleiding van Joanna Shields, vice president EMEA bij Facebook, kwam Arno Lubrun, country manager Benelux, met het nieuws waar iedereen op zat te wachten: want hoe groot is Facebook nou echt in Nederland? “In Nederland zijn er nu 4,8 miljoen actieve gebruikers, in België 4,5 miljoen en in Luxemburg 250.000.” Een gebruiker is volgens Facebook actief als hij of zij minimaal één keer in de afgelopen dertig dagen heeft ingelogd. Door veel media werd deze mededeling opgevat als zijnde dat 4,8 miljoen landgenoten actief zijn op Facebook, maar dat aantal ligt lager. Het is namelijk zo dat in de afgelopen dertig dagen door 4,8 miljoen verschillende accounts via een Nederlands IP adres is ingelogd. Dus alle toeristen en tijdelijke studenten die via een Nederlands IP adres inloggen zijn ook in de 4,8 miljoen inbegrepen. Met jaarlijks tien miljoen toeristen die ons land bezoeken kan dit aantal fors oplopen. Dit verklaart ook meteen voor een groot deel waarom er zo’n groot verschil zit tussen de vandaag genoemde cijfers (4,8 miljoen) en tussen de cijfers van de eigen advertentietool van Facebook (laatste tussenstand: 4.055.140 gebruikers). Zelfs met een vertraging van enkele weken is dit verschil van 750.000 niet te verklaren. Ondanks dit nuance verschil indrukwekkende groeicijfers van Facebook. Het heeft zich in minder dan 2 jaar tijd opgewerkt tot één van de tien best bezochte websites van ons land.

Bron foto: Dutchcowboys

Vooral goed nieuws voor bureaus

Het kantoor in Nederland kent voorlopig slechts drie fulltime krachten die de grootste merken van Nederland proberen te interesseren om Facebook in hun marketingplannen op te nemen. Plannen om het personeelsaantal explosief te laten stijgen zijn er niet, het is en zal een kleinschalig sales team blijven. Wel heeft Facebook in Dublin een aantal Nederlanders zitten die adverteerders helpen met het optimaliseren van hun advertentiecampagnes. Dit is vooral goed nieuws voor het kleine aantal in Facebook marketing & advertising gespecialiseerde bureaus; want Facebook is hot en de interne kennis bij adverteerders is laag. Een gouden kans voor online marketingbureaus en adviseurs om hun kennis tegen aantrekkelijke tarieven te verzilveren. In de US zijn er vele bureaus die volledig gespecialiseerd zijn in Facebook marketing, ik ben benieuwd wanneer we die in Nederland ook zullen zien verschijnen.

Nog geen Facebook Deals, wel een MCC structuur

Waar velen hadden gehoopt op nieuws omtrent de introductie van Facebook Deals in ons land, werd hier jammer genoeg niks over los gelaten. Enigszins teleurstellend, want naast het ‘oude’ nieuws over een Nederlands kantoor en de hierboven beschreven gebruikerscijfers had Facebook weinig te melden. Maar als Facebook Nederland het nalaat kun je het altijd nog zelf doen.

Want op de SMX West werd anderhalve week geleden tussen neus en lippen door vermeld dat Facebook binnenkort een MCC structuur voor advertentieaccounts zal introduceren. Wederom goed nieuws voor Facebook advertising agencies: De grote winnaars van de komst van Facebook naar Nederland.

Peter Minkjan
Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting

Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting, waar ik mijn passie voor marketing, voetbal en innovatie kan combineren. Samen met een team van elite videoscouts helpen wij betaald voetbalclubs uit binnen- en buitenland om meer geschikte spelers te vinden. De scouts, verspreid over drie continenten, behoren tot de absolute top 1% na een zeer uitgebreide selectieprocedure.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Wouter Glaser

    @Jeffrey

    De enige onafhankelijke partij die cijfers meet van zowel Facebook als Hyves is Comscore. Zij meten vanaf 15 jaar en dat is voor deze campagne lastig. STIR meet wel vanaf 13 jaar maar meet Facebook niet mee. Ik kan je dus de STIR bereikcijfers van februari geven van Hyves 13-19 jaar en onze eigen cijfers. Overigens bereikt Hyves volgens zowel Comscore als STIR in elke leeftijdsgroep meer mensen per maand dan andere sociale netwerken.

    Je kunt mij mailen op wouter punt glaser apenstaart hyves punt nl


    23 maart 2011 om 14:42
    Carolien Roerink

    @wouter, zowel Comscore als STIR meten unieke bezoekers, dat zegt nog steeds niks over leden, laat staan over actieve leden


    28 maart 2011 om 17:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!