Tips ter verbetering van je Social Media Strategie

27 maart 2011, 05:22

Veel van jullie zijn professioneel bezig met social media aan de hand van een van te voren opgezette strategie of stappenplan. Nu ik een nieuwe baan heb per 1 mei en mijn werkzaamheden netjes wil overdragen, kom ik er achter hoeveel bedrijfaccounts er (al dan niet indirect) aan mijn persoon zijn gekoppeld (Youtube, Twitter, Yammer, Yahoo Pipes, Facebook). Die moet ik allemaal gaan ontkoppelen. Bij een is dat makkelijker dan de ander…. Dat is echt een leerervaring voor mij die een volgende keer anders zou doen. Nu heb ik eerst persoonsonafhankelijke social media accounts aangemaakt waar ik alles aan heb gekoppeld. Dat bracht mij bij het onderwerp van dit artikel: in de LinkedIn groep SocialeMediaNL heb ik de vraag gesteld “Wat zijn zaken die je van te voren had bedacht of voorgenomen waarvan je nu moet zeggen dat ze niet het beoogde effect hebben” en “Welke wijziging heb je door moeten voeren in je social media beleid?” Dit heeft tot interessante antwoorden geleid. Graag maak ik jullie daar deelgenoot van in dit artikel.

Van 33 accounts naar 1 account

Leon Kramer (Beslist.nl): Vorig jaar hadden we op een gegeven moment voor iedere categorie op Beslist.nl een apart Beslist.nl Twitter-account. Op deze accounts reageerden we proactief, wat inhield dat we zelf actief met vragen naar onze fans kwamen. Dit bleek in de praktijk erg arbeidsintensief te zijn, en bovendien sluit het niet aan bij kernkwaliteiten van Beslist.nl. Nu monitoren we vanuit één Beslist.nl account, en reageren we actief op interessante zaken.

Consumenten onderling

Leon Kramer (Beslist.nl): Nu zie je mede door actieve mediacampagne dat er op Twitter veel meer over ons wordt gecommuniceerd tussen consumenten onderling. Dit is de meest waardevolle en objectieve manier van communiceren. Het is natuurlijk veel interessanter als consumenten de content van onze website gaan verspreiden, dan wij zelf onze content verspreiden. De vertaalslag op de website is op dit moment ook in gang gezet. Zodat consumenten worden aangemoedigd om hun activiteit makkelijker te delen met vrienden op Facebook, Hyves en Twitter.

Filter & Focus functie van andere deelnemers

Diana Russo- van Maaren : Door de enorme toename van het aantal deelnemers (en daarmee ook het aantal uitingen) ben ik me veel meer gaan richten op ‘filter’ en ‘forward’ functies van personen. Filter: daarmee bedoel ik dat in plaats van alle berichten zelf te lezen, weten welke info je bij wie terug kunt vinden (‘Pietje’ is van de webcare, ‘Marietje’ van de recruitment etc.) omdat zij expert op dat gebied zijn. Dus zelf de info gaan halen indien nodig. Forward: nadenken over ‘wie kan mij helpen mijn boodschap bij de juiste doelgroep onder de aandacht te brengen’ ipv alles maar alle kanten op te sturen.

Experimenteren versus Strategie

Diana Russo- van Maaren : Een aantal maanden geleden was het best nog wel oke om een beetje te experimenteren met Social Media en was een Social Media strategie fijn, maar niet noodzakelijk om eerste activiteiten op Social Media in te zetten, Door de enorme toename van het aantal toepassingen, de deelnemers en het bereik is een goede strategie een ‘must’ geworden. Met experimenteren kun je wel koudwatervrees wegnemen, maar om zichtbaar te zijn in het Social Media speelveld (en je doelgroep te bereiken, je vraagstuk op te lossen, je merk te ondersteunen etc.) heb je vandaag de dag een goed doordacht plan nodig

Social Media verandert het hele bedrijf

Tanja Jans, Cordaid: Wat mijn grootste leerpunt is geweest is dat het zo’n enorm organisatorisch gebeuren is om social media écht geïmplementeerd te krijgen in een bedrijf. Als je het echt goed wil doen moet het management er achter staan en ook bereid zijn om functies, afdelingen en beslislijnen (bv bij crises) om te gooien. Heilige huisjes (bv die van persvoorlichters oude stijl) moeten omver en de visie op vaste, oude communicatielijnen moet bijgesteld worden. In ieder geval, jullie begrijpen denk ik wel wat ik bedoel; social media implementeren begínt pas bij het hebben van een plan en een visie.

Via LinkedIn Answers kreeg ik nog de volgende tips:

To focus only on LinkedIn. We generate thousands of quality leads via LinkedIn for our clients.

I quit spamming ads on twitter. However, I did create another twitter account to use for advertising or spammy posts.

We’ve engaged more on Twitter, using polls and surveys to stay in touch with what’s happening and our Tweeps.

One thing I did was focus more on “social seduction” rather than “social media.” I wrote a post on this at my blog below.

We constantly refine and retune our social media strategy. But if there is one change we have done, that is to engage more and more! Sounds simple I know but that is the proven model . By the way SiliconCloud ran a Facebook survey to understand how you are using Facebook for your business.

I’ve tried to be less stuffy. People- even B2B professionals- use social media to see some personality and opinion.

Jouw leerervaring

Wat heb jij de laatste maanden moeten veranderen in je strategie?

Mark de Bruin
Online specialist (app & web) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is een senior marketingprofessional met expertises in online marketing, innovatie en apps op basis van inzichten uit de markt en klant onderzoek. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

8 Reacties

    Fred Wijcker

    Na een aantal tweets die voorbij kwamen over dit artikel werd ik enthousiast. Artikel valt me wel een beetje tegen.


    27 maart 2011 om 05:55
    Menno

    Om eerlijk te zijn hoor ik weinig nieuws. Van zenden naar engagement, interne organisatie meekrijgen, account beheer dat zijn de bekende kreten. Ben wel benieuwd naar jouw ervaringen bij 9292?! Wat is daar op social media gebied bereikt. En je plannen bij de ANWB, daar valt nog heel veel winst te boeken.


    27 maart 2011 om 06:49
    SasaMarinic

    Mee eens!


    27 maart 2011 om 09:14
    Mark de Bruin

    Jammer dat er geen nieuwe leerpunten voor jullie in het artikel staan. Dat geldt gelukkig niet voor iedereen.

    Ik heb geprobeerd om een mix te vinden tussen kennis delen en kennis laten delen. Daarom heb ik geen artikel met een uitputtende lijst leerpunten geschreven.

    Hoor graag welke ervaringen ik vergeten ben 😉


    27 maart 2011 om 10:12
    Daniël Broen

    Voor het gebruik van social media is het belangrijk dat het management in staat is het te gebruiken, dit klopt.

    Voordat je begint met het extern gebruik zal je het intern moeten gebruiken om zo het personeel klaar te stomen voor het gebruik van social media.

    Wat ik ook mis in het artikel zijn richtlijnen voor de organisatie, je moet richtlijnen hebben opgesteld om je personeel te sturen en dit moet je zelf in de gaten houden.

    Wat betreft de account kan je die het beste koppelen aan bedrijfsgegevens, Stel hier een apart e-mail adres voor op in naam van het bedrijf en koppel daar de social media platformen op aan. Op deze wijze hoef je alleen de wachtwoorden te laten wijzigen door het management zodat jij zelf hier niet meer op in kan loggen.

    Verder een prima artikel.


    28 maart 2011 om 05:19
    chi666

    Grappig om te zien hoe mensen enorme oogkleppen ophebben zonder dat zelf te zien. Voor mensen die relatief nieuw in het veld zijn, zoals Diana Russo in dit geval, is het sinds een aantal maanden ineens anders. Marco Derksen zei dat geloof ik 5 jaar geleden ook al en ik weet zeker dat over een jaar er anderen weer zullen zeggen dat dat ‘nu echt niet meer kan’. Het kan al heel lang niet meer en het kan nog een lange tijd, omdat veel ontwikkelingen gewoon parallel lopen. De ene organisatie is nog niet heel ver, maar die heeft dus ook klanten die daar relatief weinig waarde aan hechten. Alles in perspectief.

    Artikel valt me eerlijk gezegd inderdaad ook wat tegen, maar om de positieve setting te hanteren dan een leermoment van mij. Past je business model nog wel bij de huidige markt. Ik zie veel organisaties wel fanatiek met social media aan de gang, maar ondertussen met een business model werken dat daarmee ten einde zal komen. In sommige, veel, maar niet alle sectoren veranderen niet alleen de manieren van communiceren, maar ook van organiseren. Het is makkelijker dan ooit om evenementen te organiseren, hebben derhalve pure evenementenbureaus nog toekomst? Of verworden die tot facilitaire organisatoren? Of moeten ze samenwerken met de experts op elk gebied? Zo zijn er nog 101 branches en sectoren waar je moet kijken naar hoe deze nieuwe manier van communiceren (media, social media) impact heeft op andere manieren van organiseren (onderling dingen voor elkaar krijgen) en hoe dat impact heeft op je business model.


    28 maart 2011 om 08:44
    Roy

    @bvdhatetd daar zou een mooie blogpost over geschreven kunnen worden!


    28 maart 2011 om 10:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!