Kandidaat: Gerben G van Dijk – webredacteur
Vorige week zijn we begonnen met het presenteren van kandidaten. Dit vanuit de vreemde situatie die wij zien dat we aan de ene kant veel vacatures hebben op Marketingfacts Jobs, maar aan de andere kant kandidaten ons vertellen geen geschikte functie te kunnen vinden. Vandaar dat wij kandidaten de kans geven zichzelf voor te stellen aan potentiële werkgevers. Vorige week trapte Wendy Exterkate – Communicatieadvieur / -medewerker af. Vandaag is het de beurt aan Gerben G. van Dijk – Webredacteur.
Gerben, stel je even voor aan het Marketingfacts publiek.
“Op de HEAO viel het mensen al op dat ik vlot schrijf. Misschien is het wel daarom dat ik webredacteur geworden ben. Mijn naam is Gerben van Dijk, 39 jaar. De laatste vijf jaar is het allemaal online communicatie geweest. Momenteel zoek ik een baan als webredacteur voor 32 uur per week in de regio Utrecht. Lees over mijn ervaring bij Rijkswaterstaat, mijn passie voor online video’s, mijn droombaan en hoe een directeur de kosten voor webbeheer laag kan houden…”
Wat was je laatste dienstverband?
“Mijn werk als (eind)redacteur voor www.vananaarbeter.nl is gestopt. Het ging om tijdelijke webredactie via detachering bij Rijkswaterstaat. Het zou drie maanden zijn, maar het is langer geworden. Een goede ervaring in een professionele omgeving. Werkervaring die weer goed van pas komt in onze ‘digitaliserende wereld’. Ik heb gezien hoe Rijkswaterstaat Yammer introduceert bij medewerkers; als interactief onderdeel voor kennisdeling via intranet. Ook heb ik leren werken met Tridion; een contentmanagementsysteem (CMS). Kortom, goede ervaringen voor een webredacteur om mee verder te gaan.”
Welke andere werkervaring heb je nog waar je in je nieuwe baan ook iets mee wilt doen?
“Als webredacteur heb ik mij gespecialiseerd in siteopbouw en teksten die de beste resultaten geven in Google. Ook ben ik fanatiek bezig met zelf video’s te maken en te monteren. Het lijkt me leuk om dit in loondienst vaker te mogen doen, want door het te doen ontdek ik steeds meer mogelijkheden. Ik heb al een goede videocamera, een externe microfoon en een statief gekocht. (zie hier voorbeelden) Op zich schiet ik al materiaal dat als professioneel overkomt. Nu nog leren om niet standaard, maar creatief, te gaan monteren in Adobe Premiere Pro. Ik vind het machtig om vanuit niets tot een idee te komen om iets te filmen wat je daarna met veel mensen kunt delen. De afgelopen 10 jaar heb ik improvisatietheater gedaan op basis van verhalen van mensen uit de zaal. (Terugspeeltheater). Theater is vluchtig; een video die je maakt, is blijvend. Dat daagt mij erg uit. In de regio Utrecht sta ik al bovenaan in de zoekresultaten voor wie in Google “filmer utrecht” intypt. Alvast een eerste s(c)hot in de roos…”
Doorleesstimuli
“Trouwens, ik wil de mensen die dit artikel tot dit punt al hebben gelezen alvast hartelijk bedanken! Zo’n toewijding kom je niet meer zo vaak tegen op internet. Dank je wel. Dit brengt mij meteen op het idee om jou iets ‘in return’ aan te bieden: de persoon die mij in twee uur tijd alles uitlegt over een écht goed ingestelde Adwords account, krijgt van mij die twee uur tijd dubbel en dwars terug. Ik ga je coachen naar je persoonlijke videoboodschap, monteer het voor je en stuur het grote videobestand aan je op via www.wetransfer.com. Zo, en dat laatste is gewoon een leuke pc-tip tussendoor. Keep on reading!”
Genoeg over het verleden, wat is je droombaan?
“Ik zou als webredacteur in een platte organisatie willen werken. Met bevlogen mensen. Ik stel me voor dat één directeur de lijn uitzet. Dat scheelt veel bureaucratisch gehannes. Voorbeelden van organisaties waar ik zou willen werken: Stadsschouwburg Utrecht, Utrechts Centrum voor de Kunsten (UCK), opleidingscentrum De Baak in Driebergen, zorginstelling Aveant, of bijvoorbeeld een bedrijfje in e-learnings. Het is mijn droom om voor dit soort organisaties in de weer te zijn met webteksten, social media en video’s. Echt waardevolle content maken voor een duidelijke doelgroep. Mijn droombaan speelt zich af in een informele werksfeer met ruimte voor eigenheid. En humor. Die droombaan vinden, lijkt me geweldig. Het criterium dat er één directeur werkt, is al een manier om vacatures te selecteren. Of die directeur mij echt een droombaan kan bieden, weet ik niet. Op dag één zegt hij of zij dan: “Heb je vanmiddag de bezoekersaantallen en conversiecijfers van onze website?”. Ja. Dat zet alles dan weer in perspectief.”
Wat voor andere soorten banen zou je voor open staan?
“Goede vraag… Een kort antwoord. Maar ik heb weleens gelezen dat je korte en lange zinnen moet afwisselen als het gaat om aansprekende webteksten. Ik heb met mijn ervaring juist veel te bieden als webredacteur. Op basis van mijn theaterervaring kan ik zeggen dat ik graag betrokken ben bij mensen. Die betrokkenheid bij mensen wil ik graag combineren met webredactiewerk. Zoals het samen maken van een video; je gaat dan toch een (creatief) proces aan…”
Waar zou je willen werken?
“Het lijkt me leuk om in een middelgroot bedrijf te werken. Een organisatie die een webredacteur zoekt om een spilfunctie te vervullen. Ik denk aan de non-profit. Dat zeggen anderen ook tegen mij. Nu nog zoeken naar die betrokken directeur…”
Wat is je visie op de kosten van webredactie
“Veel blogs gaan over hoe je internet en sociale media kunt inzetten. De kosten ervan worden weinig besproken. Toch vind ik dat ook belangrijk. Unieke content heb je niet zomaar, daar is arbeid en techniek bij nodig. Als het gaat om de kosten van webbeheer heb ik tien tips:
1. Claim een thema waar mensen uit je doelgroep gratis over willen schrijven. In ruil voor vermelding van hun naam en hun websitenaam (url).
2. Maak modereren minder tijdrovend. Stel duidelijke omgangsregels op en communiceer die ook steeds en stel webbezoekers in staat om jou in te lichten als een bijdrage ‘niet deugd’.
3. Als je een website start, kijk dan eerst of een aantrekkelijk domein te koop is bij de provider. Een goed vindbare url, bespaart je geld op de Google Adwords campagnes op lange termijn.
4. Geef een webredacteur alleen de rol van eindredacteur. Het is dan zijn rol om anderen tot (gratis) schrijven aan te zetten. Dat geeft authentieke verhalen en een unieke toon.
5. Win op snelle webredactie. Koop een eenvoudig contentmanagementsysteem (CMS) dat geen tijdverlies geeft door storingen. Let vooral op de usability voor zowel webbezoeker als de webbeheerder. Sleutel niet aan het CMS, maar groei mee met nieuwe releases.
6. Ontwerp je e-mailnieuwsbrieven, folders en magazines online. Gewoon een kwestie van afdrukken als je offline iets nodig hebt. Je online e-nieuwsbrief bevat alleen intro’s en links.
7. Publiceer samen met leden uit je doelgroep, andere auteurs en/of bedrijven. Haal uit elk contact meerdere artikelen. Dit vergroot je bereik en je verdiept je netwerk.
8. Maak gebruik van gratis fotobanken. Of gebruik gewoon geen foto’s in e-nieuwsbrieven.
9. Stel Google Analytics goed in en combineer dit met Google Adwords voor goede inzet van tijd en geld. Check regelmatig hoe je artikelen scoren op vindbaarheid.
10. Neem een webspecialist tijdelijk in dienst als het gaat om maanden, voorkom freelance tarieven. En werf ze zelf via Twitter.”
Heb je nog aanvullende zaken die mensen over je moeten weten?
“Ja, ik heb een blog over webredactie. Je kunt o.a. iets lezen over Search Engine Optimalisation (SEO). Ik heb in dat artikel ook punten van een artikel op Marketingfacts meegenomen. Zie voor de blog: www.gerbengvandijk.nl. Op de blog staan ook mijn contactgegevens. Ik heet op internet Gerben G van Dijk, en niet Gerben van Dijk. Zo was Peter de Vries de vroegere naam van Peter R. de Vries. Ook als je een doorsnee naam hebt, moet je toch zien op te vallen. En webredacteuren doen dat via Google vindbaarheid.”
Tot slot nog drie inspiratieboeken over de kosten van webredactie:
- Calimeromarketing van Karen Romme
- Online or flatline van Alex Beishuizen en Johannes van Bentum
- En de boeken van De Zaak voor rendement uit je website en Google Analystics.