Deel virtuele biertjes met Guinness’ Augmented Reality Facebook App

15 april 2011, 04:00

In de aanloop naar St. Patrick’s Day wilde het Ierse Guinness zichzelf in Europa op de kaart zetten. Om dit te bereiken heeft het in samenwerking met het Nederlandse Beyond Reality een augmented reality Facebook applicatie gelanceerd. Hiermee kunnen Facebook gebruikers een virtueel gepersonaliseerd 3D biertje tappen en deze delen met hun sociale netwerk.

Wanneer de Facebook app wordt geopend vraagt het om permissie om persoonlijke gegevens uit te lezen, waarbij de app controleert of de gebruiker 18 jaar of ouder is. Vervolgens moet een foto van een Guinness biertje worden uitgeprint. Wanneer de gebruiker deze voor de webcam houdt, verschijnt er een groot 3D bierglas voor de gebruiker middels augmented reality, dat volloopt met Guinness bier. Het glas is ge-brand met de naam van de Facebook gebruiker. Het bier beweegt echt als vloeibaar goedje wanneer je het glas kantelt.

Na je virtuele biertje te hebben getapt kun je deze op je Facebook wall posten om vrienden uit te nodigen voor St. Patrick’s Day. De Facebook pagina van het merk is door meer dan 185.000 gebruikers geliked. De Facebook pagina wordt door Guinness actief gebruikt om gebruikers Guinness foto’s te laten delen.

De campagne is uitgevoerd door Geronimo en M2End. De AR applicatie is ontwikkeld door Beyond Reality.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!