Meetbare beïnvloeding en besmetting via social media

20 april 2011, 07:37

Sinds begin van deze maand geef ik het vak Persuasive Media (#persuasivemedia11) op de Hogeschool Utrecht. Doel hiervan is om te begrijpen hoe je mensen meetbaar kan beïnvloeden via social media. Er wordt gezocht naar antwoorden op vragen als hoe meet ik de impact van twitter en kan ik offline gedrag stimuleren via Facebook?

Dit vak is geïnspireerd op het werk van Stanford wetenschapper Dean Eckles. Dean geeft de Stanford summer course Persuasion, Contagion, and Compliance-Gaining in Online Media. Volgens mij kunnen we hem overhalen om de cursus (gedeeltelijk) open te stellen voor het publiek. Tip: volg Dean en stuur hem een tweet.

Zes derdejaars en vierdejaars studenten Mediatechnologie volgen mijn vak via een gesloten Facebook group. In deze FB group heb ik ook enkele experts (denk aan types als collega MF blogger Mischa Coster) uitgenodigd zodat ik niet de enige ben die input geeft. En ik wil graag via deze weg periodiek onze ervaringen delen.

We onderzoeken de invloed die je kunt uitoefenen via Twitter (Danny Eerens), Facebook (Elske de Vries), Posterous (Sven de Rooij), Instagram (Alexandra Benschop) en Layar (Gee Eersteling). Collega Arno Wilkens, mijn partner in crime in dit vak, neemt Slideshare onder de loep. En ik heb Foursquare bekeken. Voor een eerste analyse over hoe je de impact van Gamification (de badges binnen Foursquare) op gedrag kan bepalen kan jij mijn Posterous artikeltje lezen.

Volgens mij zijn de vragen die wij onderzoeken erg interessant voor de lezers van M!. Mijn wens is dan ook dat deze discussie niet alleen bij ons in het klaslokaal en op de FB-group wordt gevoerd. Ik nodig jullie allemaal uit om onder #persuasivemedia11 mee te discussiëren via Twitter en natuurlijk als commentaar op dit artikel. Dan beloof ik in de loop van volgende week een update geven over onze bevindingen.

7 Reacties

    Yasser Dehnavi

    Hoi Arjan,

    goed initiatief en zeer nuttig verwacht ik. Ik begrijp dat jullie influence van social gaan afzetten tegen de beïnvloeding.

    Zou je iets meer kunnen vertellen over de onderzoeksmethode en onderzoeksvragen?

    Greetz! Yasser

    PS Is #pm11 niet iets korter om te discussiëren? 🙂


    20 april 2011 om 09:37
    arjanharing

    Hallo Yasser,

    We gaan effectmetingen doen, maar die les is pas volgende week. 😉

    En ik vind #pm11 wel makkelijker, maar #persuasivemedia11 begrijp je ook. Dus ik houd het op de laatste.


    20 april 2011 om 14:49
    media

    Interessant onderwerp, leuk vak om te geven; succes Arjan!


    20 april 2011 om 17:59
    Evert Jan Koning

    Arjan, is in feite toch memetica? Of speelt in ieder geval een krachtige rol binnen het gebruik van media.

    Soms is het kiezen voor media een beperking als je gedrag wilt onderzoeken. Maar idd; super interessant en ik ben héél erg benieuwd!


    20 april 2011 om 21:44
    danielbroen

    Super! Ik zal deze topic in de gaten houden en mee discussiëren. Erg interessant.

    Ik ben zelf bezig met een onderzoek naar het gebruik van social media voor een IT bedrijf.


    21 april 2011 om 05:48
    Evert Jan Koning

    @arjanharing media kunnen niet verleiden… daarom vind ik het wel moedig om memetica (zie het als een werktitel!) proberen te begrijpen; want juist verborgen sociale issues, gevoelens, angsten en hoop zijn indicatief voor trends en aandacht. Media zijn slechts drager.

    Wat ik erg grappig vind zijn deze twee reacties.. 1) ‘and that ‘learning’ has to be passed on where needed one way or another – if not by inheritance then by culture. As someone else once said, memes as a human evolutionary ; ‘invention’ is one of the silliest concepts that our present dominant culture ever had the misfortune to take seriously.

    2) ‘The meme concept is vitalistic. The meme concept implies that information is separate from the organism, in the same way, some think the mind is divorced from the brain (and rest of the body). Biological structures contain information, but are not sehips to their use are also important). The phenotype is then the particular behavior, institutions, processes, etc. that are expressed socially.

    Memetica, of het concept van draagbaar ideeoverdracht met grote potentie (ja, ook ik doe mee met gokken) wordt op alle manieren geprobeerd te ‘framen’, terwijl een ontspannen en open benadering veel waarde zou kunnen hebben voor leiders.


    21 april 2011 om 22:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!