5 tips om je privacy op Facebook te vergroten
Recent werd bekend dat 7 op de 10 Amerikanen zich zorgen maakt of hun privacy wel gewaarborgd is als ze gebruik maken van Facebook. Alhoewel Mark Zuckerberg de zorgen zelf overdreven vindt, zijn er genoeg anderen die daar anders over denken. Zo zijn onlangs de gebruikers van Facebook genomineerd voor de Big Brother Awards voor de grofste privacyschenders van het afgelopen jaar. Wat veel mensen niet beseffen is dat ze in grote mate zelf invloed hebben op welke gegevens er gedeeld worden als je gebruikt maakt van Facebook. De volgende vijf tips helpen je om meer controle op je privacy op Facebook te krijgen.
#1 Bepaal wat je deelt
Account > Privacy instellingen > Delen op Facebook > Instellingen aanpassen
Allereerst dien je te bepalen welke persoonlijke gegevens je allemaal wilt delen. Standaard staat dit ingesteld op ‘Aanbevolen’. Dit betekent onder andere dat je status, foto’s, berichten en biografie wordt gedeeld met iedereen. Wil je dit niet? Dan raad ik je aan om deze instellingen aan te passen. Je kan bij ieder punt aangeven wat je met wie wilt delen.
#2 Bepaal wat je wilt delen door je vrienden
Account > Privacy instellingen > Toepassingen en websites > Gegevens die toegankelijk zijn via je vrienden
Wat velen Facebook gebruikers zich niet realiseren is dat je ook via je vrienden veel informatie kan delen. Daarbij maakt het niet uit hoe scherp jouw instellingen zijn ingesteld, als je vrienden dat niet hebben ingesteld kunnen jouw gegevens via hen gedeeld worden met derden via applicaties, websites en games. Dit kan je voorkomen door aan te geven welke informatie je wilt delen met je vrienden. Standaard wordt bijna alles via vrienden gedeeld. Ik raad je sterk aan om na te gaan wat je wilt delen via je vrienden en dit waar nodig aan te passen.
#3 Verwijder overbodige applicaties
Account > Privacy instellingen > Toepassingen en websites > Toepassingen die je gebruikt
Zoals je bij tip 2 hebt kunnen lezen kan er veel informatie van jou en je vrienden gedeeld worden via toepassingen (applicaties) die je ooit heb geïnstalleerd. Zie bijvoorbeeld eens waar je de applicatie van Coca Cola toestemming voor geeft als je op de knop ‘Toestaan’ drukt. Zo hebben zij na installatie altijd toegang tot je gegevens, toegang tot berichten in het nieuwsoverzicht en mogen ze evenementen aanmaken en reageren op evenementen namens de gebruikers. Veel gebruikers drukken achteloos op de blauwe knop zonder stil te staan waar ze allemaal toestemming voor geven. Zolang je applicaties niet verwijdert of de toestemmingen handmatig aanpast blijft deze gelden en hebben de applicaties dus toegang tot persoonlijke data en wellicht die van je vrienden. Ga dus na welke applicaties je gebruikt en verwijder alle toepassingen die je niet meer gebruikt of die je niet herkent. Je zult versteld staan hoeveel applicaties je gaandeweg als gebruiker installeert. Tijd voor een grote schoonmaak en bedenk je in de toekomst welke applicaties je toegang wilt geven tot jouw gegevens.
#4 Ga voor het veiligere https
Account > Accountinstellingen > Accountbeveiliging > Veilig browsen
Sinds januari 2011 is het mogelijk om gebruik te maken van Facebook via HTTPS (veilig browsen). Vooral als je vaak inlogt via openbare netwerken zoals vele gratis Wifi punten, universiteiten of andere publieke computers. Vandaag de dag maken al 9,6 miljoen gebruikers gebruik van deze functie en dat aantal is snel stijgende. Het nadeel van deze functie is dat sommige applicaties en iframes niet correct werken (dat is een fout van de developer). Tevens kun je bij ‘Accountbeveiliging’ aangeven of je iedere keer als er met een nieuwe telefoon of computer wordt ingelogd een sms of email wilt ontvangen.
#5 Bepaal of je in advertenties wilt verschijnen
Account > Account instellingen > Facebook Ads > Advertenties van derden / Advertenties en vrienden
Facebook geeft geen persoonlijke gegevens (waaronder naam, profielfoto of andere foto’s) door aan adverteerders. Op dit moment geven ze adverteerders ook geen toestemming om namen of foto’s in advertenties te gebruiken. Waarschijnlijk hebben ze wel plannen om dit in de toekomst te doen, want je kan nu al aangeven of je hier toestemming voor geeft. Standaard staat het ingesteld op ‘alleen vrienden’, maar je kunt er ook voor kiezen om dit voor niemand weer te geven. Let op: de gesponsorde verslagen advertentievariant (sponsored stories) valt hier buiten. Vreemd genoeg kan je niet uitschakelen dat je naam of foto hierin wordt gebruikt, iets waar al eerder discussie op Marketingfacts over is geweest.
Gebruikers zelf verantwoordelijk?
Hoewel Facebook zelf naar mijn mening te vrij is in het standaard openstellen van de gegevens van gebruikers, is het belangrijk om te beseffen dat uiteindelijk de gebruikers zelf verantwoordelijk zijn voor hun gedrag en wat ze delen binnen het sociale netwerk. Hopelijk helpen bovenstaande tips je om de controle over je privacy te vergroten. Ik ben benieuwd hoe jullie tegen deze kwestie tussen Facebook en privacy aankijken. Laat het niet na om te reageren.
Aanstaande zaterdag gaat KRO Reporter dieper in op Facebook en privacy. KRO Reporter, Zaterdag 23 april, 22.35 uur, Nederland 2.
Handige tips! Dacht dat ik veel wel wist, maar behalve tip 1 heb ik ze toch nog even aangepast 🙂
Onlangs werd ik onaangenaam verrast door een stortvloed aan mailtjes van een een of andere groep waarbij iemand zonder mijn toestemming mij had toegevoegd Hoe dat mogelijk is?? Ik heb direct mijn instellingen aangepast.
Bovenstaande zijn hele goede tips om je eigen privacy op Facebook te onderhouden. In deze tijd is het ook nodig want je privacy ligt al heel makkelijk op straat.
Op dit moment ben ik bezig met mijn afstudeeronderzoek, wat gaat over privacy op Facebook. Graag wil ik jullie vragen of ik jullie mag interviewen via chat. Het chat-interview zal 30-60 min. duren.
Wil je helpen met mijn onderzoek? Mail me dan op: dambek03@gmail.com.
Alvast bedankt!
Gr.
Damian Beekwater
Kan niks vinden,hoe ik zorg ,dat mijn videos worden gedeeld!
Ik wil niet dat mijn videos en fotos worden gedeeld
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!