Media Markt lanceert online ‘Geef uw mening’ platform

27 april 2011, 04:08

Een duidelijke online strategie van MediaMarkt wás er zo ongeveer niet, de afgelopen jaren. Althans, de strategie was om mensen naar fysieke winkels te krijgen met aanbiedingen die in DM en via de site werden aangeslingerd, in de hoop op nog wat meer impulsaankopen (goedkoop is MediaMarkt nooit geweest). Alles draaide om De Winkel, en tegen online initiatieven werd geprotesteerd door de fysieke winkels. Er wordt in Nederland en Duitsland geëxperimenteerd, mondjesmaat en zonder veel visie (sjonge, die verzendkosten van 4,95 voor een usb-stick). Om online tóch alvast een duw te geven heeft de MediaMarkt een omgeving opgezet waar kopers van Media Markt-producten hun ervaringen kunnen delen: Het GeefUWmening platform. Daarbij maken kopers kans op het terugverdienen van de aankoopprijs in Media Markt-cadeaukaarten.

Uit het persbericht:

“Wanneer de consument even online zoekt op producten waar twijfel tussen bestaat, dan is de nodige informatie meestal wel te vinden. Het probleem is echter de betrouwbaarheid. Komt het van de fabrikant, een online winkel of een vergelijkingssite? Dan is het niet duidelijk of de gegevens wel kloppen en of de voordelen zoals getoond wel echte voordelen zijn. Media Markt biedt de mogelijkheid om ervaringen delen met andere gebruikers, zodat gebruikers onderling voortaan direct online kunnen zien hoe een apparaat presteert. Daarmee is Media Markt de eerste retailer met een online platform waar gebruikers zelf hun mening kunnen geven, in de vorm van objectieve ervaringen van consumenten die het product ook echt in huis hebben. Er komen dus geen commerciële reviews van fabrikanten op te staan. Media Markt werkt bij ‘Geef UW mening’ samen met het erkende onderzoeksbureau Q&A Research & Consultancy, zodat de betrouwbaarheid gewaarborgd wordt.”

De “eerste retailer” met een online platform waar gebruikers zelf hun mening kunnen geven…. Pardon? De meeste retailers (bol.com, Amazon, Wehkamp.nl) hebben reviews als sinds 2007 verwerkt in hun online productomgevingen. Dat is misschien wel een logischer keuze, zelfs….

Om de klanten te stimuleren product reviews te schrijven, is Media Markt een grote actie begonnen. Iedereen die zijn mening geeft over een bij Media Markt aangeschaft product, maakt kans om het volledige aankoopbedrag terug te winnen, in de vorm van Media Markt cadeaukaarten. Daarbij maakt het niet uit of de aankoop is gedaan in de winkel of in de webshop. De consument kan maximaal het aankoopbedrag van één product winnen.

Strategie en timing

Ik ben heel benieuwd wat jullie van dit platform vinden. Mijn idee is dat ze veel te laat zijn, en dat het héél apart is om reviews exclusief te gaan claimen. Waarom wil MediaMarkt alleen reviews van bij de MediaMarkt gekochte producten met een lastige kassabon-inschrijfmodule en registratie er ook nog bij? Wat voor reviews ga je krijgen als mensen alleen maar meedoen om hun aankoopbedrag terug te winnen? Neem je de mening van de consument dan juist wel, of juist NIET serieus. Wie is er geïnteresseerd in de MediaAwards? Is dit een goede stap in de richting van een goede online strategie?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Bram Fasseur

    “Stap 1 Om een review te kunnen schrijven, dient u zich eerst te registeren. Klik hiervoor op ‘Registreer nu’.

    Stap 2 Na de registratie ontvangt u uiterlijk binnen 2 weken een uitnodigingsmail om een product review te schrijven.”

    Diegene die hier genoeg geduld voor heeft verdient inderdaad een prijs! 😉


    27 april 2011 om 04:44
    Hendrik van Zwol

    Bij het zien van het logo in dit artikel had ik in eerste instantie verwacht dat Mediamarkt een speciale actie site had ontwikkeld waarbij je op een interactieve en sociale manier meningen met elkaar kunt delen. Ik kan de MediaMarkt alvast vertellen dat dit geen succes gaat worden. Zoals Bram (reactie hierboven) al zegt, je moet eerst registreren en vervolgens 14 dagen wachten voordat je een mening kan geven. Kortom je neemt de mening van de consument niet serieus.


    27 april 2011 om 11:06
    pietervanderkrol

    Ik denk dat de strategie van MediaMarkt tweeledig is:

    1. Op een sluwe manier klantdata verzamelen (tb.v. e-mailmarketing)

    2. Het verzamelen van positieve reviews om zo hun webshop nieuw leven in te blazen (80% van de reviews zijn positief wanneer er een actie aan wordt gehangen)


    27 april 2011 om 11:37
    Pieter Vlamings

    MediaMarkt heeft vast met hele handige techneuten gesproken. Die de reviews automagisch aan een artikel in de webshop kunnen koppelen en de NAW gegevens netjes opslaan voor marketing doeleinden. Op papier netjes de scope van je project gehaald.

    De praktijk is echter dat inschrijven vervelend en hoogdrempelig is, de usability zuigt en het incentive verkeerd.

    Je ziet dit vaker fout gaan, techneuten die iets maken dat technisch wel werkt maar verder iedere latente vorm van conversie vakkundig de nek om draait.

    Usability of de behoeften van een klant hebben hier niet voorop gestaan. Waarom zelf dit wiel weer uitvinden? Er zijn genoeg gevestigde vergelijkings websites waar reviews te vinden zijn van allerlei producten. Koop deze kennis white label in en ga aan de slag. Laat je adviseren met de ervaring die al bestaat bij je nieuwe partner.Koppel het aan een overzichtelijke (geen computertaal aub) lijst met producten en maak het registreren laagdremeplig en het surfen een genot voor het oog.


    27 april 2011 om 13:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!