Enquete: De kracht van 140 tekens
Met een paar negatieve Tweets bezorgde cabaretier Youp van ’t Hek T-mobile vorig jaar flinke imagoschade. De telefoonaanbieder ging diep door het stof en beloofde haar dienstverlening drastisch te verbeteren. De klaagtweets hadden succes omdat Youp een bekende Nederlander is en veel volgers heeft. Maar wat is de invloed van negatieve publiciteit door gewone Twitteraars? Moeten bedrijven zich ook zorgen maken wanneer Henk en Ingrid zich negatief uitlaten over een merk of product? Studente Sanne Stricker doet onderzoek naar de impact van Twitter op consumentengedrag. Het onderzoek vormt haar afstudeerscriptie van de master Business Studies aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Hieronder meer informatie, ga hier direct naar de enquête (20 vragen, 5 minuten).
Wetenschappelijk onderzoek naar social media marketing staat nog in de kinderschoenen. Aangezien het aantal actieve gebruikers van sociale media nog elke dag groeit, is het meten van de effecten van elektronische mond-tot-mond reclame belangrijk. Door respondenten bloot te stellen aan Tweets met verschillende eigenschappen hoopt Sanne te achterhalen welke variabelen invloed hebben op koopintentie en merkattitude. Sanne is nog heel hard op zoek naar respondenten. De enquête telt 20 vragen en duurt ongeveer 5 minuten. Klik hier om mee te doen.
De enquete is gesloten! Op dit moment ben ik bezig met het analyseren van de resultaten. Naar verwachting zullen de resultaten eind mei bekend gemaakt worden. Via deze site, maar ook op sannestricker.com