Nieuw in Google Adwords: ‘Instant Previews for Ads’
In 2010 kwam Google met een nieuwe optie binnen Google Search, namelijk Instant Previews (zie ook dit artikel). Sindsdien konden gebruikers gebruikmaken van het icoontje in de vorm van een vergrootglas. Wanneer er op dit icoontje wordt geklikt krijgt de gebruiker een voorbeeld te zien van de landingspagina en wordt relevante informatie op de site in de afbeelding gemarkeerd.
Voordeel voor de gebruiker van Instant Previews is dat je meteen kunt zien wat voor site het is. Zo kan de gebruiker bijvoorbeeld aan de lay-out al zien of dit de site is die hij of zij zocht. Ook kan de gebruiker direct zien of de site overeenkomt met zijn of haar wensen op het gebied van opbouw en vormgeving (bevat de site lappen tekst, lijsten, geografische kaarten, plaatjes of juist grafieken? En is de site zakelijk of juist informeel?). Tevens kan de gebruiker direct zien wat de relevante informatie is op de betreffende site en waar deze te vinden is.
Nieuw is dat deze functie nu ook geldt voor de betaalde advertenties in het Google Search Netwerk. Voordeel voor de adverteerder is hierbij dat de clicks door deze tool relevanter zijn, omdat de landingspagina beter zal aansluiten bij de verwachting van de gebruiker. Dit betekend dus minder kosten aan onnodige clicks en wellicht een hogere conversieratio. De getoonde Instant Previews zijn voor de adverteerder gratis.
Naast het feit dat Google de gebruiksvriendelijkheid verbeterd door deze functie aan haar gebruikers aan te bieden heeft de ‘Instant Previews for Ads’ optie nog een groot voordeel voor Google. Door deze Instant Previews zullen de advertenties namelijk meer op de organische resultaten lijken. Hierdoor klikken gebruikers eerder op een advertentie, en zal dit meer betaalde clicks opleveren voor Google.
Omdat gebruikers de landingspagina al kunnen zien voordat ze op de advertentie klikken is het voor adverteerders zaak om extra aandacht te besteden aan de aansluiting van de landingspagina met de advertentietekst. Als bijvoorbeeld in de advertentietekst de gebruiker wordt aangespoord om een product te kopen zal op de landingspagina dit product ook in één oogopslag te zien moeten zijn. Een ander voorbeeld is dat wanneer de advertentietekst zakelijk is geschreven, de landingspagina er ook zakelijk uit moet zien om aan het verwachtingspatroon van de gebruiker tegemoet te komen. Door de nieuwe tool wordt de vormgeving en opbouw van de landingspagina dus van groter belang.
Deze blog is geschreven door Tom Freriks van Onetomarket. Het originele blog vindt u terug op de site van Onetomarket.
Dit is toch al redelijk oud nieuws inmiddels?
@ joris: We hadden het hier op Marketingfacts nog niet gehad, volgens mij…
@Joris – Deze functie binnen Google is 25 april 2011 in werking getreden.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!