Het nieuwe wachten

11 mei 2011, 07:48

Gisteren werd op Schiphol het Airport Park geopend, een stadspark binnen de luchthaven. Een plek achter de paspoortcontrole waar je als passagier tot rust moet komen. Dit vertaalde zich onder andere in duurzame technologieën, natuurlijke verlichting, geuren & geluiden en de mogelijkheid om buiten te zitten. Ook kan je je iPad opladen, maar dan moet je er wel eerst voor fietsen. Schiphol lichtte daarnaast een tipje van de sluier op over de plannen met mobile en social.

Qua experience is het wel het een en ander uit de kast getrokken. Naast de groene inrichting en echte bomen wordt er via lichttunnels natuurlijk licht van buiten opgevangen dat naar binnen wordt geleid. Zo is het onder 1 van de lichttunnels zelfs mogelijk om echt te zonnen. Daarnaast is er diverse audio die zich per locatie en dagdeel aanpast. Zo hoor je water vallen wanneer je bij de waterval poster staat, en wisselt het volume dat de vogels maken gedurende de dag. Andere mixed reality elementen zijn het verspreiden van grasgeur rondom het kunstgrasveld, en diverse projecties van vlinders die reageren op gedrag van de omgeving. Wanneer je in de buurt gaat zitten komen ze, als je stil blijft zitten, langzaam op je af. Wanneer je veel beweging maakt zul je ze afschrikken.

Social

Schiphol is sinds begin 2011 actief op Twitter. Momenteel heeft de account meer dan 1300 volgers. Het wordt echter nog niet grootschalig ingezet. Voorlopig wordt er nog vooral geëxperimenteerd, gekeken wat er zoal wat gezegd en wat Schiphol daarmee kan. De voorname functies waarop wordt gemikt zijn enerzijds webcare, zowel het proactief als reactief beantwoorden van online word of mouth, en daarnaast een stukje customer service, het helpen van mensen met vragen over schiphol. Ook wordt er nieuws over Schiphol gepubliceerd. Na een nabije professionalisering van de inzet van sociale media zal Twitter ook campagne matig worden ingezet.

Mobile

Daarnaast is Schiphol druk met mobile development. Begin dit jaar werd een applicatie gelanceerd voor iPhone en Android. De app geeft gerichte reisinformatie, zo is vluchtinformatie via ‘pushnotificatie’ beschikbaar, denk aan updates van tijd-, gate- en statuswijzigingen. Ook wordt er gewerkt aan het reserveren van een parkeerplaats, en aan meer informatie m.b.t. faciliteiten op Schiphol.

Foto’s door @anneliesje. Meer info over het park hierrr.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Vincent Voorduin

    Ja mooi ontwerp, ik hoop dat ik er veel kom want dan ga ik vaak op vakantie 🙂

    Grtz


    11 mei 2011 om 13:54
    Johnk499

    if making snowfall leaps Hermes purses And totes operating 3ounce throwaway duplicate Hermes cups of coffee or even a conforms icle, pour the juices a mixture on the road to these kind of people until it is they have been perfect possessions wall plug ecommerce better than nearly full. kkfdegeegkaf


    16 november 2017 om 13:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!