Interview Rosalind Gardner (Keynote Affiliatedag 2011) deel 1

16 mei 2011, 05:59

Tijdens de affiliatedag 2011 op dinsdag 31 mei in Utrecht staat affiliate marketing Koningin Rosalind Gardner op het programma voor een keynote. Gardner, auteur van “The Super Affiliate Handbook” geeft Marketingfacts en alle mediapartners alvast een kijkje op haar kunnen met onderstaand interview, waarvan de vragen zijn bedacht door Robert Schippers, Leon Gerrits, Marjolein van der Kolk, Arjen Hettinga, Rick de Vlieger en Jochem Vroom. Dit is het eerste deel van het interview, deze week volgt deel 2.

Robert Schippers (affiliate expert, Traffic4u)

In 2011 heeft Google Google Product Search gelanceerd in Nederland. Wij denken dat de volgende stap voor Google de introductie van het Google Affiliate Network zal zijn. Denk je dat Google een bedreiging vormt voor bestaande affiliate netwerken, of niet? En waarom?

Rosalind Gardner: “Ik denk dat het prachtig zou zijn als er een Google Affiliate Network wordt opgericht in Nederland. Nederlandse affiliates hebben daardoor meer merchant- en productopties dan ooit tevoren. Dat niet alleen, méér Nederlandse retailers zullen hierdoor gestimuleerd worden om online te gaan en hun spullen aanbieden aan de bestaande affiliate netwerken.”

Wat is jouw visie op de nieuwe wetgeving van Illinois, wat inhoudt dat affiliatemarketing in deze staat niet langer een optie is?

“Illinois en andere Staten in de VS die deze richting kiezen maken een GROTE fout. De economiein de VS hapert, dus het laatste wat je dan moet doen is het affiliates en ondernemers moeilijk maken om vanaf huis te werken en belasting te betalen aan individuele staten. Volgens mij bescheiden mening is het altijd beter om een lokale markt van kopers en ondernemers te creeren dan de schatkisten van staten te vullen met belastinggeld.

Leon Gerrits (affiliate expert, T-Mobile)

Welke impact verwacht je van retargeting voor affiliates?

Gardner: “Retargeting is een logische keuze voor merchants, omdat het percentage van bezoekers dat converteert bij het eerste bezoek zo klein is. Maar, vanuit het perspectief van een affiliatemarketeer, zou ik iets minder enthousiast zijn om die merchants te promoten die actief bezig zijn met het retargeten van mijn prospects, helemaal als ze daar al direct mee beginnen op het moment dat een prospect een site verlaat. Of ik moet zeker weten dat ik een eerlijke commissie krijg als een sale wordt gegenereerd. Merchants die bezig zijn met retargeting moeten zich van dit feit bewust zijn in de contracten die ze hebben met hun affiliates: uiteindelijk moeten de affiliates beslissen of ze het hiermee eens zijn of niet en of dit bij hun plannen past.

Rick de Vlieger (manager operations, Daisycon)

Zou een affiliate network hun key affiliates moeten voorzien van voortdurende support of is een betrouwbaar systeem in jouw ogen voldoend?

Gardner: “Alles wat een netwerk kan doen om hun affiliates te inspireren om harder te werken voor de merchants en op die manier de eigen commissies te verhogen lijkt me een waardevolle onderneming. Vanuit mijn persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat merchants waar ik het meest promotie voor heb gedaan en waar ik het meest aan verdiend heb die merchants zijn waar ik persoonlijke contacten mee heb gelegd, waar ik veel mee heb gemaild en mee heb gebeld en die ik veel gezien heb op fysieke bijeenkomsten.

“Dat gezegd hebbende, ik geloof er ook in dat merchants en networks moeten doen wat ze kunnen om die affiliates te enthousiasmeren die laten zien dat ze goed sales kunnen genereren maar die nog een extra duwtje in de rug kunnen gebruiken om nog hogere aantallen te scoren. Dat kan al, door middel van een klein beetje extra coaching. Een regelmatige podcast of inhoudelijke nieuwsbrieven met affiliate tips kunnen ook helpen om je programma hoog op de agenda te houden van affiliates.”

Welke van de affiliate tools die jij kent zijn volgens jou essentieel om succesvol te kunnen zijn met affiliate marketing?

“Als contentpublisher is mijn meest waarvolle tool een autoresponder service, ik gebruik Aweber. Het is niet voldoende om te verwachten dat bezoekers je site wel zullen onthouden en terugkomen na 1 bezoek. Ervoor zorgen dat ze zich inschrijven voor nieuws op je site is absoluut essentieel om ze te laten terugkeren. Ik combineer het met blog broadcast technologie: elk van mijn blogberichten gaat direct naar de e-mail inbox van mensen die zich bij mij hebben ingeschreven. In die e-mail zit dan altijd de uitnodiging om terug te keren naar de site voor waardevolle informatie of voor kortingen.”

Interessant? Schrijf je dan hier in voor de Affiliatedag, die plaatsvindt op dinsdag 31 mei 2011 in De Fabrique in Utrecht.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Paul Hottinga

    Mooie aftrap, worden hier na 31 mei ook een vervolg aangegeven in de vorm van keynotes die online geplaatst worden op M?


    17 mei 2011 om 14:11
    marjoleinvdkolk

    Het is wel de bedoeling om een aantal interessante sessies hier samen te vatten op Marketingfacts, dus stay tuned.


    19 mei 2011 om 10:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!