Gebruikersverhalen Appie op YouTube

18 mei 2011, 04:00

Albert Heijn opende deze week met commercials waarin de populaire supermarkt manager de smartphone applicatie Appie onder de aandacht brengt. Waar de applicatie tot nu toe door voornamelijk early adopters werd gebruik, wil Albert Heijn nu heel Nederland kennis te laten maken met de persoonlijke boodschappenhulp. Niet alleen op TV wordt er aandacht geschonken aan de applicatie, programmamaker Frans Bromet heeft voor Appie verhalen van huidige gebruikers vastgelegd.

Appie

In de afgelopen anderhalf jaar is Appie inmiddels meer dan 700.000 keer gedownload voor iPhone en Android. Ook is er enige tijd geleden een web versie gelanceerd, steeds meer ah.nl bezoekers ook gebruik van Appie. Deze is onlangs ook beschikbaar gemaakt voor iPad gebruikers. Voor wie de applicatie niet kent, Appie is in mijn ogen een best innovatieve applicatie waarmee je onder andere snel je boodschappenlijstje samenstelt met behulp van functies als autosuggest en de barcodescanner. Je kunt je eerdere aankopen inzien en de bonus aanbiedingen zijn te bekijken. Appie sorteert de boodschappen op je lijstje op looproute van je lokale Albert Heijn. Daarnaast zitten er nog meer extra’s in zoals zoeken door Allerhande recepten en een winkelvinder voor adressen en openingstijden.

YouTube gebruikerservaringen & adverteren

Sinds de start zijn de gebruikers betrokken geweest bij ontwikkeling van nieuwe functies en verbeteringen van de service. Zo zijn ze op het idee gekomen om gebruikers van het eerste uur ook bij de campagne te betrekken waarin we Nederland bekend maken met Appie. Via de website is een oproep gedaan en daarop hebben gebruikers zich met veel enthousiasme gemeld. In de verhalen vertellen de gebruikers waarom en hoe ze Appie gebruiken in hun dagelijks leven. De Appie gebruikersverhalen zijn te zien op het speciale YouTube kanaal. In de komende drie weken worden de tien beste ideeën van gebruikers die binnenkomen via de website beloond met 1 minuut gratis winkelen.

Nieuwe bezoekers van ah.nl/appie worden met korte trailers gewezen op de verhalen van andere gebruikers. De trailers worden ook ingezet op andere sites om traffic naar de appie site te generen en ook advertising in YouTube speelt daarbij een rol. Verder zijn er context-relevante banners (zoals bijvoorbeeld een banner op smulweb.nl) ontwikkeld om traffic te generen. Met de campagne richt Albert Heijn zich op het stimuleren van daadwerkelijk gebruik van Appie, niet sec op downloads of tijdelijke traffic.

Een greep uit de trailers:

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!