Beursgang LinkedIn de ultieme bubbel-test?

18 mei 2011, 05:22

Volgens de verwachtingen gaat LinkedIn vanmiddag nabeurs (dat is voor ons al laat in de avond) eindelijk verhandeld worden op de New York Stock Exchange. De succesvolle zakelijke netwerksite gaat 9.016.000 aandelen, ongeveer 10% van het totale bedrijf aanbieden en verwacht hier $ 405.720.000,00 mee binnen te halen. Wow!

Binnen drie weken 1,8 miljard meer waard.

Daarmee wordt de totale waarde van LinkedIn gewaardeerd op 4,3 miljard dollar. Best veel geld. Zeker als je je realiseert dat ze begin mei nog 2,5 miljard waard waren.

Kijken wat je waard bent.

In principe is 10% van het totale bedrijf heel weinig. De grote baas van LinkedIn, Reid Hoffman, zal een klein deel van zijn aandelen verkopen. Dit zal hem slechts 5,2 miljoen dollar opleveren, een leuk zakcentje. Maar wat interessanter is is dat hij op deze manier kan zien wat hij echt waard is. Als de gevraagde prijs van $45 inderdaad betaald wordt en dat verwacht ik wel, dan is zijn totale aandelenvermogen in een keer zo’n 853 miljoen dollar waard. Als je daar geen hypotheek op krijgt…

Mooie test.

Als de aandelen van linkedIn binnen een week na lancering stijgen van $45 naar $90 dan durf ik te stellen dat we te maken hebben met een bubbel. LinkedIn heeft hard gewerkt de laatste maanden aan de functionaliteiten en hun PR-campagnes. Laten we hopen dat dit een hoge waardering rechtvaardigt.

Laten we overigens niet vergeten dat LinkedIn, met een installed base van ruim 100 miljoen leden, niet in een keer door een concurrent weggevaagd zal zijn. Het netwerk zal hoe dan ook zijn waarde behouden. Ze hebben tenslotte afgelopen jaar ook al voor het eerst winst gemaakt.

Bronnen:

Originele aanvraag van Linkedin bij NYSE

New York Times

Aanvulling 11:20:

Ik ben even gaan rekenen. 4,3 miljard verdeeld over 100 miljoen leden geeft $43 dollar per lid. Oftewel een aandeel per lid. Dat houdt dus in dat elk lid in de komende periode (laten we drie jaar zeggen) toch minimaal dat bedrag moet opbrengen. Hetzij uit betaalde abonnementen, hetzij uit advertentiekliks. Dat is volgens mij niet eens zo ondenkbaar.

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing mbv AI.. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

3 Reacties

    chi666

    Niet eens met je graadmeter Jan Willem. De koers verdubbelen in een week, dat is ‘vorige bubble hype. Binnen 6 maanden onder de introductiekoers staan, dat is een goede graadmeter voor de hype!

    Overigens wat je zegt over die 43 dollar per lid… dat is dan wel opbrengsten in winst, niet in omzet hè. Linkedin heeft een behoorlijke vaste kosten component natuurlijk in personeel die voorlopig niet zal afnemen.

    Die 100 miljoen leden kunnen wel nog rap groeien denk ik. 200 miljoen in 2012 lijkt me niet onrealistisch als ik eerlijk ben. Ik ben alleen benieuwd hoeveel geld Linkedin in kas heeft om het omslagpunt te bereiken. Immers, als ze te snel bepaalde tools erin gaan gooien, die zeer gebruikersonvriendelijk zijn, kan het ook snel over zijn.


    18 mei 2011 om 10:47
    Jan Willem Alphenaar

    @bvdhaterd je toevoeging van zes maanden is een goede. Maar zolang ze slechts een klein percentage van het totaal verkopen blijft dat lastig Die verdubbeling zal in ieder geval aangeven dat er mogelijk een overdreven emotie met overwaardering is. Ik ben echter geen beurs-guru.

    Die 43 dollar moet inderdaad netto-opbrengst zijn.

    En wat betreft de extra tools, ik denk dat dat wel gaat lukken. Kijk maar hoe de groepen er tegenwoordig uit zien en naar bijvoorbeeld LinkedIn Today.

    Ik zal eens in het lab snuffelen of er nog meer aan zit te komen.


    18 mei 2011 om 12:11
    Jan Willem Alphenaar

    ok, 24 keer de jaaromzet zijn ze nu waard.


    20 mei 2011 om 08:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!