Heeft de social media expert zijn beste tijd gehad?

24 mei 2011, 06:30

Heeft de social media expert zijn beste tijd gehad? En is er straks nog wel werk voor social media consultants? Die vragen kun je gerust stellen aan David Meerman Scott, auteur van The New Rules of Marketing & PR en veelgevraagd marketingspreker. Hij was vorige week weer eens in Nederland en luisterde de Social Media Club Amsterdam op met een bezoek. In een video-interview geeft hij antwoord op beide vragen. “De hele wereld is bezig om nieuwe technologie onder de knie te krijgen; goed nieuws”, aldus Meerman Scott. “Er is altijd ruimte voor mensen die ergens expert in zijn. Maar de baan van de expert verandert: hij is niet meer de expert in de uitvoer, maar in het faciliteren [van social media].”

Interview David Meerman Scott

SMCadam – David Meerman Scott from Awesome on Vimeo.

Eindredacteur

Eigenlijk is social media veel te belangrijk voor social media experts, vindt Scott. “[De verantwoordelijkheid voor] social media moet over het hele bedrijf verspreid worden. Wat ik echter zie bij veel bedrijven is dat social media is ondergebracht bij een of meerdere werknemers. O, die lui daar, dát zijn onze social mediamensen. Het is in hun voordeel als social media zich niet verspreid naar anderen. Want: zij willen hun baan veilig stellen. Maar het is juist goed als anderen ermee aan de slag gaan. Stel je voor: jij bent de blogger van een bedrijf. Over een jaar ben je misschien wel de eindredacteur van honderd blogs die anderen voor je werkgever schrijven. Dat is de richting die we opgaan als social media experts.”

Presentatie David Meerman Scott #smcadam

SMCadam – David Meerman Scott from Awesome on Vimeo.

Real time

Meerman Scott staat eigenlijk niet achter de term social media. Wat hem betreft dopen we social media om in real time communications. Hij is zelf al begonnen door zijn nieuwste boek – een aanrader trouwens, mét Nederlandse cases – te dopen tot Real Time Marketing & PR. “Het is een term die ons [marketeers] afremt. Veel mensen hebben een nare bijsmaak bij het woord social media. Voor hen staat het voor frivoliteit, ze zien het als speelgoed voor kinderen: kan mij het schelen wat anderen voor lunch hebben gegeten? Maar als ik dan vraag: wil je met je klanten in contact komen op het moment dat het heb uitkomt? Ja, natuurlijk willen we dat!” Zoals in het voorbeeld met @nordstromdave, zie de slideshare van Jan-Willem Alphenaar voor een visualisatie van de case.

Baas over vandaag

Social media zijn slechts hulpmiddelen, real time is een mindset, houdt Meerman Scott ons voor. Bovendien is social media veel te belangrijk voor de afdeling social media alleen. Kortom, om de vraag te beantwoorden: natuurlijk heeft de social media expert nog wel een toekomst, maar dan als facilitator van real time communicatie binnen het bedrijf. Ieder bedrijf heeft daartoe een real time officer nodig, zei Meerman Scott tijdens de presentatie (zie tweede video hierboven). Als aanjager, hoofdredacteur, strategisch communicator. De interne social media guru is niet meer alleen verantwoordelijk voor het geinige twitteraccountje, maar voor een waardevol onderdeel van de bedrijfsstrategie. Meerman Scott: “De rest is verantwoordelijk voor de de dag van morgen; jij bent de baas over vandaag.”

Lees op de blog van David Meerman Scott (@dmscott) hoe hij die kus kreeg van Roos van Vugt.

Remco Janssen is de founder van Silicon Canals: een nieuwsplatform voor, door en over startups, scale-ups en technologie in Europa.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Wouter van Doorn

    Is de term social media expert inmiddels genoeg uitgemolken en hebben we een nieuwe buzz nodig met de titel real time communications expert? Dat gaat wel ten koste van de nog te gebruiken karakters in onze tweets. Veel te lang joh, daar is duidelijk niet over nagedacht door een social media expert, of twitter expert of… welke expert zou ik hier nodig voor hebben?


    24 mei 2011 om 07:08
    Bas Helderman

    Ach… Is het niet allemaal interactieve marketingcommunicatie?

    De rol die ik als sociale media-expert vervul, is voornamelijk het uitstippelen van de strategie binnen deze netwerken. Hoe, wat, waar, dat verzin ik vanuit mijn expertise en ervaring. Maar het daadwerkelijke gebruik van twitter, facebook, fora, noem maar op, ligt voor 100% bij mijn collega’s die duizend maal meer verstand hebben van onze diensten dan ik.

    Daar gaat het “vak” in mijn optiek dus ook steeds meer naartoe, gewoon een onderdeel van je dagelijkse interactieve marcom-werkzaamheden.


    24 mei 2011 om 07:30
    Peter Jan idee71

    Het gaat zo hard, zeker voor bedrijven wat de toekomst gaat brengen, dat ik met mijn bedrijf meer een sparringspartner ga worden dan de redacteur, meer de vormgever of aangever.

    Per bedrijf afzonderlijk alles bekijken en meer als een coach ideeën geven dan het account aanmaken. Dus weg met alle guru’s, welkom de mensen die een idee hebben en dat kunnen vertalen.

    Ik geloof zeker ook dat er veel meer mensen in een organisatie met de sociale media bezig moeten mogen zijn, laat het maar door de organisatie gaan die social media trein, elke afdeling een keer redacteur onder een eindredacteur.


    24 mei 2011 om 12:15
    stershop

    Experts blijf je altijd houden in een groot bedrijf. De kans dat iedereen het social netwerk op gaat is nihil. Hoe je ze noemt is minder belangrijk. Iedere schrijver van een boek bedenkt weer een nieuwe term om PR aandacht te krijgen. In mijn visie is het nog gewoon de online marketeer die de strategien bepaalt, en daar zit social media of Real Time Marketing gewoon bij.


    16 juni 2011 om 04:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!