Interview Rosalind Gardner deel 2
Tijdens de Affiliatedag 2011 op dinsdag 31 mei in Utrecht ZOU affiliate marketing Koningin Rosalind Gardner op het programma staan voor een keynote. Helaas. Om persoonlijke redenen heeft Gardner moeten afzeggen en dat is natuurlijk heel, heel zonde. Maar gelukkig hebben we het tweede deel van het interview nog, waarin Gardner, auteur van “The Super Affiliate Handbook” Marketingfacts en alle mediapartners een kijkje geeft op haar kunnen. De vragen zijn bedacht door Marjolein van der Kolk (M4N), Arjen Hettinga (SearchFactory) en Jochem Vroom (Imbull). Dit is het tweede deel van het interview, zie hier het eerste deel.
Marjolein van der Kolk (affiliate netwerk M4N)
Hoe denk je dat affiliates het beste social media kunnen inzetten? And hoe kan dit de brand value van de affiliates versterken?
Rosalind Gardner: “Twitter, Facebook en YouTube zijn alledrie waardevolle vormen van gratis advertising en marketing voor affiliates. Zelf zet ik altijd een korte samenvatting van mijn blogposts direct door op Twitter en Facebook. YouTube vind ik een mooie manier om traffic naar mijn site te krijgen: ik post de url als eerste onderdeel in de beschrijving van filmpjes.”
Een voorwaarde om goed te worden gevonden door zoekmachines is het hebben van toegevoegde waarde voor een website. Hoe denk je dat affiliate vergelijkingssites in niche-industrieën deze toegevoegde waarde kunnen creëren ten opzichte van merchants en grotere vergelijkingssites?
“Kleinere vergelijkingssites kunnen zichzelf onderscheiden door firstclass content te publiceren en hun bezoekers uit te nodigen reviews toe te voegen aan de site: dit zorgt voor unieke content. Zoals het staat in de richtlijnen van Google voor affiliates:
“One of the most important steps in improving your site’s ranking in Google search results is to ensure that it contains plenty of rich information that includes relevant keywords, used appropriately, that indicate the subject matter of your content.”
Denk je dat er een link bestaat tussen de lancering van het Google Affiliate Netwerk, de Panda update en de recente rankdrop voor affiliates?
“Er bestaat zeker een link tussen de Panda update en de afname van de rankings voor affiliates, maar ik denk niet dat de introductie van het nieuwe Google Affiliate Netwerk daar ook maar een kleine rol in speelt.”
Een veel gehoorde vraag bij affiliates is hoe ze reviews kunnen verzamelen op vergelijkingssites. Vaak worden de reviews gepost op de website van de adverteerder omdat ze commerciële informatie bevatten (acquisitie informatie). Heb je een specifieke tip voor affiliates hoe ze unieke productreviews kunnen verzamelen?
“Als de affiliate gebruik maakt van blogging technologie, dan kunnen ze heel simpel de reactiepanelen op hun blogs open laten en lezers vragen om een review te geven op een specifiek onderwerp of product. Een ander element dat Google hanteert voor het ranken van websites is de mogelijkheid voor het ranken van producten of artikelen op websites. Voor WordPress bloggers zijn er heel veel rating widgets en plugins beschikbaar.”
Beoordelingen op de websites van merchants zijn vaak geloofwaardig omdat merchants informative hebben over de consumenten die het product gekocht hebben. Hoe kun je ervoor zorgen dat de reviews op de websites van affiliates geloofwaardig zijn?
“Vanuit het perspectief van de consument gezien is het gemakkelijk te zeggen wanneer een review onecht is: ze zijn 100 procent positief en te goed of mooi om waar te zijn. Echte reviews geven bijna altijd aan hoe bepaalde producten zich verhouden tot andere, gelijkwaardige producten.
Jochem Vroom (Imbull.com / Affiliateblog.nl)
Welke verschillen signaleer je tussen de Europese en de Amerikaanse affiliate markt?
Gardner: “De Europese affiliate marketing industrie is duidelijk in een prillere fase dan die in de VS. Daarom kan ik alleen maar hopen dat Europese afffilate marketeers leren van hun voorgangers om op die manier de ergste fouten die gemaakt zijn te voorkomen. Denk daarbij aan spam affiliates en anderen die continu proberen om het systeem te gamen. Ik geloof verder dat Europese consumenten wat ongeïnteresseerder zijn (somewhat more discerning, zegt Gardner in haar moedertaal, JV). Dat maakt het noodzakelijk voor Europese affiliates om slimmer te werken met het genereren van leads en commissies.”
Welke typen affiliates zijn volgens jou de toekomst in affiliateland? Couponsites, vergelijkingswebsites, mobile app bouwers?
“Ik denk dat succesvolle affiliates sites uit het verleden het succesvolst zullen zijn in de toekomst: vooral de sites die een combinatie maken tussen content en vergelijkingen en reviews. Ik zie een groot aantal merchants die tegenwoordig weigeren om couponsites te laten participeren in hun aanbiedingen.”
Arjen Hettinga (SearchFactory)
Lokale online advertising zit stevig in de lift. Partijen als Groupon, maar ook Google zijn lokale aanbiedingen meer en meer aan het pushen. Welke kansen biedt dit voor affiliates?
Gardner: “Groupon brengt een spannende nieuwe kans voor affiliates met het affiliate programma via Commison Junction dat een 30 dagen cookie regeling heeft en 2 procent over alle sales betaalt, behalve als het een nieuwe gebruiker is, want dan betalen ze 10 procent. Affiliates die in lokale markten opereren, bijvoorbeeld een site met restaurants in Amsterdam, kunnen zeker profiteren van Groupon via dagelijkse mailings aan email-abonnees.”
Met het onlangs ook in Nederland geïntroduceerde Google shopping levert Google search traffic direct af bij de adverteerder. Recente algoritme veranderingen bij Google als de Panda update zorgde voor een rankdrop naar grote, belangrijke vergelijkingssites. Kun je volgens jou zeggen dat Google is ‘cutting out the middle man’?
“Google probeert dat misschien, maar laten we reëel zijn: wat doet een consument nu precies als hij online is? Als iemand een Sony Cybershot digitale camera wil kopen, dan zal die persoon eerst prijzen willen vergelijken en dan reviews gaan lezen. Een van de eerste reviews die ik tegenkwam toen ik op zoek was naar een digitale camera van Sony (de DSC-H55) heeft me direct naar imaging-resource.com geleid, dat is een affiliate vergelijkingssite met volledige product reviews. Een goed voorbeeld wat mij betreft van een affiliate die weet hoe hij met Google moet werken om traffic naar zijn website te genereren.
Wat zijn de key learnings van de recente Panda update voor affiliates in de VS?
“Ik ben misschien de enige affilate die het wel mooi vindt dat Google weer een tik uitdeelt aan de markt 😉 . Google’s kwaliteitsrichtlijnen voor webmasters (en affiliate adverteerders), daar is veel en vaak genoeg duidelijk over geschreven de afgelopen jaren. Affiliates die volgens de regels spelen zien zelden een rankdrop.” (Gardner voegt deze link naar GoogleWebMasterCentral nog toe om over dit onderwerp verder te lezen, AH).
Hierop aansluitend: wat zou de belangrijkste focus voor dit jaar moeten zijn voor affiliates die afhankelijk zijn van organisch verkeer vanuit Google (om in de markt te kunnen blijven). Focussen op het verminderen van de afhankelijkheid van Google, of juist focussen op meer aansluiting bij het Google programma door het leveren van meer toegevoegde waarde?
“Het leveren van meer toegevoegde waarde is altijd het beste om te doen. De afgelopen jaren is het mij gelukt om mijn paid advertising budget voor mijn afffiliate sites terug te brengen van tienduizenden dollars per maand naar bijna nul en tegelijkertijd heb ik mijn traffic verhoogd. Simpel door te focussen op het leveren van kwaliteit.”