Affiliatedag 2011 – Keynote Joost de Valk: Panda update en affiliates
Vandaag vond de Affiliatedag plaats in de Fabrique in Utrecht, de dag werd afgetrapt met een keynote door Joost de Valk. De keynote ging in op de Panda update, een update die sites met slechte content uit de zoekmachineresultaten moet gaan filteren. Eén van de eerste vragen die ten tonele kwam was; hoeveel van de mensen die doorklikken naar een site vanuit de zoekmachineresultaten klikt weer terug naar Google? Dat is precies wat Google wil gaan doormeten en gebruiken in haar algoritme. Veel van de affiliatesites bestaat uit scrapers, zowel legaal (datafeeds) of illegaal, waar bezoekers niet komen voor de goede content. Dit type websites gaat klappen vangen zodra de Panda update live gaat.
Deze update is al in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk actief. Eén van de vragen was dan ook; hoe kunnen datafeedwebsites omgaan met de Panda update? Waarschijnlijk gaan deze het niet overleven, tenzij ze merkwaarde kunnen opbouwen. Veel van de grote affiliates noemen zich ook geen affiliate meer, maar opereren onder hun eigen merknaam. Andere affiliates missen nog een vorm van autoriteit en dit is een belangrijk punt om aan te werken gaf Joost aan. Zelf denk ik dat dit inderdaad voor Google belangrijk is, maar dat het ook goed is om op die manier verkeer uit meerdere bronnen te krijgen; spreiding van het risico. Zorg er bij het opbouwen van autoriteit wel voor dat je dit op een eerlijke manier doet en dat je niet wordt gepakt op het kopen van links. Wanneer een concurrent je aangeeft kun je voor twee jaar uit de zoekmachineresultaten worden verbannen en dan ben je alles kwijt. Ga bij jezelf na waarom je het wel verdient om te ranken en ga op een eerlijke manier de concurrentie aan.
De één zijn dood..
Joost geeft ook aan dat hij eigenlijk wel blij is met de Panda update, veel van de slachtingen zijn terecht omdat sites niet uniek genoeg zijn. Ook een klein beetje content op een datafeedsite is niet genoeg om het niveau van een thin affiliate te ontstijgen. Als voorbeeld noemt Joost de kortingscodesites, in het Verenigd Koninkrijk waren dit ook de sites die de dalingen hebben vertoond na de Panda update. En als je site deze update niet wordt geraakt kan het de volgende keer zijn, de Panda update staat nog in een vroeg stadium en zal nog verder worden ontwikkeld. Hieruit kan opgemaakt worden dat een lange termijn strategie dus echt belangrijk is, content is een goede investering.
Wat is uniek?
Maar wat werkt dan nog, naast een stuk unieke content? Joost raadt iedereen aan om Seth Godin nog eens te lezen en geïnspireerd te raken en op zoek te gaan naar die “Purple Cow”. Ook video komt aan de orde, YouTube wordt in Nederland al vele malen meer gebruikt als zoekmachine dan Bing. Een videoreview van een product is al vele malen unieker dan een geschreven review door een goedkope tekstschrijver uit India. Ook vindt Joost het verrassend dat er zo weinig wordt geblogd, een simpele manier die echt voor toegevoegde waarde kan zorgen. Wanneer je een beetje “een fatsoenlijk blog” hebt (of, nieuwssite) kun je makkelijk in Google News ranken wat ook steeds meer wordt geïntegreerd in de normale zoekresultaten. Social media is handig ter ondersteuning van een goed concept, maar is zeker niet de heilige graal als een concept in de basis al niet klopt. Take-aways; richt je op een blog of op video. Joost vervolgt zijn verhaal met het algoritme, waar hij eigenlijk weinig over spreekt. Geen techniek zal namelijk helpen om te ranken als iets niet uniek is. Probeer objectief naar je site te kijken alsof je Google bent en als je maar even twijfelt over de aanwezigheid van toegevoegde waarde dan is het belangrijk om daar nú iets aan te doen. En wat toegevoegde waarde nu is, dat is voornamelijk het beeld van de bezoeker, wat wil hij? Concreet, het is belangrijk om dingen makkelijker te maken voor consumenten. Samenvattend kan er gesteld worden dat de belangrijkste verbeterpunten liggen bij het opbouwen van autoriteit en merkwaarde, laat mensen over je praten en heb geen last van Google Panda update.
Affiliatedag 2011 – Quality Matters (in Dutch)
View more presentations from Joost de Valk