Check-ins voorspelen omzet box office

7 juni 2011, 02:15

Dit weekend las ik op de blog van Get Glue over een analyse waarbij het de check-in data had afgezet tegen de box office resultaten. Voor wie Get Glue niet kent, Get Glue is een check-in service zoals Foursquare maar dan specifiek gericht op entertainment. De applicatie telt momenteel een miljoen gebruikers en tikte afgelopen april de 4 miljoen check-ins aan. De vraag van de analyse luidt of de checkin data representatief genoeg is om de opbrengsten van de films accuraat te kunnen voorspellen.

In onderstaande grafiek zijn de checkins uitgezet tegen de box office resultaten:

Zoals is te zien komen de resultaten vrij sterk overeen (R² = 0.95). Wel is er een enkele afwijking te zien in de films waar zeer veel reclame voor is gemaakt (Pirates of the Caribbean 4 & The Hangover 2). Blijkbaar onderschat de data dan de opbrengsten. De grootste afwijking is te zien bij Something Borrowed, waarvan werd verwacht dat deze meer zou opbrengen.

Nu er geconstateerd is dat de data overeenkomst met de box office resultaten is het interessant om te kijken of het nu ook de pre-release interacties (combinatie van bezoeken, check-ins, likes, etc) kunnen voorspellen hoe goed een film het gaat doen.

Hoewel de correlatie wat zwakker is dan de feitelijke checkins, zijn de pre-release interacties nog altijd een goede manier voor de voorspelling van de feitelijke box office resultaten (R² = 0.85). Ook in deze grafiek zien we een grote afwijking voor Fast Five, waarvan de opbrengst veel groter was dan verwacht. Interessant is de vraag of we in de toekomst steeds beter voorspellingen kunnen doen met behulp van social media data. Eerder onderzoek naar de hoeveelheid word of mouth on Twitter bleek ook zeer goed in staat om de box office resultaten te voorspellen. Dezelfde onderzoekers van HP Labs brachten afgelopen maand daarbij een onderzoek uit waarin het de beurskoers voorspelde met behulp van Twitter data. Wellicht kunnen we met behulp van social media data in de toekomst zeer eenvoudig en accuraat voorspellingen doen over verkopen, bezoeken en zelfs zaken als de beurskoers.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!