Online advertising groter dan TV reclames

6 juni 2011, 08:00

IAB heeft zojuist het AdSpend 2011 onderzoek in samenwerking met Deloitte gepubliceerd. Belangrijkste resultaat is dat de uitgaven aan online adverteren voor het eerst de uitgaven aan TV reclames overstijgen. De groei van online advertising resulteerde in een netto omzet van 962 miljoen euro in 2010. De verwachting is dat de stijging het komende jaar verder zal doorzetten. De totale verwachte omzet voor de advertentiemarkt binnen Nederland voor 2011 bedraagt 1 miljard euro.

De groei van zowel online advertising als de televisiemarkt kenmerkt de herstellende advertentiemarkt in Nederland in 2010, waarmee de markt breekt met de teneur van de afgelopen twee jaar. De advertentie inkomsten van kranten en tijdschriften zijn nog wel dalende. Roel van Rijsewijk van Deloitte verwacht dat online de komende jaren nog dominanter zal worden. “Een logisch en onvermijdelijk gevolg van de verschuivende aandacht van consumenten van kranten en tijdschriften naar online media.”, zo zegt hij.

Grootste component van online advertising is de markt van zoekmachine marketing, die goed is voor 460 miljoen euro. Daarna zijn de grootste advertentiemarkten respectievelijk classifieds (179 miljoen), display advertising (139 miljoen) en affiliate marketing (119 miljoen). De grootste industrie binnen online advertising is de financiële sector, die goed is voor 11 procent van de totale bestedingen.

Opvallend is de lage omzet van behavioral targeting, slechts 16 miljoen euro. Emile van den Berg, IAB: “Behavioral targeting is in Nederland relatief jong, vandaar het beperkte aandeel in 2010. Tegelijkertijd geven veel van de ondervraagde partijen aan voor 2011 een grote groei te verwachten bij CPM-afrekenmodellen. Deze verwachte groei is grotendeels te relateren aan alle nieuwe mogelijkheden op het gebied van behavioral targeting en profiling data”.

Bekijk hier het interview met Joris van Heukelom, voorzitter van IAB Nederland:

Onderzoeksmethode

Voor de Online Adspend Study 2010 heeft Deloitte, in opdracht van IAB, 32 grote Nederlandse internetuitgevers ondervraagd, die samen meer dan 4.000 websites vertegenwoordigen.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

6 Reacties

    media

    Mooi om te zien dat IAB na ruim een jaar voorbereiding en onderzoek weer komt met de online advertentiebestedingen (via Deloitte). Ook goed om te zien dat de bestedingen na twee magere jaren (door economische crisis) weer flink aantrekt en zelfs de tv-bestedingen overtreft.


    6 juni 2011 om 08:13
    media

    De bestedingen voor tv-reclame is in persbericht niet meegenomen; ik neem aan dat IAB is uitgegaan van de 863 miljoen euro die nu staat voor tv-bestedingen?


    6 juni 2011 om 09:06
    loket

    Per uitgever komt er gemiddeld ruim 10 miljoen binnen op display. Da’s best veul! Of is de groep van 32 uitgevers en 4.000 websites als basis gebruikt en daarna geëxtrapoleerd naar de totale markt?


    6 juni 2011 om 11:33
    Luuk Ros (MarketingTribune)

    Nogal rammelend stuk. Wat dé uitgaven aan TV reclames zijn, is vrijwel niet te achterhalen. Wel wat de bruto waarde van de verkochte commercial-spots is en die is hier gebruikt. Onder uitgaven aan tv-reclames vallen ook de productiekosten (gigantisch veel geld), maar met een beetje goede wil zou je ook alle sponsoring, branded content en inscript advertising en dergelijke moeten rekenen tot het marketingbudget dat naar tv kan gaan. We hebben – kortom – weinig beeld van de werkelijke (marketing)uitgaven aan het medium tv. Van online trouwens nog minder.


    7 juni 2011 om 18:14
    DannyOosterveer

    @ Luuk Ros,

    De titel is niet zo handig gekozen, denkt niet helemaal de lading. Even voor de duidelijkheid, het gaat om advertentiebestedingen. Ik ga er in ieder geval vanuit dat bij beide soorten advertenties de productiekosten niet meegenomen zijn.


    7 juni 2011 om 18:33
    media

    Productiekosten worden sowieso niet meegenomen als we het hebben over mediabestedingen. Het gaat hier om mediadruk. Titel is idd niet handig gekozen.


    7 juni 2011 om 18:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!