ReclameReview: BBC bij KPN

15 juni 2011, 06:44

Deze gloednieuwe viral van KPN verdient het om door veel mensen te worden gezien. De uitvoering is goed en de boodschap blijft hangen. Een typisch Britse vriendengroep vermaakt zich prima in Amsterdam, totdat de heren in hun hotelkamer tot de ontdekking komen dat ze geen BBC kunnen ontvangen op hun televisie. Daar wordt echter direct wat aan gedaan…

Credits:

Klant: KPN

Bureau: Winkelman Van Hessen

Productiemaatschappij: Wefilm

Regie: Martijn de Jong (Wefilm)

Strategie/concept: Carien Mulder, Toon van Loock, Tomas Wiegerink

Creatie: Martijn de Jong, Lennart Verstegen

Producers: Dania Lopies, Bas Welling

Verantwoordelijk bij klant: Marlot Faber, Ghislaine Engelhardt-Werner

De doelstelling:

Communiceren dat je nu ook naar de BBC kunt kijken via KPN.

De uitwerking:

Geen commercial, maar een viral. We zien een groep Britten die lol hebben in Amsterdam, maar tot hun grote spijt geen BBC kunnen ontvangen in hun hotelkamer. Ze gaan verhaal halen bij de receptie en daarna bij de dichtstbijzijnde KPN-winkel.

Het oordeel:

Ik vind hem geweldig. Dit is precies hoe een viral moet zijn: grappig met een onverwachte clou. Daarbij is het helemaal niet erg dat het een commerciële boodschap betreft. Sterker nog: deze viral levert KPN heel veel sympathie op. De term likeability heeft dankzij Facebook een nieuwe lading gekregen, maar ik weet zeker dat KPN hiermee heel veel likes verzamelt. Je vraagt je tijdens het kijken de hele tijd af waar je nu precies naar kijkt. De afsluitende boodschap van KPN “Wegens omstandigheden nu BBC bij KPN” maakt het vervolgens helemaal af. En het is niet alleen grappig, je onthoudt ook nog waar het over gaat: BBC bij KPN. Een zeer geslaagde viral dus. Like!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Ulco

    Nou zo geweldig vind ik dit filmpje niet, het begint wel grappig maar het eind is echt te slecht. KPN ligt er wel een beetje te dik bovenop, met een ander eind had het wel leuk kunnen zijn. Weet niet of dit nou zo’n viral hit zal worden.


    15 juni 2011 om 07:10
    Hardcopy

    Smaken verschillen. Ik vind het eind juist wel leuk. 🙂

    Wat je trouwens als negatief punt zou kunnen opvatten is dat KPN natuurlijk al lang BBC zou moeten aanbieden, aangezien het zo’n beetje bij de standaardindeling van een televisie hoort. Dat gegeven beelden ze volgens mij ook uit hiermee: de Britten kunnen het niet geloven dat ze hier geen BBC kunnen kijken.


    15 juni 2011 om 07:14
    Mike van Hoenselaar

    Ik hoorde van de week dat BBC bij Ziggo er juist uit gaat. Dat is nogal een verschil en is een mooie aanhaker voor een vervolg :-).

    Ik mag de viral wel. Heerlijk wat cliches er in verwerkt. Vond het niet storend dat KPN de boodschapper was.


    16 juni 2011 om 04:52
    Ronalee

    I found just what I was needed, and it was enetntairing!


    29 juli 2016 om 22:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!