Nieuwe stap voor mobile search: Google Instant Pages

17 juni 2011, 03:08

We hadden heel wat verwacht van het Google Inside Search event dat deze week plaatsvond in San Francisco. Panda 2.0? Nieuwe social search features voor Google +1? In vergelijking met voorgaande media events viel de bekendmaking van Voice Search, Search By Image For Desktop en Google Instant Pages een beetje tegen. De eerste twee bekendmakingen zijn voor de desktop, waarover je hier meer kunt lezen. Google Instant Pages is een nieuwe uitbreiding voor Google’s Instant Search en is vooral voor mobiel gebruik bedoeld. Google, gaf tijdens de presentatie aan dat het verkeer van mobiele apparaten, zoals smartphones, de afgelopen twee jaar met een factor vijf is gegroeid.

Met Instant Pages zal Google, wanneer zij de kans groot acht dat de gebruiker op het eerste zoekresultaat zal klikken, dit resultaat alvast inladen. Dit bespaart gebruikers ongeveer twee tot vijf seconden per zoekopdracht door gebruikers onmiddellijk door te kunnen sturen naar de pagina waarop geklikt is. Hierdoor hoef je niet te wachten tot de pagina geladen is, wat zeker op een mobiele browser tijdwinst zal maken.

Dit laatste past uitstekend in Googles bedrijfsbrede focus op snelheid. Instant Pagina’s helpt bezoekers sneller jouw website te laden, mits je de eerste positie hebt uiteraard.

Wat is dat ‘inladen’ eigenlijk?

Google is in staat om met een redelijke nauwkeurigheid te voorspellen op welke link een gebruiker zal klikken. Dit doen ze nu bijvoorbeeld al met de ‘ik doe een gok’ functie. In deze gevallen zou het beter en sneller voor een gebruiker zijn als de browser een voorsprong zou kunnen krijgen bij het laden van de volgende pagina. Wanneer de gebruiker dan klikt op de pagina, dan is deze al deels of zelfs helemaal geladen. Dat is het fundamentele idee achter Instant Pages.

Tijdens het media event, liet Google verschillende voorbeeld zoekopdrachten zien met twee browservensters open – één met Instant Pages ingeschakeld en één zonder. In elk voorbeeld was de browser met Instant Pages enkele seconden sneller in het weergeven van de website. De volgende Google video laat een aantal vergelijkingen zien:

Er wordt niet alleen HTML ingeladen, zoals in 2005 al kon in Firefox, maar ook alle afbeeldingen, CSS etc worden meegenomen. Google voert zelfs JavaScript al uit voordat de gebruiker klikt op het zoekresultaat! Dit laatste roept de volgende vaak gestelde vraag op aan Google: ‘wat doet dit met de Web Analytics data?’

Google gaf zelf aan dat zij deze data uit Google Webmaster Tools zullen filteren, maar op verschillende blogs is gezegd dat Google ook Instant Pages automatisch gaat filteren uit Google Analytics. Dit betekend uiteraard nog wel dat er rekening mee moet worden gehouden in andere Web Analytics pakketten.

Hoe en wanneer krijg ik Instant Pages?

• Nu alleen nog maar beschikbaar in de Chrome developer versie.

• Binnen een week beschikbaar in Chrome beta.

• De komende weken beschikbaar in de normale Chrome browser.

• De komende weken beschikbaar op mobiele apparaten.

• Instant Pages werkt of je bent aangemeld bij een Google-account of niet.

• Als je website zeer langzaam laadt, dan merkt de bezoeker dat alsnog.

Kortom, Instant Pages wordt de komende tijd uitgerold voor Google’s eigen browser Chrome, wat wel erg goed uitkomt voor Google om Chrome nog eens extra onder de aandacht te brengen.

Google heeft wel aangegeven dat de code voor Instant Pages open-source is en dat andere browsers het kunnen integreren in hun software als ze dat willen.

Als je geïnteresseerd bent in het testen hoe een pagina zich gedraagt wanneer deze van te voren wordt ingeladen, dan kun je deze voorbeeld pagina gebruiken. Als je wilt dat jouw pagina’s zich anders gedragen, dan kun je gebruik maken van de nieuwe experimentele Chrome’s pagina zichtbaarheid API.

Hoe denken jullie over deze nieuwe feature?

Bart Leeffers
Performance Marketing Manager bij EDC Retail

Bart Leeffers is Performance Marketing Manager bij EDC Retail. Sinds 2007 is hij actief in de Online Marketing, waar hij ruime ervaring heeft opgedaan aan zowel de bureau- als de klantzijde. Brede SEO, Social, Display en Video advertising kennis. Na vijf jaar de wereldwijde Display campagnes van KLM te hebben aangestuurd, blijft hij zich verdiepen in alle mogelijkheden die programmatic marketing bieden.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Dennis Sievers

    Lijkt me een welkome aanvulling, zolang ze de malware resultaten maar niet inladen 😉


    17 juni 2011 om 07:32
    TQlmilowXv

    Recommended Reading blue round 2mg xanax – xanax dosage 027


    2 december 2013 om 09:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!