ReclameReview: FBTO
FBTO heeft een nieuwe strategie, website, logo én een nieuwe reclamecampagne. De boodschap die in de reclame-uitingen naar voren komt, luidt: ‘Als jouw wereld ook niet om verzekeren draait, dan regel je dat bij FBTO.’ In deze eerste commercial maken we kennis met het Ilse, haar vriendinnen en haar ouders die samen op vakantie gaan naar Spanje. Uiteraard verzekerd bij FBTO. Maar eigenlijk gaat de commercial daar dus niet over.
Credits:
Klant: FBTO
Manager Merk & Communicatie: Walter de Reus
Senior Communicatiemanager: Caatje van Walraven
Bureau: ONLY
Client Service Director: Michael van Kerkwijk
Account Director: Mariska van Huis
Account Manager: Jozo Jozefzoon
Art Director: Job Bakker
Copywriter: Ingo Mettes / Annemiek den Uil
Agency Producer: Niels Scheide
Production Company: Postpanic
Director: Jean-Paul Frenay
Producers: Jules Tervoort, Ania Markham, Annejes van Liempd
CG Supervisor: Ivor Goldberg
VFX Supervisor: Chris Staves
3D: Jeroen Aerts, Matthijs Joor, Jurrien Boogert, Maarten Heinstra, Alex Doss, Adam Janeczek, Cara To, Xander Clerckx
2D: Erwin van der Ijssel, Mathijs Luijten, Giso Spijkerman
Compositing: Chris Staves, Ivor Goldberg, Jos Wabeke
Audio Studio: Audentity
Project Manager: Frank van Ree
Music Composer: Niels Den Otter
De doelstelling:
Potentiële klanten overhalen om over te stappen naar FBTO.
De uitwerking:
We zien in deze commercial waar het echt om gaat tijdens een vakantie: lekker vrij leven. FBTO regelt de verzekering wel.
Het oordeel:
Het eerste wat opvalt is dat de commercial er mooi uitziet. Er is dan ook flink wat werk verzet door een boel mensen (zie de lijst met credits hierboven) en het eindresultaat mag er zijn. Ook de nieuwe campagneregel ‘Als jouw wereld ook niet om verzekeren draait, dan regel je dat bij FBTO.’ staat me wel aan. Daarmee spreek je immers bijna iedereen aan, want wiens leven draait er nou om verzekeren? Maar dat is ook gelijk mijn punt van kritiek: als mijn leven niet om verzekeren draait, waarom zou ik dan moeite moeten doen om over te stappen naar FBTO? In de campagne van vorig jaar ging het juist specifiek om de redenen waarom je bij FBTO moet zijn. Nu lijkt de enige reden om daar klant te worden ‘Als jouw leven ook niet om verzekeren draait’, wat natuurlijk geen reden is. Overigens wordt de vader van Ilse er op het einde ook ineens nog met de haren bij gesleept. Vertel dan op zijn minst dat het leven van de medewerkers van FBTO wél om verzekeren draait. Want je wilt je potentiële klanten toch graag een gevoel geven dat alles goed zit. Zonde dat zo’n mooie commercial niet aan USP’s wordt gehangen die er ongetwijfeld zijn.
Ik vrees echter dat deze commercials iets te veel gebaseerd zijn op “gevoel”, ze proberen wat associaties te genereren, maar of je daarmee echt resultaten gaat behalen…
Een koppeling met USP’s zou inderdaad goed zijn, al moet je je hier weer afvragen of het dan nog wel een unieke positionering is. Immers, iedereen “spamt” z’n USP’s al genoeg.
Dat klopt, Hendrik. Maar in principe zou elke USP uniek moeten zijn voor jouw organisatie, want anders is het geen USP meer. Daar gaat het ook vaak genoeg fout.
Eerlijk gezegd heb ik vanaf het begin eerder het idee dat dit een commercial is van een reisorganisatie.
Aan het einde blijkt dan toch dat het fbto niet om verzekeren gaat.. of toch wel?!
Het zou ook om een teaser kunnen gaan die de campagne moet gaan lanceren. Desondanks denk ik dat
de commercial mensen waarschijnlijk eerder triggert om te zeggen dat ze het niet snappen of vervelend
vinden dat het ergens tussendoor komt zetten..
Nu maar hopen dat fbto genoeg trouwe aanhang heeft die direct klaar staan om een nieuwe verzekering
af te sluiten.
Wellicht had een minimale verwijzing naar de risico`s op vakantie de brug gemaakt van reizen en verzekeren. Verder wel een strakke productie die helaas niet vanuit de why wordt benaderd.
@David; excuus; wijze waarop de positionering wordt gecommuniceerd.
Natuurlijk dienen USP’s “unique” te zijn, anders waren ’t wel SP’s eh?
Precies, dat bedoelde ik. 🙂
subtiel is wel de cross-selling naar Zorg. ‘Elke dag stappen, we gingen helemaal los…’ Natuurlijk lijdt dat uiteindelijk tot lichamelijke problemen. Weet FBTO als geen ander. Slim. Na de vakantie vervolg?
Ik ging Googlen naar deze reclame, omdat ik graag wilde weten wat het idee erachter was. Ik ben erg geïnteresseerd in reclame en branding, maar deze reclame komt totaal niet aan bij mij.
Een tienermeisje op een scooter, leuke vakantie, maar jammer dat ouders mee zijn…het leven van vader draait niet om verzekeren. Ik snap de link totaal niet. Wie is hier de doelgroep? Mensen die met hun tienerdochter en vriendinnen naar Spanje gaan omdat ze niet de hele zomer met hun verzekering bezig willen zijn?
Ik moet concluderen dat dit de slechtste en meest verwarrende reclame is die ik ken.
Net als degene van de vorige reactie ben ik ook gaan Googlen naar deze reclame omdat ik hem, zelfs na hem wel zo’n 20 keer te hebben gezien, nog steeds niet had begrepen. Er is niets in de inhoud dat iets zegt over de deskundigheid van FBTO, of waarom FBTO betere kwaliteit zou leveren dan andere verzekeraars.
Misschien ben ik (man, 37 jaar) gewoon te nuchter om deze reclame te snappen. Reclames die zich richten op gevoel en sentiment doen mij sowieso eigenlijk niks; ik wil gewoon nuttige informatie en duidelijke argumenten horen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!