De principes van beïnvloeding: verslag Social Mediaclub Den Haag

24 juni 2011, 02:34

De langste dag van het jaar- een moment voor overwegingen – was zeer geschikt om het te gaan hebben over de rol van de psychologie binnen Social Media. Daarvoor had de Social Mediaclub Den Haag (#smc070) Mischa Coster (@mcoster) uitgenodigd. De verwachtingen waren van te voren hoog gespannen, de opkomst ook. Want dat willen we allemaal wel weten: What makes people tick?

Mischa Coster was de enige spreker op #smc070, met een avondvullend programma, waarin hij dieper inging op de verschillende social media. Dit was eens echt een avond voor gevorderden, met een goede en uitdagende les psychologische inzichten.

Hij trapte af met het benoemen van ‘heuristieken’ die ervoor zorgen dat we eerder geneigd zijn om over te gaan tot conversie; zoals duur = goed, en als je met ‘omdat’ uitlegt waarom je iets zou doen of juist niet. Mensen nemen het van je aan. Probeer maar eens.

Daarna kregen we college over waar beinvloeding op internet het meeste effect heeft, namelijk als de mogelijkheid om tot actie over te gaan hoog is (ability), maar de motivatie laag. Dus: hoe laten we bezoekers klikken op die button die we toch zo groot in beeld hebben gezet?

Principles of Persuasion

Daarbij kwamen de “principles of persuasion” van Robert Cialdini om de hoek kijken. Kort samengevat:

  • Sympathie: je doet eerder wat voor iemand die je aardig vindt. Dat kun je ook manipuleren, bv door iemand een kleine gunst te vragen. Symphatie wordt verder beinvloed door aantrekkingskracht, spiegelen en ook door zoiets afgezaagds als een zin op rijm te zetten.

  • Sociale bewijskracht: het aantal recommendations op LinkedIn, volgers op Twitter of likes in je vriendengroep. Als anderen dit leuk vinden, dan zal ik het ook wel leuk vinden. In webwinkels: “anderen die dit kochten kochten ook”, of “al zoveel exemplaren verkocht!”

  • Autoriteit: mensen zijn geneigd te doen wat een autoriteit zeg. En daarmee wordt verdiende autoriteit bedoeld, bijvoorbeeld door een diploma of een doktersjas. Maar ook de auto, kleding en accesoires (die hippe apple laptop bijvoorbeeld) zijn van belang.

  • Wederkerigheid: help jij mij, help ik jou. Een voorbeeld zijn monstertjes, kleine attenties of alvast een deel van de beloning vooraf geven. Men voelt zich dan meer verplicht om iets terug te doen. Tip: maak eens spontaan een recommendation voor een ander! En zorg in ieder geval dat je geen standaard LinkedIn verzoekjes meer verstuurd, maar maak ze persoonlijk.

  • Commitment en consistentie: mensen willen in overeenstemming leven met hun woorden, attitudes en daden. Het helpt als je mensen aanspreekt op hun eerdere positieve gedrag om verder positief gedrag te bewerkstelligen. Dat is ook het idee achter intentieverklaringen. Labelling is ook een goed middel, bijvoorbeeld: “jij lijkt me wel iemand die graag een risico durft te nemen”. Zeg jij nee?

  • Schaarste: Mensen hechten veel waarde aan dingen die moeilijk verkrijgbaar zijn, zie de rijen voor de Apple stores! Maar ook: “nog maar 3 stoelen beschikbaar!” bij reisorganisaties.

Er volgde nog een aantal leuke voorbeelden van toepassingen op Facebook (pas content na liken pagina) en de Levi’s webshop (laten zien welke vrienden dit product ook leuk vinden)

Als laatste tip: bekijk goed bij jouw product of dienst welke principes kunt toepassen, dat zal zeker invloed hebben op de conversie.

Ik ga hier verder niet alle leuke en nuttige tips weggeven, want als iedereen ze gaat uitvoeren dan werkt het natuurlijk niet meer. En des te meer reden om Mischa eens uit te nodigen zelf zijn verhaal te komen doen. Is zeer de moeite waard!

Bekijk de Prezi van Mischa hier

Het laatste artikel van Mischa op Marketingfacts gaat over waarom mensen ervoor kiezen om iemand te volgen op twitter, ook een mooi praktisch voorbeeld van de theorie

De reacties in de twitterstream en in de zaal waren erg positief, vooral omdat dit nog vrij onbekend gebied is, en natuurlijk is psychologie altijd leuk. De kruisbestuiving tussen #smc030 (waar Mischa vandaan komt) en #smc070 is erg interessant gebleken, vandaar dat we het de volgende keer op 6 september nog eens over doen met als special guest mr. Facebook @ernohannink van #smc020.

In de volgende editie van SMC Den Haag: Facebook, wil je er wat mee? Veel communicatieprofesionals zijn razend enthousiast over de Haagse editie. Maar let op, het aantal plaatsen is beperkt! Geef je hier op.

Tanja Jans
Online strateeg bij Freelance

Online communicatiestrateeg en social mediamanager. Spreker, dagvoorzitter en trainer. Oprichter Social Media Club Den Haag.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Hans van Dijk

    Mooi gebruik van de zojuist geleerde les van/door de schrijver:

    “Schaarste: Mensen hechten veel waarde aan dingen die moeilijk verkrijgbaar zijn, zie de rijen voor de Apple stores! Maar ook: “nog maar 3 stoelen beschikbaar!” bij reisorganisaties.”

    vertaald naar:

    “In de volgende editie van SMC Den Haag: Facebook, wil je er wat mee? Veel communicatieprofesionals zijn razend enthousiast over de Haagse editie. Maar let op, het aantal plaatsen is beperkt! Geef je hier op.”

    Job wel done volgens mij 😉


    24 juni 2011 om 06:56
    AlexMatatula

    Practice what you preach… Nice! Interessant stuk ook trouwens.


    25 juni 2011 om 05:25
    mcoster

    Tja dat doet me deugd dat Tanja direct ermee aan de slag gaat. Leuk verslag trouwens ook, het was een mooie avond!

    Hans: Schaarste, maar voorafgegaan door sociale bewijskracht. Dat maakt de propositie nog krachter. Eerst een gevoel van ‘veel anderen zoals ik zijn razend enthousiast’ en dan ‘beperkt aanbod’. Daarna direct de CTA. Deze zou je ook nog in loss language kunnen schrijven, in plaats van ‘Geef je nu op’ -> ‘Zorg dat je het niet mist!’ Mooie combi, mooi ‘psychologisch recept’ zoals ik dat noem 🙂


    25 juni 2011 om 11:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!