I’m too sexy for my inbox
Op de muziek van Right Said Fred’s “I’m too sexy” betrad Loren McDonald rockend het podium. Hij is te sexy voor zijn inbox, aldus Loren zelf, en dat liet hij ook zien op het Sexy Email Event op 21 juni jongstleden in Undercurrent, Amsterdam. Een terugblik op deze rockende presentatie waarin Loren McDonald ons vertelde dat e-mail in een “Mocial” wereld nog steeds hotter en sexier is dan ooit tevoren.
Zijn sociale media en mobiele toepassingen dan niet veel hotter?
Is e-mail nog steeds hot en sexy? De marketing wereld is volgens Loren inderdaad erg veranderd. Facebook en Twitter zijn geen hypes, maar een lifestyle geworden. Nederland is daarin zelfs één van de trendzetters met een nummer 1 positie wereldwijd als het gaat om linkedIn en Twitter gebruik. Waar de groei bij Hyves momenteel is gestagneerd rond de 7,5 miljoen gebruikers, is Facebook in Nederland het afgelopen jaar gegroeid naar 6,5 miljoen gebruikers. Een groei van 76% ten opzichte van 2009.
Smartphones, Apps en Foursquare
In het vierde kwartaal van 2010 is er een magische grens doorbroken. Voor het eerst werden er meer smartphones dan PC’s verkocht. Eind 2011 zullen er meer dan 40 typen tablets op de markt zijn. Ook de Apps maken flinke ontwikkelingen door. In 2015 zullen er 25 miljard Apps gedownload zijn en Foursquare heeft inmiddels 10 miljoen gebruikers, een groei van 3400%.
ROI nog redelijk Cold
Allemaal aansprekende cijfers voor sociale media en mobiele toepassingen en de buzz omtrent beiden is groot, maar wat leveren ze nou op? Van de aanwezigen bij de presentatie heeft iedereen gehoord van Foursquare, ongeveer de helft heeft minimaal 1x ingecheckt, maar slecht 1 persoon heeft Foursquare ook daadwerkelijk ingezet voor zijn organisatie. De ROI berekenen is lastig; nog cold. Het is dus nog te vroeg om conclusies te trekken over social media en mobiele toepassingen, aldus Loren.
E-mail is echt hotter!
Waar de toekomst van social media en mobiele toepassingen nog vaag zijn kun je e-mail vrijwel niet meer wegdenken uit de samenleving. Het bewijs? De 2 miljard wereldwijde gebruikers van e-mail. E-mail is ook mobiel, overal en altijd. Wie leest zijn e-mail tegenwoordig nu niet op zijn iPad of smartphone? Maar belangrijker bewijs, welk medium behaalt nu daadwerkelijk de conversie binnen van de Mocial? E-mail! Geen enkel ander medium kun je momenteel automatiseren en laten triggeren als met de mogelijkheden van e-mail. Het belangrijkste advies van Loren McDonald, raak als (e-mail) marketeer niet in paniek van social media en mobiele toepassingen, maar ontarm ze, experimenteer en blijf nadenken hoe je de nieuwe mogelijkheden zou kunnen gaan gebruiken.
Meet the Mocials
Loren McDonald heeft nu een aantal keren mocial benoemd, maar wat is het? Mocial is een samenvoeging van mobile, social en local. De term die Loren gebruikt voor de mogelijkheden van deze toepassingen. De wereld wordt steeds meer Mocial, maar e-mail marketing zal daar altijd een belangrijke rol in blijven spelen. De rol van e-mail op vier hoofdvlakken integratie, context en design, humanisatie en automation en triggers.
De huidige stand van mocial marketing
Loren omschrijft eerst de huidige stand van zaken van mocial marketing. Hij gebruikt daarvoor een onderzoek onder 500 Silverpop klanten uit april 2011. Hieruit blijken een aantal interessante zaken, zo geeft 75% van de respondenten aan dat hun marketing programma’s geïntegreerd zijn tussen e-mail, social en mobiel. Wanneer daar op wordt doorgevraagd blijkt dan dat respectievelijk 45% en 44% van de organisaties aanwezig is op Twitter en Facebook, 29% op LinkedIn en slechts 4% op local diensten als Foursquare en Gowella.
Ook de verschillen in omvang van de e-mail database, de Facebook likes en de Twitter followers zijn interessant. Zo blijkt dat de organisaties wereldwijd gemiddeld 70 e-mailadressen hebben ten opzichte van een Facebook like en zelfs 90 e-mailadressen ten opzichte van een follower op Twitter.
Liever een App dan een Facebook opt-in
Slechts 10% heeft een opt-in formulier voor hun nieuwsbrief op hun Facebook pagina geplaatst. Onder de aanwezigen op het Sexy email event bleek dit percentage nog lager te zijn. Van de aanwezigen beschikt echter wel ongeveer de helft over een eigen mobiele App, terwijl de investeringen daarvoor in de tienduizenden dollars kunnen oplopen en een aanmeldformulier op Facebook in een half uur geregeld kan zijn. Een gemiste kans dus voor marketeers. Tweederde van de marketeers neemt inmiddels ook Like en Follow acties op in hun e-mail campagnes en motiveren mensen, soms met incentives, om hun actief te volgens op sociale media.
SMS-marketing
De mogelijkheden van een ander medium, SMS, blijken echter door veel organisaties nog niet te worden benut. 81% van de marketeers geeft bijvoorbeeld aan dat ze geen plannen hebben om e-mailadressen te gaan verzamelen via SMS. Loren ziet hier veel mogelijkheden in ziet op evenementen, in winkels of op billboards; SMS je e-mailadres naar 12345 en je bent aangemeld voor de nieuwsbrief. Hier zien we misschien ook het verschil in cultuur tussen Nederland en de VS / UK, waar SMS marketing veel hotter is dan in Nederland.
Hoe vaak gebruiken we de App?
Uit het onderzoek van Silverpop blijkt ook dat er veel animo is onder marketeers om een eigen App te gaan ontwikkelen. Waar 30% al beschikt over een eigen App, geeft 66% van de marketeers aan plannen te hebben voor een eigen App. Dit terwijl 25% van de beschikbare Apps slechts 1x gebruikt worden. Daar ligt een mooie rol voor e-mail, aldus Loren. Denk bijvoorbeeld aan het verzamelen van e-mailadressen in de App en vervolgens diverse campagnes die het gebruik van de App triggeren.
Van de respondenten heeft 77% geen plannen om location based diensten in te gaan zetten als marketinginstrument. Dit terwijl Foursquare geweldige mogelijkheden biedt voor loyaliteit programma’s en speurtochten.
Tijd voor de nieuwe muis
Op het gebied van e-mail design moet er nog een hoop gaan gebeuren. Steeds meer mensen lezen hun e-mail op verschillende schermen en soms ook nog tegelijkertijd. Verschillende nieuwsbrieven aanbieden voor mobiel gaat volgens Loren niet werken, de bestaande nieuwsbrief moet worden aangepast voor de nieuwe muis; de vinger. Nieuwsbrieven moeten worden opgezet voor touchscreens en dat betekent: Makkelijker scanbaar door middel van een één-koloms indeling, grotere lettertypen en beter zichtbare knoppen die ook zijn geoptimaliseerd wanneer afbeeldingen niet worden getoond. Momenteel wordt gemiddeld 10 tot 30% van de e-mail mobiel gelezen, maar dit aantal zal, mede door de enorme groei in de tablet markt, met rasse schreden toenemen.
Wordt menselijker
In marketing is er een oude regel die stelt ‘Sell the sizzle, not the steak”. Loren heeft een nieuwe regel: “Educate with grilling tips, recipes and wine pairing”. Je moet je lezers meerwaarde bieden met dingen die ze verder helpen. Je merk een menselijk gezicht geven en ervaringen delen. Laat bijvoorbeeld het verkopen aan je klanten over door gebruik te maken van quotes of foto’s van klanten. Wordt echt, wordt menselijker en voeg waarde toe.
Social is the new broadcast, triggered e-mail the future
Social mag dan heel sexy overkomen, maar inhoudelijk communiceren kan alleen met e-mail. Heb jij al bestelbevestigingen via Twitter gezien? En dan maar niet te spreken over de upsell mogelijkheden die er zijn met e-mail die je mist in mocial. E-mail heeft een aantal krachten en die zullen mocial niet snel overnemen:
Loren benadrukt met name de mogelijkheden die er zijn voor triggered e-mail campagnes en het verschil in ROI die daarmee behaald wordt. Van de hoeveelheid e-mail die verzonden wordt door marketeers bedraagt slechts 0.3% abandon cart e-mails, maar de behaalde sales omzet op deze campagnes is 18.6% van het totaal. Met name deze triggered campagnes en de mogelijkheden die e-mail biest om dit soort processen te automatiseren laat Loren McDonald stellen dat “Email rocks more than ever” en dat waren de meeste aanwezige volmondig met hem eens.
De slides van de presentatie van Loren McDonald zijn te bekijken op Slideshare.
DDMA emailcouncil
Dit artikel is geschreven door Niels van Meerte Janse (Measuremail) en Jordie van Rijn (eMailMonday), beiden lid van de kennis en redactie werkgroep van de DDMA Emailcouncil. De DDMA Emailcouncil organiseert o.a. events zoals Sexy Email, ronde tafels en zal spoedig de activiteiten op hun emailmarketing blog gaan vergroten om kennis over emailmarketing te bevorderen.