De invloed van Google +1 op AdWords

30 juni 2011, 07:23

Op 31 maart jl. introduceerde Google de Google +1 button. Dit sociale element is zichtbaar voor elke gebruiker met een Google account. Bovendien is het mogelijk om de Google +1 button toe te voegen aan websites (net als de like-button). Na het klikken op de Google +1 button bij een zoekresultaat zullen vrienden zien wat je positief gestemd heeft. Tevens is te zien welke vrienden, gebaseerd op contacten in onder meer Gmail en Twitter een resultaat al aangeraden hebben.

Zojuist heeft Google officieel in Nederland bekend gemaakt dat de Google +1 button de komende weken toegevoegd zal worden aan advertenties en organische zoekresultaten. Daarnaast heeft Google de +1 button nu geïntegreerd binnen AdWords. Gebruikers kunnen dus naast organische resultaten ook betaalde resultaten aanbevelen. Welke impact heeft deze toevoeging op klikkosten, CTR en de kwaliteitsscore en is het mogelijk om informatie te verkrijgen van gebruikers die mijn advertentie aanbevolen hebben? De antwoorden van Google zijn als volgt;

Kan ik meer informatie vinden over de mensen die mijn advertenties een +1-waardering hebben gegeven?

Google verschaft geen persoonlijke gegevens aan adverteerders over Google-gebruikers die de advertenties van de adverteerders een +1-waardering hebben gegeven.

Worden er kosten in rekening gebracht wanneer een gebruiker op de +1-knop klikt voor mijn advertentie of website?

Nee. Er worden geen kosten in rekening gebracht wanneer gebruikers voor uw advertenties of site op de +1-knop hebben geklikt.

Wordt door de +1-knop mijn klikfrequentie of conversieratio beïnvloed?

Iedere campagne presteert verschillend en daarom kunnen we het effect op de klikfrequentie (CTR) voor uw afzonderlijke campagnes niet voorspellen. Maar volgens ons zal door de opname van de +1-knop in advertenties de algehele CTR van veel AdWords-campagnes toenemen, zoals de betrokkenheid van gebruikers zal toenemen door de gepersonaliseerde annotaties die in advertenties worden weergegeven nadat daarin op de +1-knop is geklikt.

Wordt door de +1-knop mijn kwaliteitsscore beïnvloed?

De wijze waarop we de kwaliteitsscore van uw advertenties meten, is niet veranderd. We blijven de historische AdWords-prestatiegegevens, klikfrequentie (CTR) en andere signalen gebruiken om uw advertentiepositie en kosten per klik (CPC) te berekenen.

Gerben Lievers
Founder bij Ubari

Gerben Lievers (1986) is op zijn 16e levensjaar internet-ondernemer van het eerste uur. Als verandermanager kwam Gerben in 2010 aan het roer van het destijds in zwaar weer verkerend familiebedrijf en transformeerde het tot het snelst groeiende online marketing bureau van Nederland. Met zijn bedrijf, online marketing bureau Team Nijhuis, liet hij met zijn team van 42 experts in het afgelopen decennium honderden bedrijven succesvol groeien met digitale marketing. De filosofie is simpel: als klanten groeien, groeit het bureau zelf ook. Team Nijhuis won de afgelopen jaren diverse prominente awards als erkenning voor het vakmanschap, extreme groei en succesvol ondernemerschap (o.a. Deloitte Technology Fast50 4x, FD Gazellen 2x), Google Premier Partner Top 3% EMEA en volgens onafhankelijk onderzoek van Fonk magazine nummer 2 digital agency van Nederland. Gerben kent het digitale marketing landschap als geen ander en gelooft in het volledig delen van zijn kennis. Hij is veelgevraagd spreker en bekend van diverse media-optredens, interviews en vakpublicaties. Meer leads, omzet en naamsbekendheid? Ontdek de gratis Google Quickscan van Team Nijhuis.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Folko

    Beetje flauw om de FAQ van Google te copy pasten.. Ik had liever een gedegen onderzoekje gezien.


    30 juni 2011 om 11:57
    Hans van Dijk

    Precies, dit is niet zo heel spannend zo..


    30 juni 2011 om 12:07
    Gerben Lievers

    @Folko @Hans Ik begrijp jullie reactie. Ik heb er bewust voor gekozen om de informatie te bundelen en in één hapklare brok te presenteren in de vorm van dit artikel(tje). Afgelopen dagen is Google immers met zoveel nieuwe informatie gekomen. Op die manier leek mij een overzicht specifiek voor AdWords wel geschikt en informatief. Helaas voor jullie weinig nieuws onder de zon en weinig diepgang. Ik hoop dat ik jullie met mijn vorige artikelen wel heb geïnspireerd en dat ik dat in de toekomst ook zal blijven doen. Zodra er nieuwe inzichten zijn met betrekking tot Google+1 en AdWords zal ik hier zeker een artikel over schrijven!


    30 juni 2011 om 14:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!