Economisch weerbericht (134): The Story of Mankind
Verleden week had ik het over de Culture Clash. Die intensiveert en neemt nieuwe vormen aan vanwege verjonging van digitaal gedrag. Dat is provocatief bedoeld. Onder meer omdat ik me al tijden erger aan het geneuzel over Digital Natives en Digital Immigrants. Het glijdt er lekker in maar er klopt geen hout van. Programmer/hacker en filosofiestudent Tom Morris – daar moeten we er meer van hebben – was mij zonder het te weten al als volgt bijgevallen: “There are no digital natives but the devices themselves; no digital immigrants but the devices too. They are a diaspora, tentatively reaching out into the world to understand it and themselves, and across the network to find and touch one another.”
Kun je nog van alles over zeggen, maar het is ten minste een krachtig statement. De device&apps-verjonging van digitaal gedrag voedt de Culture Clash. Die clash is de Story of Mankind. Individuen en groepen doen op allerlei mogelijke manieren altijd hun best om elkaar de loef af te steken of in het eigen kamp te halen. Competitie en overreding – met Persuasive Technologies – zitten in onze genen. We kijken op verschillende manieren tegen van alles aan. Het is People Power en Power Play. Constante verandering, die Culture Clash. En van alle tijden.
Vier actoren
In dit digitale tijdperk zijn er voor alle denkbare settings – zie o.m. de 22 spelers van verleden week – in de basis altijd vier actoren. Om te beginnen The System. Het systeem heeft aan de ene kant te maken met Counter Cultures (de haviken) en aan de andere kant met Social Subcultures (de duiven). Door die uitersten bevindt The System zich in een enorme spagaat. Met de ene partij is het knokken geblazen en de andere moet je zalven. In de wetenschap, dat je ze eigenlijk allebei moet accomoderen in de richting van het universele ideaal van Digital Commons. Als The System rust in de tent wil, moet het opschuiven naar Digital Commons en als een moederkloek de Counter Cultures en Social Subcultures onder haar veren meenemen.Want, guess what, digitale Counter Cultures en digitale Social Subcultures hebben ieders hart gewonnen.
Culture Clash Catalysts
In die Culture Clash naar 2020 toe, van met name People Power en Power Play, zijn er twee grote Culture Clash Catalysts actief. Het crisiscomplex waar we voor staan en het trio Web/Mobile/Apps: maatschappij en technologie. Die laatste drie spelen samen de rol van Powerful Digital Personal Standard Equipment. Daardoor wordt iedereen in de huidige fase van de Story of Mankind “empowered”. De centrale scenariovraag in dit verband is: hebben we daar echt wat aan? En in dezelfde adem: Kunnen we ons gedrag er voldoende op inrichten?
De uitdaging
De Story of Mankind speelt zich af in een beweging van individuen en groepen (de blauwe ellips) die elkaar (de rode ellips) in meer of mindere mate “naar het leven staan”. Allemaal proberen we op de een of andere manier onze eigen haan koning te laten kraaien. The System is zowel rood als blauw. Het wil en moet zichzelf in stand houden – meestal in georganiseerde samenspraak – en tegelijk het vege lijf beschermen tegen aanvallen vanuit verschillende Counter Cultures. Die hebben hun fiches dus vooral op rood gezet. Zij gaan in eerste instantie vooral de strijd aan. De Social Subcultures zijn, zoals de naam al zegt, vooral gericht op de cohesie van individuen en communities. Meestal op een afgebakend terrein: vandaar ook “sub”.
Digital Commons
Het complementaire verhaal is de hoop op de Digital Commons: net als The System rood en blauw tegelijk. Alleen hebben zij het voor elkaar. De Digital Commons hebben op digitale wijze heel organisch de cohesie geregeld tussen individuen en groepen. De ultieme elastische cloud, zo u wilt: de organische organisatie. Op de hoogte van de behoeften, activiteiten en populariteit van Counter Cultures en Sub Cultures weet The System, dat ze naar dit ideaal moet toebewegen. Verklaarbaar traditionalisme en onkunde in digitale zaken verhinderen echter dat het ideaal snel dichterbijkomt. Dat irriteert zowel Counter Cultures als Social Subcultures. Zij maken gebruik van hun digitale krachten en de Culture Clash verdiept zich. Alle huidige crises maken het er niet eenvoudiger op.
Focusvraag
Dat brengt ons terug bij de focusvraag. Voor alle denkbare settings luidt die kort en goed als volgt. Wat kan/moet/zal het verhevigde digitale gedrag van Web&Mobile&Apps in deze dynamiek betekenen? Hoe sturen we het App Effect? En hoe pakt dat allemaal uiteindelijk uit?
Mist ich dachte die Seite wäre lang genug vom Netz um nicht mehr bei Google in der Suche aucfutauzhen. Meine Stichproben haben vorerst keine brauchbaren Treffer gefunden. Nu gut 😉