De balans na twee weken Google+

13 juli 2011, 05:47

Het is alweer twee weken geleden dat Google de deuren van Google+ opende voor het publiek. In die tijd heeft de pers niet stil gestaan. Ook hier op Marketingfacts zijn er meerdere artikelen gepubliceerd. Paul Allen heeft berekend dat het aantal gebruikers voor Google+ staat op 9.5 miljoen gebruikers wereldwijd, waarvan er 2.2 miljoen in de laatste 1,5 dag zijn bijgekomen. De Android app is tussen de 1 en 5 miljoen keer gedownload, en gemiddeld beoordeeld met een 4,4 (19k beoordelingen). Na twee weken een overzicht van wat Google+ teweeg heeft gebracht.

Uit een sentimentanalyse (N=25.000) van Buzzcapture blijkt dat Nederlanders Google+ overwegend positief ontvangen. De sociale features worden positief ontvangen in 23% van de uitingen, een minderheid van de uitingen (16%) had een negatieve teneur. De strategie om een beperkt aantal uitnodigingen ter beschikking te stellen heeft enerzijds tot veel exposure geleid, anderzijds vertraagt het de activiteit en de adoptie binnen Plus. Het gevaar hiervan was bijvoorbeeld te zien bij de introductie van Buzz. Daarnaast constateerde Buzzcapture dat velen bewondering hadden voor het design en enkele vernieuwende features zoals Circles en Hangouts. In de media wordt de het nieuwe netwerk veelvuldig (15 procent) vergeleken met Facebook (N=3.831).

Demographics

De leden van Google+ zijn overwegend man (73,7 procent), en vooral ook technisch aangelegd. Uit een groot sample (N=947,996) blijkt dat de top 10 beroepen bestaan uit onder andere Engineer, Developer, Software Engineer en Software Developer. Daarnaast zien we veel creatieve beroepen: designer, artiest, schrijver en fotograaf. De leden komen voor het grootste gedeelte (49,1 procent) uit de VS. Andere grote landen zijn India, Sri Lanka en opvallend genoeg België.

Strategie

Over Google+ bestaan vele vragen. Waarom nu? Waarom staat het systeem al online, terwijl er veel onderdelen nog niet klaar zijn? Bradley Horowitz, een van de leiders van het Plus-team zei hierover tegenover AllThingsDigital:

“We’re calling this the Google+ project for a reason. It’s not a monolithic product. This is a project and when we say “project” we mean it’s much broader in scope. This is something that will impact Google.”

En dat is ook waarom we niet teveel moeten focussen op Google+ als sociaal netwerk. Google laat langzamerhand haar “social layers” neerdalen op haar producten. Net zoals Google Profiles al langer bestaan wordt deze nu aan sociale diensten gekoppeld. Ook de Google +1 knop maakt onderdeel uit van deze productbrede strategie. Als je het artikel van Levy op Wired leest, wordt het duidelijk dat Google niet langer kon wachten met het publiekelijk maken van deze belangrijke component. Net zoals bij Gmail staat Google er om bekend producten snel als beta de wereld in te gooien.

Eric Schmidt tegenover Techcrunch:

“We test stuff, and when it works, we put a lot more emphasis on it.”

De strategie van Google+ is dan ook niet die van een Facebook-killer. De essentie van Google+ gaat over relaties, data en mensen. Met de sociale component als cement beschikt Google over de belangrijkste data facetten en kan het zo al haar producten relevanter en socialer insteken. Waar Google in het verleden keek naar links en de connecties tussen sites, wordt daar nu ook je social circle in meegenomen. En dit wordt binnen alle producten geïmplementeerd.

Nogmaals Eric Schmidt:

“It would be multiple sources of identity and it would be multiple sources of essentially social networks at the technical level meaning the link structure of who your friends are and so forth.”

In the end komt het er allemaal op neer dat Google verdient aan data. En daar is niks mis mee. In deze tijd van web 2.0 is de content voor gebruikers veelal gratis, en wordt dit terugverdiend aan data. In feite betaal je als consument met je privacy. Zo komt er nu data binnen van je zoekopdrachten, je sociale kringen, je smartphone (Android), Google+ en alle informatie van Google’s individuele producten (geo-info van maps, product interesses via Product Search. Daarbij crawlt de zoekmachine nog het hele internet af. Google lijkt daarbij vooral haar eigen data te willen gebruiken. Nadat gesprekken met Facebook op niks uitliepen is het contract met Twitter inmiddels afgelopen. Het contract dat Twitter zo’n 15 miljoen dollar per jaar opleverde, maakte het mogelijk dat tweets door Google werden gearchiveerd en realtime doorzoekbaar waren met Google Realtime.

De introductie van Google+ is nog maar het begin van de sociale integratie. Zodra de data binnensijpelt is het in te denken dat Google naar de 1’s ook het aantal comments en posts binnen zoekresultaten gaan meenemen. Maar ook binnen andere producten. Als de Business Profiles straks gelanceerd worden kunnen deze worden verbonden met Google places. Of denk aan Hotpot (lokale en sociale aanbevelingen), die aan de Places en bedrijven worden gekoppeld.

Content van @basvandenbeld op StateOfSearch

Google+ voor bedrijven

De lange termijn visie en het feit dat het plus netwerk nog in bèta fase is, zorgen er mede voor dat Google+ nog niet beschikbaar is voor bedrijven. Niet alleen zijn er nog geen business profiles, ook wordt gebruikers van Google Apps for Business de toegang tot Google Profiles ontzegt. Als Google Apps gebruiker kun je simpelweg geen profiel aanmaken en dus niet meedoen aan Google+. Dit leidt bij vele gebruikers (inclusief mijzelf) tot frustratie. Het ontzegt zo een grote groep loyale (lees: betalende) klanten de toegang tot nieuwe producten, waardoor je als loyale klant dus minder toegang hebt dan de gratis gebruikers. Een stukje omgekeerde wereld, lijkt het.

Google beveelt bedrijven aan nu nog geen profiel aan te maken op Plus. In een blog geeft Google aan te werken aan zakelijke profielen die bijvoorbeeld weer gekoppeld kunnen worden aan analytics en AdWords. Daarnaast geeft Google aan bedrijven die toch een persoonlijk profiel aanmaken van het netwerk te verwijderen. Dat is slecht nieuws voor Ford, wat als één van de eerste merken op Google+ tot de populairste gebruikers behoort. Ford heeft inmiddels al een contest gehouden waarbij gebruikers hun leukste screenshot van DiRT3 konden insturen. De gebruiker met de meeste comments werd uitgeroepen tot de winnaar. Ook is Ford aan het testen met de groepschat functie.

Scott Monty, hoofd social media bij Ford:

“Ford-initiated “Huddle” on Google+ allows up to 10 people to chat with Ford executives about future initiatives. Huddle is one of the site’s most promising early features for brands. The Huddle chat capability has potential for webinars, analyst calls, even customer service [uses] for people to have a face-to-face experience of the brand.”

Online (re-)branding

Met de introductie van Google+ gaan Blogger en Picasa van naam veranderen, aldus Mashable. Beide services zijn hernoemd naar het paraplumerk. Zo heet Blogger voortaan Google Blogs en gaat Picasa verder als Google Photos. De rebranding staat niet op zichzelf. Zo werden eerder aangekochte services JotSpot en GrandCentral omgetoverd tot Google Sites en Google Voice. Hetzelfde gebeurde met Froogle, dat werd omgedoopt tot Google Product Search.

Binnen de productstrategie is het goed in te denken dat Google deze producten hernoemt. Beide producten zijn goed te integreren binnen het Google+ netwerk, en de waarde voor zowel Photos als Blogs neemt toe naar mate meer mensen het gebruiken.

Privacy

Het is daarnaast interessant in hoeverre privacy een issue gaat zijn voor Google. Facebook heeft een lange geschiedenis als het gaat om privacy, maar hoe zit dit bij Google? Bij Facecroocks zijn ze in de voorwaarden van Google+ gedoken en concludeerden dat waar je bij Facebook nog de controle hebt over hoe je data wordt gebruikt, je bij Google+ daar geen keuze in hebt. Als je in Facebook je privacy instellingen maximaal aanscherpt mag Facebook je data niet gebruiken. Bij Google+ mag Google praktisch alle gebruiken, en tevens aanpassen en distribueren als ze dat zouden willen. Daarbij komt dat de Google Profiles standaard toegankelijk zijn voor zoekmachines. Je hebt daarbij niet de mogelijkheid je profiel te verbergen.

Effect op +1 button

Sinds de introductie van Google Plus is ook de verspreiding van het aantal Google +1 knoppen sterk gegroeid. Uit cijfers van BrightEdge (PDF) blijkt dat de helft van de top 10.000 websites een link naar hun Facebook pagina heeft. Daarnaast heeft 40 procent een link naar haar Twitter account. Echter, als we kijken naar de buttons, is de Google Plus One knop (4,5 procent) na de Facebook Like Box (6,1 procent) en Like Button (10,8 procent) de grootste. Groter dus dan de Twitter share knop (2,1 procent).

Cijfers gaan over juli 2011 t.o.v. de vorige maand

Ander onderzoek door de mannen van SEOmoz wijst ook op een groei van de adoptie van de Google +1 knop. SEOmoz crawlde de Technorati Top 100 sites en vergeleek de aanwezigheid van Google +1 voor en ná de lancering van Google+. Hier rolde de volgende grafiek uit:

Ook het gemiddeld aantal +1’s is toegenomen sinds Google+. Bij de Top 100 is het aantal +1’s gemiddeld verdubbeld. In dezelfde periode is het aantal Facebook Shares juist afgenomen.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

9 Reacties

    DannyOosterveer

    Zet ik er bij. Heb jouw link sowieso even klikbaar gemaakt 😉


    14 juli 2011 om 05:27
    Hans Voorn

    Hier op MarketingFacts zie je trouwens nog steeds weinig mensen die de +1 button ook echt klikken, zie ik aan het aantal per artikel. Wordt het nou nog wat met dit?


    25 juli 2011 om 12:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!