ReclameReview: Kwantum

13 juli 2011, 09:54

Mocht je in een filiaal van Kwantum lopen en een kudde zwarte beestjes tegenkomen, schrik dan niet. Dit zijn de prijzenvreters die delen van de prijzen wegvreten en zo voor flinke kortingen kunnen zorgen. Kwantum zoekt nog naar een effectief bestrijdingsmiddel voor het ongedierte. Om een onverklaarbare reden promoten ze de onbedoeld lagere prijzen door middel van deze commercial.

Credits:

Bureau: DI&P / Bosley

Account: Jurgen Peeters

Creatie: Jacqueline Donker

De doelstelling:

Zo veel mogelijk omzet draaien tijdens de opruiming.

De uitwerking:

Kwantum start de opruiming dit jaar met een nieuwe TV-, radio- en instorecampagne in Nederland en België: prijzenvreters. Ze zitten overal in alle filialen en vreten zo 20%, 30% of wel 40% van de prijzen af. Deze prijzenvreters eten de toch al lage prijzen op. Meer informatie op www.kwantum.nl/prijzenvreters.

Het oordeel:

De teksten op de actiesite vind ik grappig, in tegenstelling tot de gesproken variant in de commercial. Qua toonzetting zijn ze ongeveer hetzelfde, maar ik denk dat de boodschap in geschreven vorm beter overkomt dan gesproken. Waarom zou Kwantum immers commercials uitzenden over zogenaamde beestjes waar ze helemaal niet blij mee zijn? Ook de call-to-action “profiteer ervan” wordt op een onsympathieke manier uitgesproken. Dan heb ik liever de tekst van de site, want daar komt het net iets anders over. Een tekstvoorbeeld van de site: “Kwantum werkt hard aan een oplossing en verwacht een effectief bestrijdingsmiddel vanaf augustus in te kunnen zetten.” Deze persberichtachtige manier van communiceren werkt prima, maar in de commercial wordt het concept anders uitgevoerd. Ik had liever een voortzetting van de grappige online stijl gezien.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!