De toekomst van mobiel adverteren: 5 trends

16 juli 2011, 15:15

Mobiel internet wordt groter en groter. De app stores van Apple en Google beginnen uit te puilen en m-commerce groeit gestaag, vooral in Amerika: Forrester Research verwacht dat m-commerce in 2012 goed is voor drie procent van de totale Amerikaanse online verkopen. In 2016 zal dit omzetaandeel op zeven procent uitkomen. Een andere manier van geld verdienen is adverteren. Hoe is het daarmee gesteld? Volgens een recent Amerikaans onderzoek klikt 60% van de mobiele internetters minimaal 1 keer per week op een banner. In ditzelfde onderzoek staan interessante resultaten en aanbevelingen. Ik neem ze graag met jullie door in de hoop dat wij ook in Nederland meer en relevantere campagnes gaan tegenkomen. Tenslotte zijn deze resultaten vertaald in 5 trends in mobiel adverteren.

Eerst het onderzoek voordat we bij de trends uitkomen. Op de vraag welke activiteit zou jij doen bij het zien van een mobiele advertentie antwoordde 63% een spel spelen, 52% antwoordde dat ze een app zouden downloaden en 51% zou een website bezoeken. Andere antwoorden: video kijken (49%), muziek luisteren (49%), kortingsbon inwisselen of downloaden (40%), meer informatie opvragen (38%), een producten kopen (22%) en een telefoonnummer bellen (17%). Prima inzichten voor het bedenken van een campagne.

Wat voor soort banners vallen het meeste op? Normale mobiele banners en video advertenties scoren in dit onderzoek het beste met 22%, gevolgd door banners waarin interactie mogelijk is (21%). Tekstadvertenties en schermvullende advertenties worden het minste gewaardeerd. Op de vraag op welke van de volgende soort bedrijven zou je op een mobiele banner klikken, was de top 5: winkels, weer, restaurant/bar, sport en muziek. Dit onderzoek is overigens gedaan door een mobile advertentie netwerk, dus het kan gekleurd zijn. Desalniettemin denk ik dat de grote lijnen wel kloppen.

Interessanter is dat Business Insider deze resultaten heeft vertaald naar de volgende trends met voorbeelden:

1. Meer interactiviteit en apps als advertenties: je telefoon bezit een aantal elementen waardoor advertenties relevanter worden (gps, kompas, bewegingssensor, camera etc). Voorbeeld is Apple iAds. Ongeveer een jaar geleden introduceerde Apple hun eigen advertentieplatform iAds. Deze nieuwe manier van mobiel adverteren zou volgens Apple een groot succes worden, maar tot nu toe is daar nog niet veel van gebleken. Toch zijn er schitterende mogelijkheden, zoals deze video laat zien.

2. Aanbiedingen en beloningen, niet alleen loze beloftes. Een voorbeeld hiervan is Groupon Now. Een prachtig ander voorbeeld is Kiip. Hun advertenties verschijnen in spelletjes als je bepaalde scores haalt. Je krijgt dan echte beloning. Eerder schreef iPhoneclub hier al over.

3. Bedrijven gebruiken gave mobiele diensten om consumenten te bereiken in plaats advertenties. Voorbeeld hiervan is Nike+ GPS. Door het aanbieden van een gave app komen ze in contact met een hoop nieuwe potentiele nieuwe kopers.

4. Advertenties helpen om geld te besparen op mobiele gadgets en diensten. Voorbeeld is de Amazon Kindle. Als je de 25 dollar goedkopere versie koopt krijg je speciale aanbiedingen erbij. Deze Kindle versie is de best verkochte versie. Velen zien dit als nieuw businessmodel voor gadgets. Klant heft voordeel en de verkoper heeft een gegarandeerd advertentiebereik.

5. Mobiele advertenties worden gecombineerd met mobiele betalingen: boter bij de vis. Mobiel betalen wordt steeds makkelijker en je mobiel wordt steeds meer een bataalmiddel. Denk aan het kopen van apps en spelletjes. Maar ook de koppeling met de fysieke wereld. Je mobiel weet immers waar je bent als je bent ingecheckt.

Het speelveld van mobiele advertenties is dus groter geworden nu de branche meer volwassen is geworden. Benieuwd of het nog wat wordt in Nederland.

Mark de Bruin
Online specialist (app & web) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is een senior marketingprofessional met expertises in online marketing, innovatie en apps op basis van inzichten uit de markt en klant onderzoek. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!