Direct solliciteren met je LinkedIn profiel
LinkedIn heeft zojuist officieel een nieuwe functie gelanceerd waarmee ze weer echt extra functionaliteit toevoegen. LinkedIn heeft eerder al andere partijen als Branchout en Monster buiten spel gezet, maar zet nu een stap verder. Apply with LinkedIn is een applicatie die bedrijven bij hun vacatures kunnen zetten. Daarmee kun je direct met je eigen LinkedIn profiel solliciteren op een functie. Handig? Ja, ik denk het wel.
Logisch gevolg
LinkedIn is druk bezig met allerlei tools om ook bijvoorbeeld de starters op de arbeidsmarkt naar hun netwerksite te trekken. Met de speciale toevoeging voor studenten, wordt deze interessante groep gelokt. Helaas nog niet helemaal ingericht op de Nederlandse onderwijsmarkt. Desalniettemin is LinkedIn druk bezig om meer uit het netwerk te halen. Steeds meer features maken het een steeds interessanter Social netwerk dat nog geen directe concurrentie kent. Je kon al heel mooi content die je online vindt direct delen in de statusupdates en in groepen en nu kan je ook met een druk op de knop solliciteren.
Dit was er toch al?
Ja, er was al een koppeling mogelijk met LinkedIn. Collega blogger Bas van de Haterd (@bvdhaterd) heeft dit al bij meerdere bedrijven geïmplementeerd, maar de procedure was nog vrij complex.
Ik heb toen eens alle stappen doorlopen en dat was nog best veel handwerk.
Nu is het een stuk makkelijker geworden.
Hoe werkt dat?
Volgens het persbericht:
Met ‘Apply with-LinkedIn’ kunnen werkzoekenden op eenvoudige wijze solliciteren en tegelijkertijd laten zien dat ze vertrouwen hebben in hun professionele identiteit en merk. Hun LinkedIn-profiel toont namelijk zowel hun vaardigheden en ervaringen als hun professioneel netwerk. Oftewel, de inhoud van je LinkedIn profiel.
Wanneer sollicitanten op ‘Apply with-LinkedIn’ klikken, kunnen zij hun profiel bewerken voordat ze het opsturen, of ze kunnen rechtstreeks via ‘Submit application’ de data van hun openbare LinkedIn profielen sturen, of het online sollicitatieformulier van de werkgever automatisch invullen. Sollicitanten ontvangen direct na het indienen een bevestiging en een overzicht van relevante connecties die ze kunnen benaderen om hun kansen op de baan te vergroten. Daarnaast kunnen sollicitanten eenvoudig hun ‘Apply with’-inzendingen beheren door naar de LinkedIn.com ‘saved jobs’ tab te gaan. Dit maakt de zoektocht naar een baan nog efficiënter.
LinkedIn heeft er gelukkig een handig videootje van gemaakt, zodat ik niet alles hoef uit te leggen.
Nu nog even zorgen dat deze button ook bij de vacature voor de communitymanager hier op Marketingfacts komt.
Wat ik nog een beetje mis is wat het nu makkelijker is dan via de API werken. Ik moet zeggen dat ik het Continu verhaal, waar ik dus bij betrokken ben, niet heel veel ingewikkelder vind. Hooguit het ’toestemming geven’ is een extra stap. Wel kan je middels deze vorm meer informatie uit Linkedin halen, namelijk ook het mail adres (dat geeft de api nooit vrij).
Het grote verschil ben ik nog niet geheel achter moet ik eerlijk zeggen, behalve dat Linekdin maar met een heel beperkt aantal ATS”en samenwerkt naar ik heb begrepen (die in Nederland nog eens redelijk klein zijn) en je via de API heel makkelijk alles goed gecodeerd (als je wilt) het je ATS in kan laten lopen.
Het lijkt me voor veel sollicitanten een goede stap. Kan me zo voorstellen dat je na het versturen van de zoveelste CV (die je soms nog wat moet aanpassen) en motivatiebrief zo enorm klaar bent daarmee dat je één druk op de knop een stuk beter kunt waarderen ;-). Ik vind de hamvraag echter: gaan bedrijven dit echt omarmen of willen ze nog steeds CV’s en motivatiebrieven op de ouderwetse (e-mail) manier? Anders kun je je nog zo hard suf solliciteren via LinkedIn, als bedrijven brieven per mail voorrang geven (bijvoorbeeld omdat ze van mening zijn dat dat minder lui is) dan heb je er niks aan.
Of het via mail of Linkedin is, het is met name belangrijk om een goede motivatiebrief te maken die onderscheidend is van de rest.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!