Nederlandse voetbalclubs laten kansen liggen op social media

1 augustus 2011, 07:30

Uit onderzoek van LEWIS PR onder de 18 clubs die komend jaar in de eredivisie uitkomen, blijkt dat Ajax, Feyenoord en PSV de grootste clubs van Nederland zijn als het op social media aankomt. De landskampioen van afgelopen jaar, Ajax, is daarbij het populairst van de Grote Drie. Opmerkelijk genoeg vindt FC Twente, vorig jaar nog de nummer twee uit de eredivisie, zichzelf pas terug op een 14de plaats.

Professionele voetbalclubs zijn tegenwoordig miljoenenondernemingen met evenveel stakeholders. Dat social media dus ook voor hen een belangrijk platform vormen om de betrokkenheid van deze stakeholders te vergroten moge duidelijk zijn. Maar op welke schaal zetten zij social media dan in? Om dat uit te vinden, hebben wij met onze collega’s in Spanje, Portugal, Groot-Brittannië en Duitsland een onderzoek opgezet naar de social media presence van de professionele voetbalclubs in deze landen.

Opvallend is dat niet alle clubs in Nederland de belangrijkste platformen optimaal inzetten. Zo hebben alleen Ajax en Feyenoord een grote fanbase op een officiële Hyves pagina. Beide clubs hebben honderdduizenden fans, terwijl er veel eredivisie clubs zijn die zelfs geen officiële Hyves pagina hebben aangemaakt. Vreemd, aangezien Hyves nog steeds als grootste sociale netwerk in Nederland kan worden gezien.

Ook op YouTube zijn er maar twee clubs die veel succes kennen. Ajax (meer dan 1 miljoen channel views) en PSV (meer dan 500.000 channel views) spannen hier de kroon, terwijl de rest van de clubs uit de eredivisie weinig tot geen succes kent met het videokanaal.

Ander belangrijke bevindingen:

• Op Facebook is Feyenoord verreweg het meest populair van alle Nederlandse clubs met 23.776 fans. Daarna volgen Ajax en Utrecht met respectievelijk 8.700 en 6.101 fans.

• Ajax heeft de meeste volgers op Twitter (47.185). Op ruime afstand volgen PSV (19.066 volgers) en FC Twente (18.054 volgers).

• Weinig Nederlandse clubs maken gebruik van LinkedIn. FC Groningen heeft de meeste leden in zijn LinkedIn-groep, verder zijn PSV, NEC, Vitesse en VVV-Venlo actief op dit zakelijke netwerk.

Voor sportclubs is een goede band met fans/supporters van essentieel belang. Slechte wedstrijden, een arrogante houding of een onprofessionele reactie op gebeurtenissen in en rond het veld zorgen ervoor dat fans je de rug toekeren en je ‘merk’ geschaad wordt. Reden genoeg om er met trainers, directie, PR en marketing voor te zorgen dat de club zich zowel binnen als buiten het veld van zijn beste kant laat zien, dus ook op social media. Dat er nog steeds clubs zijn die niet alle platformen gebruiken óf maar mondjesmaat op sociale netwerken het contact zoeken met supporters, is een gemiste kans.

Het volledige rapport is hier te downloaden.

Gijs Moonen
Founder & Owner bij Ovide Agency

Oprichter van Ovide Agency. Een bureau met een ander model. Als online marketing & PR bureau doen we het nét even anders. Met de allerbeste mensen werken we voor de mooiste merken. Niets meer, niets minder.

Categorie
Tags

21 Reacties

    Tom Boersma

    Interessant rapport! Opvallend hoeveel clubs de mogelijkheden nog onbenut laten.

    Maar wat doet FC Zwolle in een onderzoek over de eredivisie?


    1 augustus 2011 om 08:42
    Rutger Teunissen

    En dat terwijl er zo veel goede sportcases zijn op Facebook. O.a. Manchester United en Real Madrid doen het erg goed. Bij Real Madrid (17,5m fans!) kun je alle sociale profielen van de selectie bekijken en een online football manager spel spelen. Dat is engagement!

    Er is idd nog veel te doen!


    1 augustus 2011 om 10:14
    Peter

    Er is voor veel clubs nog heel veel te doen idd! Ik ben zelf fan van bv VVV, niet de grootste club van Nederland maar ik was toch benieuwd hoe zij uit de bus kwamen. Het onderzoek geeft bijvoorbeeld aan dat VVV geen nieuwsbrief verstuurd en dat het geen Facebook pagina heeft. Dit is onjuist want ik krijg ongeveer iedere 2 weken een nieuwsbrief en VVV heeft wel degelijk een Facebook pagina, (facebook.com/vvv.venlo) en heeft daar meer dan 2200 vrienden. Ik vraag me dus af hoeveel onwaarheden er nog meer in dit onderzoek zitten. De onderzoekers hebben dus duidelijk weinig veldwerk verricht en dat maakt dit onderzoek al behoorlijk onbetrouwbaar. Ik heb overigens de rest van de clubs nog niet gechecked


    1 augustus 2011 om 10:23
    Bart

    Roda heeft ook een Linkedin-groep (159 leden).

    RKC heeft ook een Linkedin-groep (58 leden).

    De rest mag je zelf nog eens na gaan zoeken.

    Onvolledig (dus slecht) onderzoek derhalve, waardoor de waarde van je conclusie minder wordt.


    1 augustus 2011 om 11:47
    Ben

    Op zich interessant om uit te zoeken, maar sommige van je gegevens zijn nogal dubieus qua waarde. Wat versta je bijvoorbeeld onder het aantal volgers van een club op Facebook? Er bestaan voor Ajax bijv. tientallen verschillende pagina’s waarvan de grootste alleen al +- 118000 leden heeft.


    1 augustus 2011 om 14:04
    gijs.moonen@ovideconsult.nl

    @Ben,

    juist omdat we wilden zien hoe clubs hier zelf mee omgaan hebben we alleen naar officiële accounts gekeken. De andere accounts zullen zeker waardevol zijn voor de fans, maar zeggen niets over hoe professionele clubs zelf social media inzetten.


    1 augustus 2011 om 14:09
    Ben

    Het officiële account op FB van Ajax (‘AFC Ajax’) heeft +-118000 leden (‘likes’), het account ‘Ajax’ (niet officieel) heeft het door jou genoemde aantal leden. Dat blijft het moeilijke met dit soort dingen op sociale media, er zit vaak nog weinig structuur in.


    1 augustus 2011 om 14:19
    Ben

    Zie nu dat er inderdaad ook een ‘echt’ officieel account is.


    1 augustus 2011 om 14:23
    jeroenvanderschenk

    “Juist omdat we wilden zien hoe clubs hier zelf mee omgaan hebben we alleen naar officiële accounts gekeken.”

    Al aan de mogelijkheid gedacht dat het wel eens een bewuste keuze van de club kan zijn om supporters hierin te faciliteren ipv zelf een ‘officiele fanpage’ te starten? Power to the crowd….


    1 augustus 2011 om 15:08
    Peter

    En wat kortzichtig om alleen naar de ‘officiele’ accounts te kijken, das lekker makkelijk… De kracht van social media zit toch vooral in de consumenten en niet in de bedrijven. Van de fans voor de fans zullen we maar zeggen. Dus volgens de onderzoekers is het goed als de clubs een facebook en twitter accountje openen en daar wat op gaan roepen. Dat is dus precies de strategie die je met social media niet moet volgen: doen om te doen. Het gaat erom dat er rumour around the brand is. De club die dit het best voor elkaar krijgt en dit op de goede manier faciliteert is m.i. het beste bezig.

    Doe dan wat moeite voor het onderzoek en zorg dat je in ieder geval alles in kaart brengt en kijk ook naar de inhoud van de rumours. Wat het sentiment omtrent de club. Is de club acties met overal posten, officieel kanaal of niet. Een beetje turven of een club zelf actief is op GB of twitter is te makkelijk. Als ik voor mijn werk de reputatie van mijn werkgever in kaart moet brengen en alleen maar naar de ‘officiele’ kanalen kijk en tel hoeveel kanalen er zijn, en verder geen inhoudelijke zaken laat zien, dan vertelt mijn baas me wel wat anders!


    1 augustus 2011 om 19:36
    Coen

    Dit is incorect aangezien AFC Ajax 117.000 fans op Facebook heeft.


    1 augustus 2011 om 20:29
    JurMF

    PSV liet overigens weten dat vanaf de start van de nieuwe competitie via het domein psv.hyves.nl de officiële PSV Hyve zal worden beheerd.


    3 augustus 2011 om 10:50
    Olivier67

    Het viel me altijd al op dat de Nederlandse clubs bedroevend weinig doen op dit terrein. En goed voorbeeld hoe het anders kan is Olympique Marseille. Nou gaat de liefde van zijn fans voor de club in Zuid-Frankrijk een stuk dieper dan voor welke Nederlandse club dan ook, evengoed is het aardig om ‘Likes’, reacties e.d.van de fans van deze club eens te vergelijken met de populairste Nederlandse club (Ajax) en de enorme verschillen te zien.


    12 augustus 2011 om 10:55
    Olivier67

    Wellicht ten overvloede: ik had het dus over de inzet van FB


    12 augustus 2011 om 10:56
    Laurens

    Leuk idee, slecht uitgevoerd!


    20 augustus 2011 om 21:13
    Simone

    Hallo Gijs,

    Zijn de gegevens van Spaanse clubs ook ergens te vinden? Ik doe mijn afstudeeronderzoek voor Malaga Club de Futbol en ben zeer geinteresseerd in hoe Malaga scoort op het gebied van social media? Het zou geweldig zijn hierover informatie van u te ontvangen!

    Met vriendelijke groeten,

    Simone


    13 juli 2013 om 12:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!