Social advertising: er is leven buiten Facebook

2 augustus 2011, 05:15

The Pivot Conference heeft samen met Brian Solis onderzoek gedaan naar social advertising (N=230). Het onderzoek toont aan dat bedrijven adverteren op sociale media voornamelijk binnen campagnes integreren (70 procent). Eenzelfde percentage gebruikt traditionele media om op engagement binnen de sociale media te sturen. Uit het onderzoek komt tevens naar voren dat marketeers niet langer alleen voor de populaire keuzes gaan. De interesse voor adverteren buiten Twitter en Facebook neemt toe.

Waar de meeste marketeers al adverteren op Twitter (78 procent) en Facebook (93 procent), geeft 20 tot 26 procent aan het komende jaar te willen adverteren via YouTube (20 procent), LinkedIn (21 procent) of Foursquare (26 procent). Ook is er interesse voor het adverteren in online social gaming, 13 procent geeft aan het komende jaar op Zynga te willen adverteren.

Meer dan de helft van de respondenten zegt budget van traditionele marketing te verplaatsen naar social advertising. Daarbij geeft 23 procent aan dat social advertising voor een betere ROI zorgt. Aan de andere kant lijkt het alsof marketeers nog niet duidelijk in hun hoofd hebben waarom ze adverteren via sociale media. De antwoorden hierop zijn erg divers, van productintroducties ondersteunen (17 procent), tot contact met bestaande klanten (13 procent) en sales (9 procent). Deze resultaten stroken met Nederlands onderzoek, waar bij bedrijven ook de strategie vaak onduidelijk is.

Marketeers zijn het meest tevreden over de commerciële mogelijkheden binnen Facebook (38 procent). Daarnaast heerst er behoorlijk veel onwetendheid over de betaalde programma’s bij andere sociale media. Zo weet 33 tot 53 procent niet wat de mogelijkheden binnen YouTube, Twitter, LinkedIn en Foursquare zijn.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Remco de Vries

    Volgens mij is in de grafiek de 17% voor “Build brand awareness” en niet ondersteuning van productintroducties, zoals je schrijft!


    2 augustus 2011 om 09:09
    GianluigiCuccureddu

    Naast dat organisaties die opties vaak niet kennen, blijf social media targeting ook nog achter qua bekendheid, als dat wordt afgezet tegen haar potentie.

    Rijke social media data kunnen ” personen behandelen als een mens” en niet een subset daarvan, namelijk als een consument/de persoon die dat ene product koopt/heeft gekocht.


    2 augustus 2011 om 09:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!