42 procent van de Nederlanders in bezit van smartphone

5 augustus 2011, 03:33

Uit onderzoek van Telecompaper (N=19.200) blijkt dat 42 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder de trotse eigenaar is van een smartphone. Een flinke stijging ten opzichte van vorig jaar, toen 30 procent zichzelf een smartphone eigenaar mocht noemen. De stijging is vooral de danken aan de adoptiegraad onder jongeren; 60 procent van de 15-29 jarigen heeft een smartphone. Anderzijds heeft van de respondenten tussen de 60 en 64 jaar oud slechts 20 procent een smartphone.

Wat interessant is, is dat hoewel het wereldwijd overal de slechte kant op lijkt te gaan met Blackberry (zie bijvoorbeeld deze cijfers van IDC), de adoptie in Nederland juist sterk stijgt. Het marktaandeel van Blackberry is Nederland is gelijk aan dat van Samsung en Nokia. Android is net als internationaal de grootste stijger onder de besturingssystemen, en het aandeel Windows Mobile neemt af.

Van de telco’s kennen T-Mobile en Vodafone de meeste smartphone bezitters. KPN en Hi volgen op enige afstand. Onder consumenten met een abonnement is T-Mobile de grootste (29 procent), en onder bezitters van prepaid kaarten mag Vodafone zich de grootste partij noemen met een marktaandeel van 32 procent. In verhouding tot de eigen userbase hebben Hi en T-Mobile de meeste smartphone bezitters.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

2 Reacties

    remcojanssencom

    Ik heb er twee, mag dat ook 😉


    5 augustus 2011 om 06:42
    DannyOosterveer

    Ik hoop het wel. Liggen er hier ook meerdere. Dat vragen ze dan weer niet hè…


    5 augustus 2011 om 07:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!