Foursquare in Nederland: de feiten

5 augustus 2011, 05:30

Foursquare zit op dit moment in een aardige stroomversnelling. De location based check-in service is sinds 2 jaar hard aan de weg aan het timmeren. Onlangs mocht het haar 10 miljoenste gebruiker verwelkomen, en sloot het een deal met verschillende online deal sites. Ook voor bedrijven is Foursquare steeds actiever, zo opende het onlangs de Business Pages voor het grote publiek. Maar hoeveel bedrijven maken in Nederland nu gebruik van de mogelijkheden van Foursquare?

Hier heeft Media Intelligence Lab onderzoek naar gedaan. Het bedrijf onderzocht 337 actieve Nederlandse restaurants. Dat houdt in restaurants die ook echt in business zijn en niet alleen ergens op een lijstje staan. Daarnaast heeft het desk-research gedaan om tot deze cijfers te komen.

MKB

Uit het onderzoek komt naar voren dat 63,2 procent van de restaurants via Foursquare als locatie te vinden is. Van deze bedrijven is 4,4 procent ook echt eigenaar van de venue. Ergo, 1 op de 25 bedrijven maakt gebruik van de gratis mogelijkheden voor bedrijven op Foursquare. Als we kijken naar het aantal bedrijven dat ook een speciale aanbieding (special) aan haar bezoekers biedt, is dit 1 procent van het totaal aantal bedrijven.

Gebruik

Er zijn op dit moment 150.000 Nederlanders die actief gebruik maken van Foursquare. Als je dit afzet tegen de internetpopulatie kom je op uit een kleine 1,4 procent. Zoals verwacht verschilt het aantal checkins per locatie enorm. Bij 71,1 procent van de onderzochte restaurants was minstens een keer ingecheckt. Per restaurant waren dit gemiddeld 23 mensen. Gemiddeld wordt op elke locatie 42 keer ingecheckt, waarbij bij de meeste locaties 16 keer wordt ingecheckt.

Daarnaast wordt er bij 41,2 procent van de restaurants tips achtergelaten. Verder had 70,6 procent van de restaurants een mayor op Foursquare. Mayors zijn gemiddeld verantwoordelijk voor 18,6 procent van de checkins van de bewuste venue.

Conclusie

Er zijn weinig grote bedrijven die zich in Nederland bezighouden met Foursquare. Ook laten de resultaten zien dat het MKB nog niet zeer actief is met Foursquare. Dan vallen deze cijfers nog wel mee, ik verwacht dat deze cijfers vrij optimistisch zijn omdat restaurants zich vrij goed lenen voor het gebruik van Foursquare tips en specials. Er valt nog een hoop te winnen.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Hart29

    Ik denk dat bedrijven ( Horeca,kledingwinkels, MKB ) veel actiever met Foursquare moeten gaan werken. Klanten stimuleren om bijvoorbeeld in te loggen en het liefst ook nog positieve feedback te geven.

    Echter is de functionalitiet van Foursquare nog te beperkt om ook concreet recommendations te geven ( naast het feit dat je een tekst/afbeelding kan toevoegen ). Hoe vaak gebeurt het wel niet dat mensen inloggen in een restaurant en dan als comment krijgen ” Hoe was het eten ”

    Daarnaast kan er ook nog een slag gemaakt worden door creatief om te gaan met Foursquare. Zet in de locatie bijvoorbeeld dat er een speciale actie/campagne is zodat klanten dit zien als een locatie aan het zoeken zijn in Foursquare.

    Ik denk dat Foursquare snel verder moet om het product verder te ontiwikkelen ( mensen die hier hebben ingelogd zijn ook hier en hier geweest ) Dit omdat Facebook volgens mij ook bezig is om zijn applicatie verbeteren.


    5 augustus 2011 om 07:10
    Mark de Bruin

    N=204…. Lang geleden heb ik het vak marktonderzoek gehad en was het niet zo dat je minimaal 350 waarnemingen moet hebben voor interessante uitspraken?


    5 augustus 2011 om 17:18
    Paul Hottinga

    Leuk om als horeca hier mee bezig te zijn maar wat levert het uiteindelijk op?

    Laat iemand een beslissing om een restaurant afhangen binnen te stappen af van het aantal checkins? Lijkt me niet


    5 augustus 2011 om 17:32
    jeroenmirck

    Ik ben het met Mark eens dat dit onderzoek nogal kleinschalig is om echt conclusies uit te trekken. Als ik dan naar de getrokken conclusies kijk, klopt daar ook niet zo heel veel van. Even op een rij:

    1. Een op de 25 restaurants maakt gebruik van FourSquare? Nee, die verhouding geldt voor de 63% restaurants die daadwerkelijk vermeld staan op FourSquare. Eenderde minder dus.

    2. Per restaurant wordt gemiddeld 42 keer ingecheckt door 23 mensen. Bij 70% van de locaties is minstens 1 keer ingecheckt, bij de meeste locaties 16 keer. Deze cijfers lijken me met elkaar in tegenspraak.

    3. Waar komen die 150.000 FourSquare-gebruikers vandaan, hoezeer klopt dat cijfer? Volgens mij geldt voor deze dienst hetzelfde als voor veel andere sociale media: de meeste gebruikers hebben één keer ingecheckt en daarna nooit meer. Dus: hoeveel actieve gebruikers zijn er daadwerkelijk?

    Natuurlijk kunnen horeca baat hebben bij FourSquare, maar laten we het met z’n allen ook weer niet overschatten. Zolang slechts 150.000 mensen foursquaren, word je er als horeca-ondernemer niet rijk van.


    17 augustus 2011 om 06:16
    Arjay

    I am doing Pa#1t82&7;s Run! Where are you doing the Barre Class? I was a dancer, and have been wanting to try one. Where are you taking the class? I am also doing the Firefly Run and the WalkRunWag 5K9. I am so glad you found my blog! I like yours


    26 april 2016 om 00:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!